Vad prioriterar ni?

Sv: Vad prioriterar ni?

Jag prioriterar alltid hästens behov först, men trevliga stallkompisar är viktigt också. Jag hade inte valt bort någonting från din lista faktiskt.
En bra lösdrift är ju guld annars, där har man utevistelsen, stora hagar och sällskap. Tyvärr funkar ju inte lösdrift för alla hästar.

Förutom det många redan skrivit prioriterar jag

* Kunnig och pålitlig personal/stallägare - De ska veta vad de pysslar med och att min häst inte blir lidande för att de inte visste bättre.
*Bra träningsmöjligheter
*Spolspilta med varmvatten
* Toalett

Om du letar i närheten av den ort du har angiven så får du nog leta länge för att hitta någon som har långa dagar ute, tänk dock på att ingen häst jag träffat hittills har uppskattat att stå och blåsa bort i piskande regn som kommer på tvären på den öppna slätten i allt för många timmar, för mkt annat än öppna hagar mitt på fält hittar du ju inte i närområdet då får du leta upp mot grönby hållet eller liknande där det finns lite träd i alla fall. Är ju inte riktigt samma sak som att vara ute i trevliga naturhagar. Har man inte upplevt hur det är att vara i dessa hagar vintertid så har man kanske svårt att förstå varför alla har så korta dagar ute. Jag kan säga att jag är väldigt glad att slippa ha hästar mitt ute på slätten numera även om vi har relativt öppna hagar här också så finns det i alla fall någonting inom synhåll som bromsar vinden och en och annan backe här också.
Så döm inte ut korta utetider helt förrän du upplevt hur trevligt (eller inte) hästarna har det i hagarna vintertid (= 0 gradigt spöregn och piskande vindar) Det är inte den trevligaste delen av landet att ha häst i kan jag säga ;)

Jag prioriterar utevistelse. Har 4 hästar som går tillsammans så sällskapet har de ju redan. Just nu släpper jag ut och tar in mina hästar själv just för att de ska få vara ute, fastän båda delarna ingår i hyran (försöker ha dem ute 12 tim/dygn). Just för att de enligt mig får vara ute för lite annars.

1. Bra folk i stallet.
2. Möjligheten att ha hästarna var för sig eller att varje ägare får en hage.
3. Att det absolut inte får förekomma hösilage i stallet då jag är hyperkänslig/alergisk mot detta.
4. Bra träningsmöjligheter.
5. Inga korkade regler!
6. Alla sköter sina egna hästar i första hand alltså inget kollektivt mer än fodringar vill man ha det kollektivt får man lösa det utanför. Litar inte på folk längre.
7. Hyffsat nära bostaden.
8. Bra stall/hagar inget söndrigt/påväg att gå sönder.
9. Bra pris för det som ingår.

Nått sånt i den ordningen

Jo, jag vet ju vad vi har för väder här nere men det är så många som verkligen har löjligt kort utevistelse, och inte bara när vintern är som värst, och sen just att inga hästar får gå tillsammans tycker jag är så himla löjligt.
Det är klart att vissa helt enkelt inte går att ha ihop, men det gäller ju långt ifrån alla och min pojke har alltid fått gå med andra hästar och fått ha den kontakten.

Tyvärr har jag med mitt jobb inte möjlighet att alltid ta in och ut själv, och om alla andra ska in kl 4 är det ju inte kul för honom att stå kvar helt själv eftersom han inte får ha något sällskap heller :s

Kanske är jag FÖR kräsen men man vill ju det bästa för sin häst och det är minsann inte lätt att inackodera sin häst när man varit riktigt bortskämd de två senaste åren och fått bestämma ALLT själv och haft otroliga tillgångar och möjligheter!

Men alla era svar ger en lite att tänka på i alla fall, och förhoppningsvis hittar jag något jag kan bli nöjd med i framtiden :)

Jag tycker absolut inte att du är för kräsen. Du månar ju bara om din pålle ju:laugh:! Jag har under hösten haft samma dilemma. Har arrenderat gård, men är på väg härifrån. Så jag har letat stallplats och här är det likadant, hästarna går in tidigt på de flesta ställen och i de sämsta stallen går hästarna 1 o 1 i hagarna. Så jag har letat med ljus och lykta efter bra stallplatser och har äntligen hittat ett som funkar för hästen. Jag prioriterar alltid hästens välbefinnande när jag letar stallplats. Stor hage med hästkompisar, långa utetider, gärna fri tillgång på grovfoder osv. Efter det kommer ridvägar och sen ridbana/ridhus.

Lycka till!

DET är inte höga krav, tycker jag.
Har bara stått på stall som har haft både ridhus, ridbana, bra terräng, stora hagar med mkt utevistelse och trevliga människor. 5 sånna stall har jag stått i (varav ett av dom inte hade ridhus men ridbana, hästen reds inte då heller pga skada, bara ett par månader).

Sen har jag bara stått i ETT stall som inte haft bra hagar och inte så lång utevistelse, men däremot mängder av tränare i alla dicipliner samt flera ridhus, tävlingar mm (under en period där jag ansåg att jag behövde allt det där).

:)

När jag hade min förra häst som jag tränade ordentligt med så prioriterade jag självklart ridhus (var desutom en häst som funkade att stå mkt på box). Men i dagsläget har jag min häst på lösdrift som ej funkar på box. En tålig sådan som jag prioriterar utevistelse, flock i hage o så. Finns dock paddock iaf..

För mej blir det.

Bra hagar.
Inte lerhagar och det skall finnas skydd i dom nartuligt eller byggt.

Bra och mycket ridvägar.
Så man kan lägga träningen ute när vädret är behagligt.

Ridhus på gården eller inte för långt att åka till.

Bra och trevliga hästmenisker

Kram

Först och främst måste du och hästen trivas. Om hagarna är stora nog kanske boxen kan vara mindre om hästen går ute längre. Det finns dock många fina stall som har allt det och jag tror att om du tittar lite till så hittar du nog det du söker! :) Lycka till!!

Stora bra hagar är viktigast tycker jag.Sedan kommer att det är en bra storlek och säker box.Lång utevistelse är också viktigt.Bra stråfoder om man inte köper det själv är också superviktigt.Många fodringar/alt.fri tillgång på ensilage i hagen.Ridbana,helst belyst om jag inte kan vara där på dagtid.
Uppfyller stallet dessa punkter så är det mesta uppfyllt tycker jag.Resten är bara bonus.

Knapplån

Det är hästen som ska bo i stallet, alltså prioriterar jag ju boendemiljön, utevistelse och kompisar mer än att det är lite långt bort för mig att köra (exempelvis).
Men jag har stått i samma stall som nötter så självklart.. det är superviktigt med bra stallkompisar och en stallägare som man trivs med, det ska vara kul att åka till stallet och man ska inte behöva dra sig för att träffa vissa personer.
Jag har förövrigt ingenting emot att man tränar olika saker, sköter hästarna olika eller står för olika saker (tex engelsk vs klassisk dressyr) så länge man accepterar varandras olikheter (självklart inte om man gör något som skadar sin häst..). :laugh:

(vohoo, hon som bara har tjyvläst har skrivit premiärinlägget på buke :banana: )

Hagarna är ju helt klart prio ett, skulle aldrig drömma om att ha ponnyn stående i lervälling hela dagen. Sedan tycker jag inte det måste vara fem hektar skogsmark heller, men minst en kompis och möjlighet att öra sig i alla gångarter på fast underlag ska de ha.

Därefter kommer stall och träningsmöjligheter. Vill ha fräscht och lättskött stall med bra luft. Bra ridvägar.

Sedan kommer stallrutinerna; hästarna ska ha mat minst 4 ggr om dagen, få vara ute när det är ljust och fint ute. Anledningen till att detta kanske kan komma liiite längre ner är att vissa saker kan gå att fixa själv. Hänga in hönät med halm att pyssla med på natten om kvällsfodringen är lite tidig, låta sina egna gå ute och ta in själv på eftermiddan m.m.

Bra hagar o stora boxar.
Mina två hästar ska kunna gå tillsammans utan andra hästar
Skrittavstånd till ridhus
Inget kollektiv!

Folket bryr jag mig inte om, jag är en ensamvarg som sköter mitt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 197
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 913
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka