Vad ska jag göra?

M

Mandaz

Nu ska jag dra hela den här historien då...

Det började för ca 1 år sen då min kanin började få besvär med andningen.. Det började höras att han andades och han började också få endel host attacker... Han var dock hur pigg och glad som helst och skuttade som vanligt..

Men vi blev oroliga och åkte till veterinären för att få ett utlåtande... Efter att vi fick ta röntgen bilder och gått egenom en besiktning så fick vi utlåtandet att han hade dyspné i de nedre luftvägarna (ett vacker uttryck för lunginflamation). Så det blev antibiotika i 7 dagar för hans del...
Detta gav såklart ingen effekt och en vecka efter besöket hade jag telefon tid hos veterinären.. Det kom då på tal att han kanske inte hade fått antibiotikan i tillräckligt långtid.. Så nästa period blev på 10 dagar istället..

Denna gång fick vi inte heller någon som helst reaktion och vetrinärerna tyckte att vi skulle komma in för en andra undersökning hos en annan veterinär.. Well, well så vi åkte in igen och då trodde dom att han kanske hade någon sorts allergi, så vi fick kortison piller utskrivna för ytterligare 7 dagars tid... En ny telefon tid blev också bestämd..
Inte heller detta gav någon effekt, så då fanns det inget mer de kunde göra nu trodde dom och dom tyckte att jag skulle kontakta dom igen om någon månad och se ifall det hade blivit bättre eller sämre...

Det gick någon månad och han var lika glad som vanligt... Men sen började hostningarna bli mer regelbundna och attackerna blev fler.. Så jag ringde igen och de sa att de var tvungna att se honom en tredje gång.. Jag var så rädd och orolig så jag ville att han skulle få komma in ganska snart (efter allt man hört om att kaniners tillstånd kan vända så snabbt). Jaha de hade inte en tid med en veterinär förens EN MÅNAD från det datumet och ännu längre om jag ville ha samma som förut... Så de tyckte att jag kunde komma in akut om jag var orolig... Så två dagar efter samtalet så ringde jag och anmälde mig och vi åkte in för tredje gången till veterinären... 2 nya röntgen bilder togs och de kunde inte hitta någon förklaring alls... Så de satte honom på en till antibiotika kur för 10 dagar..
Nada respons... Efter telefon tiden så sa de att de inte hade något mer att komma med (fast det sa de ju inte direkt så). De tyckte igen att jag skulle höra av mig om det blev värre...

Så nu är jag här med en kanin som har värre symptom än vanligt...Han har massor med slem i nosen och hostar och hostar, men är relativt pigg och glad! Så vad tusan ska jag göra? Jag har redan spenderat mer än 4000 kr på veterinär besök som inte har gjort ett dugg och utsatt min Bästa vän för jobbiga resor och kurer...
Sista besöket känndes dessutom som att slänga pengarna i sjön eftersom de inte var det minsta interesserade och nästan sa att vi var knäppa som kom in med en sopass gammal kanin..
Jag ska alltså tillägga att han är 8 år gammal..

Men hur ska jag kunna ta beslutet att ta bort honom, eftersom han fortfarande är glad och äter och dricker som vanligt?
Men hur kan jag gå varje dag och se honom sitta där och hosta och inte kunna andas normalt?:crazy:

Jag blir helt slut och jag är så ledsen och rädd... Han är min bästavän och har alltid funnits där för mig, och jag vill verkligen inte att han ska ligga där och plågas och må dåligt...
Vad ska jag göra?:cry:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Man shit vad jobbigt, både för dig och kaninen! Stackare!

Det finns ingen annan veterinärklinik ni kan höra med istället?

*styrkekram*
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ja usch jag mår så dåligt för hans skull han är helt underbart stark, det känns liksom inte som han är redo för att dö han har så mkt mer att ge..

Jag har två andra veterinär stationer att välja på, men är som sagt så har jag blivit lite avskräckt från dom nu eftersom vi har spenderat så mkt pengar men inte fått den minsta förbättring. Det är så himla dyrt med djursjukvården..

Försökte få ut en ny antibiotika idag, men de sa att jag var tvungen att komma in med honom IGEN för att de ska ställa en ny diagnos. Pyttsan att jag åker in med honom dit en gång till...

De tog ett blodprov på honom, men det var ganska länge sen. Det visade i alla fall inget... Men jag har faktiskt tänkt kolla upp det igen, men måste då in till en ny veterinär och ja, som jag skrev ovan så är jag ju inte så himla glad i dom just nu..

Har du någon erfarenhet av Pasteurellos? Är väldigt tacksam för mer info iaf :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Har tyvärr ingen erfarenhet utav Pastuerellos, men såhär står det om det på www.kanin-net.nu:
"Pasteurellos
En stor andel kaniner bär på en bakterie kallad Pasteurella multocida i sina bihålor. Denna bakterie orsakar inte problem på kaniner med ett friskt immunförsvar. Under vissa stress situationer, som t ex dålig utfodring, hög omgivningstemperatur, dålig ventilation, trängsel, flytt etc så kan denna bakterie föröka sig snabbt och orsaka allvarlig sjukdom. Bakterien kan orsaka infektioner i övre luftvägar, livmoder, hud, njurar, urinblåsa, tårkanaler, mellanöra och lungor. Uppsök veterinär om Du observerar flöde från ögon, näsa, vulva, eller om kaninen tappar aptiten, blir dämpad, får diarré, lutar huvudet åt ena sidan, tappar balansen eller får ansträngd andning. Prova aldrig själv att sätta in antibiotikabehandling utan veterinärkontakt. Din kanins magtarmkanal är ett mycket känsligt organ som beror av att normalt förekommande bakterier bryter ner födan. Om antibiotika sätts in utan eftertanke kan detta leda till döden for kaninen pga att antibiotikan dödar tarmens normala bakterier varefter dödliga bakterier tar över."


Hoppas ni hittar vad felet är.
Det blir mycket lättare att ta ställning om man fått en diagnos.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Usch och fy :(
Hoppas ni kommer underfund med vad det är för fel på kaninen.
All heder åt dig som kmpar med att få honom frisk! :bow:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Lite uppdatering för dom som bryr sig :laugh: (tack btw)

Idag har jag bestämt mig för att vi antagligen ska ta min älskling till en annan veterinär. Detta är en billigare variant, men han ska vara duktig... Ska ta olika prover och hoppas få en diagnos som vi snabbt kan behandla..

Pricken mår bra och äter och dricker som han ska. Han är pigg, glad och hoppar omkring trots att hans andning inte är bättre...

Jag hoppas på ett mirakel :D
 
Sv: Vad ska jag göra?

Sista besöket känndes dessutom som att slänga pengarna i sjön eftersom de inte var det minsta interesserade och nästan sa att vi var knäppa som kom in med en sopass gammal kanin..
Jag ska alltså tillägga att han är 8 år gammal..

Men vad är det här? :cry:

Jag har alltid trott att veterinärer är djurälskare. Att de har en inre drivkraft att göra livet drägligare för sjuka djur. Att det är därför de är veterinärer.

Så är det uppenbarligen inte. Varför, varför, varför bryr sig inte folk när man kommer med en sjuk kanin? :cry:

Jag är så gudomligt tacksam över att mina är friska. Höll på att trilla av pinn för några månader sedan bara av misstanken att honan var dålig.

Du har allt mitt stöd i det här. Hoppas på bättring för kaninen!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Uppdatering...

Ska försöka få mamma till att köra iväg mig till annan Vet. för provtagning.. Vet dock inte om det kommer att hinnas något i veckan har så himla mkt i skolan just nu så tiden till älsklingen är ganska tajt...

Dock så mår han väldigt bra... Hostattackerna har blivit färre och andningen har lättat lite, det går så himla upp och ner.. Förra veckan var jag jätterädd eftersom han var tvungen att sitta med huvudet uppåt för att kunna andas ordentligt :crazy:

Zanuzzi: Ja! Mamma och jag var så upprörda efter att vi var hos veterinären senaste gången.. Jag ringde dit eftersom han hade blivit sämre, men de hade som sagt ingen tid hos Vet. förens en månad framöver. Jag lät lite oroad och de sa att om det var akut så kunde jag ju komma in tidigare om jag ville, men då på akuttid.. Så vi åkte dit 2 dagar efter samtalet och fick tid då.. Vi satt och väntade länge och fick tillslut prata med en veterinär (som senare visade sig vara en Tillfällig veterinär). Hon verkade inte tro att det fanns något nytt att säga men tyckte att vi skulle ta nya röntgen bilder (för tredje gången). De visade inget nytt så det blev antibiotika i 10 dagar..(IGEN!) Men det var sen som det blev lite av en chock. När vi fick ut räkningen så var den på mer än dubbelt så mkt som den varit förut! Man kanske ska veta att akutvård är dyrare, men inte ett dryft sa dom om att det var dyrare. Och det spelar kanske inte så stor roll nu, men att vi inte ens fick en Legitimerad veterinär gjorde mig arg!:mad:
Så det känndes inte riktigt som de tog oss på allvar..

Jaja, så nu ska jag INTE dit igen. men det kanske ni förstår :idea:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Förut åkte vi alltid till samma veterinär (när katterna skulle kastreras, kvalsterbehandlingar osv), men för något år sedan var vi där med en dålig kanin och fick en feldiagnos. Cancertumör som avfärdades som fettklump.

Jag gråter nästan när jag tänker på det. Han mådde så dåligt och självdog tillslut. Kommer aldrig någonsin förlåta mig själv för att vi trodde på den veterinären! :cry:

Dra dig inte för att åka långt om du inte får tag på någon bra veterinär i närområdet. Det är värt det!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Nej men usch! Va hemskt :cry:

Jag hoppas att vi hittar en lösning snart iaf. Dom ska ju vara bäst på kaniner, dom jag har gått hos, men dit vet jag att jag inte kommer att gå mer..

Min älskling har också en knöl på magen, den är också klassad som nått liknande. De sa att den skulle spricka, men det har den inte gjort än, så den ska också kollas upp nu...
 
Sv: Vad ska jag göra?

tycker det låter som pasteruella.

tyvärr är det mycket svårbotat, inget hjälper på det. jag skulle i ditt fall låta kaninen somna in. dessutom är sjukdomen mycket smittsam till andra kaniner och det sätter sig i burar mm.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Mig spelar det ingen roll ifall det sätter sig i burarna eller så för jag har inga andra djur.
Jag har trott att han har tagit sina sista andetag många gånger, men han har skockat mig med att nästa morgon vart jättepigg och glad..
Förutom att han har problem med att andas så är han alltid på topp! Han äter springer, hoppar, leker och är helt som vanligt.

Så länge jag ser att han inte lider kan jag inte ta bort honom. Det kan jag bara inte...
 
Sv: Vad ska jag göra?

Nej, om kaninen verkar må bra annars skulle jag nog inte heller kunna det...

Angående pasteurellos hittade jag lite info vid en snabbgoogling...
Det finns också mindre allvarliga men kroniska sjudomar som kaninen kan få.

Pasteurellos är en av dessa sjukdomar. Det är en bakteriesjukdom som yttrar sig på många olika sätt beroende på vilka organ den angriper. Bland annat kan den ge övre luftvägsinfektioner med varigt sekret och hosta, snuva med nysningar. Den kan ge lunginflammation, ögoninflammation, öroninflammation, mellanöreinflammation ( Wry neck), livmoderinflammation, testikelinflammation, bölder och juverinflammation på ammande honor, samt rotspetsbölder, infertilitet, muskelinflammation, ledinflammation eller skelettinflammation. Diagnos kan ställas genom tester, dock kan de ge falska negativa svar. Pasteurellos kan vara mycket svårbehandlad. Man ger antibiotika i minst tio dagar, ofta längre period. Återfall är vanligt. Man bör inte avla på kaniner som har behandlats för Pasteurellos eftersom sjukdomen överförs till ungarna. (Det är ofta så den smittar).
(Källa:http://www.canit.se/~glader/care.htm)

Kanske kaninen har fått antibiotika för kort period? För han har väl som mest fått sju-tio dagar i sträck, i olika omgångar?
Om det nu är pasteurellos den har... men be att få det testat hos nästa veterinär, ifall att.

Jösses, vilket meck! Men vad gör man... :)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tack för infon!

Jag blir mer och mer övertygad om att det är pasteurellos han har..

Han kan ibland (dock väldigt, väldigt sällan) sitta med huvudet lite snett sådär.. Han har en knöl på magen (som veterinären sa att det var en fett knöl som skulle spricka, vilket den inte gjort på 1 år:cool: ) och så är det ju andningen..

Min veterinär ville inte alls ge honom längre antibiotika kur. Hon tyckte att det var farligt för hans mage och tarmar, så det blev aldrig längre än 10 dagar i sträck..

Ska försöka få ett test så vi kan se ifall det är pasteurellos han har..
 
Sv: Vad ska jag göra?

Ja, gör det. Jag är absolut ingen förespråkare för antibiotika, men om det är enda utvägen så är det ju inget att välja på.

Håll oss uppdaterade! :bump:
 
Sv: Vad ska jag göra?

Tack för infon!

Jag blir mer och mer övertygad om att det är pasteurellos han har..

Han kan ibland (dock väldigt, väldigt sällan) sitta med huvudet lite snett sådär.. Han har en knöl på magen (som veterinären sa att det var en fett knöl som skulle spricka, vilket den inte gjort på 1 år:cool: ) och så är det ju andningen..

Min veterinär ville inte alls ge honom längre antibiotika kur. Hon tyckte att det var farligt för hans mage och tarmar, så det blev aldrig längre än 10 dagar i sträck..

Ska försöka få ett test så vi kan se ifall det är pasteurellos han har..

anledningen till att man inte vill ge antibiotika nån långre till är för att det kan slå ut eller försämra de andra organen få längre sikt, tänk på att medicinen täcker alla organ och inte bara där de behövs egentligen.
kaniner är såna djur som inte visar att dom mår dåligt, dom döljer det superbra och när man väl upptäcker att dom mår dåligt, kan det många gånger redan gått för långt!

om han har det kämpigt med andningen mellanåt, så skulle jag låta han somna in, det är humanast för kaninen, även om du kommer sakna han jättemycket. han va ändå 8 år gammal och det är en gamling du har att göra med.
du får tänka att du ändå gjort ett jättejobb med att försöka rädda din lilla vän.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
867
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 670
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 790
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
7
· Visningar
977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp