Vad ridewr ni på för bett?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Psyco
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 280
På unghästen har jag sidepull och på den äldre vanligt tredelat, ibland hackamore, har fått för mig att det kan vara bra att vila munnen ibland ;)

Sidepull använder jag på unghästen eftersom vi inte har kommit så långt i hans utbildning.. Och tredelat eftersom det ligger bäst i munnen på min pålla ;)

Bitless Bridle, Tredelat parerstångsbett, rakt tränsbett och hackamore varvar jag med för tillfället men inget av dom är jag riktigt nöjd med.

vanligtvis tvådelat tränsbett, tredelat globus ibland. hackamore då o då. hoppar på ett amerikanskt gag. rider ut varierat på pessoa/pelham/tränsbett

Jag växlar mellan fyra olika på min häst och jag är mycket nöjd med alla fyra, de har olika funktioner för oss och det har inte så mycket att göra med hur ridbar min häst blir - det är han på alla fyra och troligen på alla andra typer av bett som passar i hans mun.

* Sidpullen används till distansträning och även om det uppstår något konstigt beteende på andra bett, för att utesluta bettproblem.

* Rakt tränsbett används också vid distansträning men också när jag rider dressyr och western.

* Tredelat bett används uteslutande vid westernträning eftersom vi måste tävla på det (får inte tävla på rakt bett).

* Westernstången används ibland bara för att träna på att rida på en hand och för att han svarar så himla bra på den sen jag byggde om den och gjorde den rakare och mildare. Innan blev det för mycket reaktion och jag fick känslan av att han inte riktigt gillade den då men nu går det jättebra.

Jag tror på att växla bett - jag går inte i samma skor jämnt heller.

/Camilla

Tredelat, för det är snällt o funkar bra.
Men har även börjat varva med ett pelham, så man slipper dragkampen. Det fungerar han bäst på!

Rider på sidepull till och från sommarhagen nu.
Rider ut på det ibland också.

Annars har jag rakt bett på ett träns med curb men ingen nosgrimma.

Och så har jag tre-delat globusbett (extra tungfrihet) på det tränset jag använder mest. Engelsk nosgrimma på det med.

Ska prova rida på hackamore nån dag då jag skulle vilja träna med bettlöst också men hästen är lite kinkig och har lärt sig att ta bettet :crazy:

jag har ett vanligt tränsbett som är smaksatt för tillfälet,
eftersom att hon numera inte behöver något starkare än så eftersom att lyssnar bra på lätta tygeltag numera (vilket hon inte gjorde när hon kom från ridskolan då var det som att hon hade stålkäft eller något...)
funderar på att byta till möjligtviss ett tredelat med möjligtvis tungfrihet, men jag har ingen erfarenhet av dom så jag vet inte, finns ju så jäkla mycket att välja mellan... skulle vara bra med en expert :angel:

Tvådelat 11.5cm svartmalmsbett smalt, antagligen 14mm, inte tjockare i alla fall..Det tävlar och tränar jag på.
Ibland ett 12cm tvådelat mässingbett ngt. tjockare kanske 16mm?. från börjes i alla fall. + bettskivor.
Hoppning på det iblad och rida ut.

Varför?
Han vill ha tunna bett pga. lågt gomtak. Gillar ej rostfria bett. Har bara prövat tredelat Rf med rundad mittdel normaltjockt mot smalt, men det gillade han inte. kanske för att det var RF...Går kanon på svartmalmsbettet iaf!

Söker med ljus och lykta efter det ultimata bettet för min häst. Ngn som vet var det finns?
Ca. 14mm tjockt, 12cm ev. 11.5cm långt. I mässing eller helst svartmalm. Äggformade bettringar, ev. fullcheek. Tvådelat. Hade även varit kul att testa detta tredelat.
NÅGON?

Ja...
När jag hoppar har jag rakt tränsbett eller Hackamore, rider ut med rak pelhamstång, rider dressyr med tre-delat. Brukar byta bett ganska ofta.. :banana:

Rider ut och dressyrar på ett tredelat rostfritt tränsbett. Har provat mycket annat, men har går bäst på detta
Hoppar på en Happy Mouth rak pelhamstång, hoppglad häst och klen ryttare ;) Red på ett tjockt svart gummipelham från H**ks förut, han gick bara imot och tyckte inte alls att det var så kul. Beställde då ett smalare Happy mouth pelham från Derby House och det tycker han om :love:

* tredelat med fasta ringar. varför? för tandläkaren sa att jag skulle ha tredelat och för att attack gick bäst på bett med fasta ringar då

* tredelat med rörliga ringar. varför? för jag visste inte om jag fick eller inte fick tävla på tredelat med fasta ringar och nu så går attack helt ok med bett med rörliga ringar

* rakt bett med fasta ringar. varför? för raka bett ligger bra i munnen

dessa bett varierar jag mellan

Vanligt 3 delat bett, både rostfritt och Happy mouth. Det är ett milt och bra bett som hon fungerar på. Behöver inget skarpare.

Har dock börjat så smått att introducera Kandar, då jag förhoppningsvis kommer att pröva och tävla någon medelsvår klass nästa säsong. Hon funkar kanonbra på Kandar också, dock så blir hon ju hyperkänslig så man får hantera det med silkesvantar.

Mvh//LG

Re: Vad rider ni på för bett?

Jag har ett tredelat med d-ringar. Tredelat för att hon verkar gilla det bäst av alla bett jag provat, och d-ring för att få en liten hävstångseffekt när hon försöker dra iväg, vilket hon kan göra ibland.

Ett helt vanligt två delat tränsbett (med rörliga ringar och massiva *inte ihåligt*) på den pollen jag rider mest. Alla "våra" pollar går på tränsbett, förutom en polle som har ett annat...

Måste säga att jag reagerar lite över att många som skrivit här har (ibland) skarpa bett på sina pollar. (eller iaf skarpare än ett vanligt tränsbett)....

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 356
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka