Vad saknar på hästmarknaden?

Sedan Trejon slutade att tillverka/importera de där relativt enkla runbalsupprullarna, så finns det inte längre några alternativ för stationära upprullare, utom en ( 1, singularis) på den svenska marknaden. En Trejon Rullman, kostade ca 45.000 ny sista året den såldes.

Den här typen menar jag:
https://www.klaravik.se/auktion/produkt/balupprullare-trejon-rullman/

Det finns en eller två varianter för rälsmontage, som kanske går att använda stationärt, men det är också allt.

Det finns massor med balrivare för mekaniserade lite större nötbesättningar, eller upprullare för traktor men dessa kräver en traktor på typ 110 hk eller mer och en kompetent lastare på traktorn. De är nämligen hydraldrivna, och inte eldrivna.

Medan man har balen på en sådan upprullare, så är traktorn upptagen. Tanken är väl att man har en stor djurbesättning, och rullar upp en bal om dagen för att fodra med.

Det här är inte funktionellt för att stall med kanske 4-5 hästar, eller en fårbesättning av svensk medelstorlek, som förbrukar en bal på 5-7 dagar, och där man vill skapa dygns- eller halvdygnsportioner.

Överlag, så tas det hem för få maskiner som passar till det mindre jordbruket/jordbruket som har små åkrar.

ATL skriver en väldigt massa om t.ex. "stordragare" bland traktorer, megastora tröskor, eller harvar med 16 meters arbetsbredd, men inte ett skvatt om maskiner som passar på fält om 2-5 hektar i taget. Sådana åkrar som vi har i skogsbygd.
Tack. Ja något smidigt, billigt, till mindre besättningar. Jag har hittat någon på räls. Eller helt smidigt verkar det inte. https://www.huma.se/Rundbalshantering_1360.html
 
Tack. Ja något smidigt, billigt, till mindre besättningar. Jag har hittat någon på räls. Eller helt smidigt verkar det inte. https://www.huma.se/Rundbalshantering_1360.html
Jag använder en sån där "Rullman" upprullare.

Köpt nästan ny för snart 10 år sedan. Fungerar utmärkt.

Huma rälshängd vet jag att någon bekant köpt och använder stationärt efter lite modifiering.

Det här är väl en av extremt få eldrivna som finns på marknaden. Inte alls lika praktisk som Rullman.
https://redskapsbolaget.se/fk-balup...WUqhG8GqYc3xSV2lvXSuInG3x-TkOZ_BoC9RgQAvD_BwE
 
Något OT, men intressant...

Jag har kollat på dessa, samt flera till. De vänder sig inte till "vanliga" häststall eller bulken av fårgårdar i Sverige.

Min balupprullare av typ Rullman kommer inte att hålla för evigt, och förr eller senare behövs något nytt, så jag håller koll på marknaden.

Och av balupprullarna på marknaden är 99 % hydraldrivna och kräver en traktor om minst 100 hk, oftast 120 hk. eller mer. Eller en större redskapsbärare/lastmaskin.
Det behövs ett rejält hydralflöde.
Traktorn är låst till balupprullaren medan balen sitter på, alternativt så behövs en väderskyddad ren och fin yta att ställa traktorn med balen på, eller där man kan ställa ifrån sig balupprullare med bal, när den inte används.

Balupprullarna är avsedda att köras på ett körbart foderbord, eller en skrapgång, och rulla upp foder direkt till djuren.

1 st, hos redskapsbolaget, är eldriven stationär.
Men vill man kunna få ner resultatet av det upprullade i något slags fodervagn/skottkärra, eller för den delen skopa på minilastare, så måste man se till att apparaten kommer upp från golvet med en egen lösning, och modifiera den med en bottenplåt så att inte delar av balen hamnar precis under apparaten.

Om man ska använda en bal på 3-7 dagar, så är alla dessa upprullare oanvändbara.

De flesta häststall eller lösdriftsanläggningar saknar skrapgång/körbart foderbord.
Bara få mycket stora fårgårdar har skrapgång eller körbart foderbord till alla djur. De flesta medelstora till något större fårgårdar (30-80 tackor) har fåren i en ombyggd äldre ladugård eller loge, som saknar skrapgång eller körbart foderbord. Ofta används flexibla lösningar för fållindelning/gruppering av djuren, så även om en fålla har har en öppen långsida med (körbart) foderbord, så finns det andra fållor som saknar detta. När man har 30 st lamningsboxar, så vill man på ett enkelt sätt få fram foder att distribuera individuellt till varje box.

Bristen på funktionella maskiner för att hantera balar för dessa gårdar/stallanläggningar är ett problem vad avser att använda foder på ett hygieniskt och ekonomiskt sätt.

Att fodra får med hel bal ger mycket spill, och så mycket som 30 % av balen går ofta till spillo. Att fodra inomhus med hel bal till får är ytterst riskabelt, eftersom risken för listeria ökar rejält.

Att fodra installade hästar med hel bal, har jag inte sett några lösningar på än.

Vanligt är att man har en yta, där man får plats med en bal och skottkärror/fodervagn, för att kunna köra ut foder till djuren. På en sådan yta kan en balupprullare stå, för att förenkla att dra av foder från rundbalen.

Summering: Det finns ett jättestort utbud av balupprullare, som inte fungerar något vidare till häststallar och fårgårdar.
 
@skogaliten ja jag kan tänka mig att det är så, marknaden har väl krympt för mycket antar jag. Förr fanns ju många som gick på 380 V. Antagligen inte numer?

Jag har så få hästar på manuell utfodring så kör med gaffel - vi hade en upprullare som vi sålde för många år sen.
 
Inte läderpryl, men skulle verkligen önska en skottkärra med lagom hjälpmotor så det var lättare att mocka hagen.
 
Føler man får tak i det meste nå på nettet. Det eneste jeg har lett etter er et gammeldags fortøy. Typen som er strikk som går fra gjord til gjord, men en enkel lærrem over nakken for at det ikke skal gli ned. Liker ikke fortøy som går mellom bena på hesten 😊
Kolla på galoppshoppar, de används flitigt där fortfarande.
 
Føler man får tak i det meste nå på nettet. Det eneste jeg har lett etter er et gammeldags fortøy. Typen som er strikk som går fra gjord til gjord, men en enkel lærrem over nakken for at det ikke skal gli ned. Liker ikke fortøy som går mellom bena på hesten 😊
Jag som ändå är halvnorsk 🙈 men förbygel alltså?
 
Jag kom på att jag saknar ridstövlar och speciellt vinterridstövlar för oss med bredare vader. Jag har 54 cm i vad numera, men fortfarande skostorlek 38 och givetvis också rätt korta vader. :crazy:

Nån gång ska jag måttbeställa…
 
Nu i UF tider så kollar jag och några vänner runt med idéen att börja tillverka framförallt läderprodukter och vi är intresserade av vad ni hästintresserade tycker saknas på hästmarknaden i utrustningsvägar! Hur tycker ni utbudet på läderprodukter som pannband, lädergimmor, nosdelar m.m är? Är dessa med fina strassdetaljer av intresse?
Skulle ni vara mer intresserade av billigare alternativ på exempelvis pannband och lädergrimmor (m. strass) eller prioriterar ni kvalitativt och av finare läder och betalar hellre en dyrare peng för sånt?
Vad tycker ni förtjänar större utbud eller bättre priser i utrustningsvägar?
Alla förslag och åsikter mottages tacksamt!
Jag vill ha fler snygga pannband men framförallt nosgrimmor utan strass. Tycker att de blir så tråkiga när de börjar tappa stenar. Sen tycker jag att det finns hur mycket pannband som helst men snygga, lösa, hala nosgrimmor som inte bara är enfärgade eller med lite foder finns det inte lika mycket av. Infällda flätor i läder i samma färg eller i en annan färg. Sen skulle jag personligen vilja kunna köpa kantflätade lädertyglar med samma färg som jag har på nosgrimman 😍

Och inte bara en modell av nosgrimmor utan alla möjliga. Remont, engelsk, kombinerad, anatomisk osv
 
Jag vill ha fler snygga pannband men framförallt nosgrimmor utan strass. Tycker att de blir så tråkiga när de börjar tappa stenar. Sen tycker jag att det finns hur mycket pannband som helst men snygga, lösa, hala nosgrimmor som inte bara är enfärgade eller med lite foder finns det inte lika mycket av. Infällda flätor i läder i samma färg eller i en annan färg. Sen skulle jag personligen vilja kunna köpa kantflätade lädertyglar med samma färg som jag har på nosgrimman 😍

Och inte bara en modell av nosgrimmor utan alla möjliga. Remont, engelsk, kombinerad, anatomisk osv

Håller helt med! Strass och bling finns ju en uppsjö på marknaden, men snygga, stilrena träns, pannband, nosgrimmor UTAN bling och i läder med bra kvalitet är det sämre med! Och så vill jag ha lädertyglar, gärna helflätade, med "riktiga" spännen (alltså ej pistolhakar/karbinhakar) UTAN martingalstopp!!! Det kan inte bara vara jag i hela världen som aldrig rider med martingal och aldrig ens har ägt en? Så fult med dessa stoppar på i stort sett alla tyglar!
 
Håller helt med! Strass och bling finns ju en uppsjö på marknaden, men snygga, stilrena träns, pannband, nosgrimmor UTAN bling och i läder med bra kvalitet är det sämre med! Och så vill jag ha lädertyglar, gärna helflätade, med "riktiga" spännen (alltså ej pistolhakar/karbinhakar) UTAN martingalstopp!!! Det kan inte bara vara jag i hela världen som aldrig rider med martingal och aldrig ens har ägt en? Så fult med dessa stoppar på i stort sett alla tyglar!

Det första jag gör när jag köper nytt träns är att klippa bort martingalstropparna...
 
Føler man får tak i det meste nå på nettet. Det eneste jeg har lett etter er et gammeldags fortøy. Typen som er strikk som går fra gjord til gjord, men en enkel lærrem over nakken for at det ikke skal gli ned. Liker ikke fortøy som går mellom bena på hesten 😊
Sök på orden ”fransk brösta” så får du upp några alternativ. Vet inte hur man översätter det till norska 😅
 
Inte läderpryl, men skulle verkligen önska en skottkärra med lagom hjälpmotor så det var lättare att mocka hagen.
Det finns! Ganska dyra än men kan nog vara värt det faktiskt. En vän har haft problem med diskbråck och då använt kärra med motor, väldigt snällt för kroppen!
 
Håller helt med! Strass och bling finns ju en uppsjö på marknaden, men snygga, stilrena träns, pannband, nosgrimmor UTAN bling och i läder med bra kvalitet är det sämre med! Och så vill jag ha lädertyglar, gärna helflätade, med "riktiga" spännen (alltså ej pistolhakar/karbinhakar) UTAN martingalstopp!!! Det kan inte bara vara jag i hela världen som aldrig rider med martingal och aldrig ens har ägt en? Så fult med dessa stoppar på i stort sett alla tyglar!

Jag vill också ha helflätade tyglar i riktigt bra läder och med möjlighet att hitta olika längd och bredd. Utbudet av helflätat är extremt litet i Sverige, och beställa från Storbritannien känns lite knepigt när man dels inte kan känna på dem innan och sen måste betala dyr frakt (om de ens skickar till Sverige).

Stoppar sprättar jag bort omgående. :idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp