Vad sjutton är det här?

Tingeling

Trådstartare
Är det någon som sett något sådant här tidigare?
Sitter på sidan av halsen och under halsen, nära huvudet.

2a971j4.jpg

2n1cpdi.jpg

Sv: Vad sjutton är det här?

Jag håller delvis med om att det ser ut som stasade kärl, å andra sidan vet jag att kärl kan se kanske konstiga ut, utan att det är något fel.

Har det uppkommit plötsligt? Känns kärlen onormalt hårda? Insidan bakben brukar ha en massa ytliga kärl man kan jämföra med.

Jag håller delvis med om att det ser ut som stasade kärl, å andra sidan vet jag att kärl kan se kanske konstiga ut, utan att det är något fel.

Har det uppkommit plötsligt? Känns kärlen onormalt hårda? Insidan bakben brukar ha en massa ytliga kärl man kan jämföra med.

Jag har haft hästen sedan April i år.
Jag upptäckte inte det kärlet på sidan av halsen direkt, så jag vet inte om det fanns under vinterpälsen eller om det dök upp för några månader sedan.
Trodde att det var ett ärr av något slag.
Men det under halsen har jag inte sett förr, det måste ha kommit nu.
Jag tycker de känns svullna och mjuka.
Det på undersidan syns bara när hon böjer ner huvudet för att beta.
Det syns inte alls när hon har huvudet upprätt, därför har jag kanske missat det tidigare. Så hon kanske har haft båda kärlen länge......

Är stasade blodkärl FARLIGA?
Jag googlar och googlar, men hittar inget!
Ska till klinik den 13/9 i ett annat ärende, bör jag åka in redan nu?
Vad kan hända? Kan man göra något åt det? Blir så nervös nu.
Hon är ju dräktig med, tänk om det är något blodkärl som brister :crazy:

Om de blir större när hon sänker huvudet är det nog inget konstigt, har för mig att blodkärl kan bli "förstorade" och att man ev kan krympa dem med kortison. tror inte det är akut.

Om kärlen är mjuka och oömma, om hon inte svullnat upp på något skumt ställe så skulle jag avvakta och passa på att fråga när ni ändå ska in. Kanske kan ha med dräktigheten att göra isf, har kanske lite högre tryck i kroppen nu, eller så kanske det kan vara hormonellt.

Det skadar såklart inte att ringa och rådfråga vet, kanske passa på att ringa till de som du ändå ska till snart, hör om de tycker att du bör komma in tidigare.

Om de blir större när hon sänker huvudet är det nog inget konstigt, har för mig att blodkärl kan bli "förstorade" och att man ev kan krympa dem med kortison. tror inte det är akut.

Om kärlen är mjuka och oömma, om hon inte svullnat upp på något skumt ställe så skulle jag avvakta och passa på att fråga när ni ändå ska in. Kanske kan ha med dräktigheten att göra isf, har kanske lite högre tryck i kroppen nu, eller så kanske det kan vara hormonellt.

Det skadar såklart inte att ringa och rådfråga vet, kanske passa på att ringa till de som du ändå ska till snart, hör om de tycker att du bör komma in tidigare.

Jag får inte tag i vet nu, får försöka igen senare.
Hoppas du har rätt. Jag blir alldeles svettig :crazy:

Absolut blodkärl. Hästar vars jugularven (den veterinären tar blodprov fr) är trasig brukar se ut sådär.. Inget farligt, men kan ju be vet titta IRL

En elevs häst fick en propp i halsen vid operation. Det grejade sig. Men hennes blodkärl bredvid där proppen satt ser ut som på din häst och kommer alltid göra det. Lär vara ofarligt på henne.
Blir tydligare vid värme eller fysisk aktivitet, som ökar blodflöde och öppnar alla blodkärl ngt. Och om hon har huvudet ned tex för att äta.

Har pratat med vet, som inte trodde det var något farligt, men ska ta sig en titt när jag ändå ska in. Tydligen så kan fölston som fått flera föl få ytliga blodkärl som ser ut som maskar, de blir tydligen lite slappa.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 070
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Dottern var sjuk förra veckan och nu börjar jag få ont i halsen och hosta. Jag har INTE tid att vara sjuk nu! Vad gör jag?! Hjälp! 2
Svar
20
· Visningar
629
Senast: Hoarfrost
·
Kropp & Själ Jag går hos en psykolog på grund av bland annat ångest och har fått i "läxa" att göra avslappningsövningar/ guidad meditation några...
Svar
3
· Visningar
330
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma