Vad ska det vara för sadel då?!

Emmah.S

Trådstartare
Jag blir tokig rent ut sagt. Har en ganska grov bruksnordis korsning som gör mig tokig när det gäller det här med sadlar.

Har haft ut sadelutprovare (oberoende) men jag är ändå inte nöjd. Har provat Pfiff's Friesersadel och den låg bra. Min sadelutprovare sa att jag kunde även prova med Globus Clic Dressyr i strl 38 eller en Esperanza i 38. Sagt och gjort, trivdes inte i den sadeln så bra (blev en Clic då jag inte hittade någon Esperanza i 38) + att den var lite för vid. Bytte mot en T6 showjumper som låg riktigt bra enligt henne, aningens för vid med det vita järnet men jag skulle ha en pad under tills han musklat på sig. Har ridit i den nu ca 2 månader men jag känner mig inte nöjd. Tycker att den verkat ha mer tryck baktill än under resten av sadeln, men den är inte för smal. Sadeln glider även bak en del och har som jag tycker det aningens takformade bossor. Rider nu i syrrans Wintec 500 (hoppmodellen) med det vita järnet och tycker att den ligger bättre men den ligger så precis att hästen inte kan muskla sig något. Har hittat en Esperanza som jag är lite sugen på men vet inte om den passar trots allt...

Hästen i fråga har lite mot normal manke, ganska rejäla breda bogblad och relativt rak rygg (kan fixa bild om någon behöver). Vet tyvärr inte exakt bomvikel men det kanske ger en hint om det vita wintecjärnet passar precis...

Efter att läst detta, vad tror ni?! Kan det vara värt att pröva en Esperanza eller ska jag söka efter något helt annat...?! Hjälp mig jag blir GALEN!!! Är mest på jakt efter en sadel mot hopp då jag trivs bättre i en sån sadel...
 
Sv: Vad ska det vara för sadel då?!

13 stycken som har kikat men ingen som har något att säga :confused:
 
Sv: Vad ska det vara för sadel då?!

ta bra bilder i olika vinklar, från sidan, bakifrån mm. när hästen står på plant mark ex stallgång.
 
Sv: Vad ska det vara för sadel då?!

Hej utifrån min bedömning och så.
Själv har ja en bred korsning (halvblod) men ovanligt grov samt ingen manke och rak rygg. Var hos en sadelprovare och fick en globus loke i bomvid 36. Ja hade nog provat den modellen då det finns plats för manke oxå men den är väldigt bra och dessutom super skön att rida i... Men det skulle vara jätte bra med bilder oxå så man ser.....

Lycka till
 
Sv: Vad ska det vara för sadel då?!

Nu är jag trött och kan ha missat något. Men om Pfiffen låg bra, varför inte köpa en sån?
 
Sv: Vad ska det vara för sadel då?!

såg att jag missat att jag helst vill ha en hopp eller allround mot hopp, känner mig så låst i dressyrsadel (som pfiffen är)..annras hade det väl inte vart nå probelm :laugh:
 
Sv: Vad ska det vara för sadel då?!

Baldur en sadel som är gjord för hästar med breda bogblad finns i x vid.
Om du inte skall hoppa så kolla på bomlösa.
Inte dom sladdigga modellerna utan de som är ordentilgt stoppade av bra märke. kari flex, star trek mm
 
Sv: Vad ska det vara för sadel då?!

Ett tips, det går ju att banka ut Wintec-järnen så att de blir bredare! :) Tänkte, då kan ju pollen muskla sig även i den.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
11 667
Senast: ylvalill
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 256
Senast: Emiro
·
Utrustning Hej på er! Har nu avverkat två utprovare och ingen hade något som passade och sade helt olika saker så man blir ju inte klok på det...
2
Svar
28
· Visningar
4 521
Senast: Nea_
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp