Vad säger ni om denna?

Sv: Vad säger ni om denna?

Jag måste erkänna att jag inte alls tycker den ligger bra med ryttare, jag tycker fortfarande att den ligger i bakvikt (se ryttaren placering).

Cair-stoppningen är ju inte fördelad på det sättet som Flair, det är ju som en något mer flexibel ullstoppning, fixerad.

Jag ser va du ser, men tycker det är så marginellt att det inte skulle fungera med ett vidare järn, så länge inte en pad bygger upp. Men va är då syftet om man måste ha pad till luft?!.

Sen så tycker jag det bara är bra att man tycker olika för det gynnar ju bara hästarna.

Jag tycker helt enkelt inte att sadeln är rätt till hästen. I mina ögon behövs det en annan sadel. Inte ett annat järn eller paddar eller... eller...

En annan välpassande sadel helt enkelt.

Jag tycker inte CAIR är särskilt intressant, däremot är jag väldigt nyfiken på FLAIR (och kommer därför att prova ut en WOW-sadel inom de närmsta månaderna). För att själv kunna styra luften s a s, och därmed få fördelarna.

knapplån kanske men vad är FLAIR som du pratar om? har aldrig hört talas om det pch blev lite nyfiken:P

Luftstoppning som man justerar med pump. Fyra kammare (två på varje sida, en fram en bak). Finns bl a i Crownsadlar och är en huvuddel i WOW-sadlarna (som jag fö är mycket intresserad av)

Det är inte jag som sitter i sadeln på bilden. Det känns inte som att jag sitter i bakvikt då jag rider, det kommer snart bilder så jag får titta på hur det ser ut också. :) Det känns bra iallafall.

EN ryttare, de har inte med VILKEN ryttare. Det är inte en fråga om sitsen. Utan om sadeln och dess förutsättningar.

även om det är luft i sadeln så ligger den på tok för dåligt för att passa! Bara för att den är luftfylld innebär det inte att den kan ligga hur som helst!

Det har jag aldrig påstått heller. Men eftersom felet är att den vippar upp lite där bak innan man suttit upp, och det blir ju enorm skillnad på luftsadlarna när dom bara ligger på hästen, och när ryttare sitter i, så verkar det ju inte vara någon fara.

Ser det verkligen så illa ut?

Senast ändrad:

BOMMENS funktion är samma oavsett om man stoppar med ull eller luft. CAIR fördelar dessutom inte luften tillräckligt för att verka så förlåtande som kan kanske kan uppfattas.

Jag tycker bilderna visar en sadel i rätt rejäl bakvikt som sätter ryttaren ur balans.

Okej.

Jo jag känner ärligt talat skillnad på vår hoppsadel och denna, att jag sitter mer bakåt i denna.

Får sälja den och leta ny.

Någon som har tips på vad som kan passa?

Hon har rak rygg och vid - x-vid i bommen.

tack! precis vad vissa försökt säga genom hela tråden.:bow:

wintec har andra modeller med rakare bom, annars kan du prova en griffin om det är synteten du är ute efter.

Men inte dressyrmodeller va?

Griffin har jag redan provat, och jag gillade den inte, oså låg den inte bra.

Det behöver inte vara syntet, det kan vara nån äldre läder också.

Har sett nåra billiga Henri De rivel, och så Stubben Tristan. Globus clic såg jag en för runt 3000:- (MAXpris)

Vad säger ni? Kom igen nu ;) Ös med tips!

Mitt enda tips är att åka till en duktig utprovare. Det kommer ändå att kosta dig rätt mycket pengar att köpa, prova och sälja av igen. Tid som du kunde använt till ridning istället.

Jag köper och säljer för ungefär samma summor, så det kostar mig inte mycket extra.
Men kan man säga till utprovaren att man max kan köpa för 2500-3000? och så plockar han/hon ut bra sadlar för det priset? Eller hur går det till?

Rider gör jag i min hoppsadel så länge.

Nån som kan slänga en kommentar om denna? =)
OBS den är inte för långt fram, bilden är lite missvisande då den är tagen lite från sidan. Den ligger några cm ifrån bogbladet så inga kommentarer om just det tack.

den ser ut att ligga bättre än dressyrsadeln. hur blir det med mankutrymmet när du sitter på ryggen?

Ja, den ligger i mina ögon väldigt bra.

Ang mankutrymmet, det finns det gott om. 4 fingrar får jag in då jag sadlat henne, och 3-4 när jag rider ;)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 195
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
239
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31