Vad ska jag göra? *Rädd hund*

Narcissa

Trådstartare
Jag var precis ute och gick med en av mina hundar. Hon har varit lite mer försiktig när jag är ute med henne på kvällen efter en händelse för några veckor sedan där hon blev skrämd av två stora springer spanilar. Det hände inget men hon var så rädd att hon skrek och sprang med svansen mellan benen. Iaf så var jag ute med henne nu och vi stöter på en kvinna som står i buskarna med sin tax. Min hund blev så rädd att hon vägrade gå framåt fast att jag lockade på henne. Hon var lös ska jag tillägga. Hon vänder sen och springer hem (hon har aldrig sprungit från mig!). Jag går dit och försöker få henne med mig och det lyckas ok och vi kommer förbi platsen där kvinnan stod och en bit till men hunden har svansen mellan benen och tittar sig hela tiden över axeln sas. Sen vänder hon igen och springer hem! Jag går efter henne och går upp och hämtar kopplet. Hunden följer då med men det är extremt motsträvigt och ibland får jag locka och dra med henne.

Hon blir tom rädd för en snöklump och jag måste övertyga henne att våga gå fram till den men sen är den ok. Men hon springer och har svansen mellan benen hela promenaden och hon tittar sig hela tiden runt och verkar inte alls känna att det är jag som ska ha kollen så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska göra. Hon är ganska lydig annars men som sagt kändes det inte alls som att hon accepterade mig som en trygg ledare nu precis.

Hur kan man göra?

Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra? *Rädd hund*

Hon är liten, ca 25 cm hög. Snart 4 år gammal. Omplacerad så jag vet ju inte om något kan ha påverkat henne innan så att det är därför hon reagerade som hon gjorde.

Du får försöka med att locka, vara glad och skoja med henne. Leka lite och mycket beröm, kanske någon godbit. Undvik att tvinga, prova hellre att gå ett annat håll utan att gå hemåt. Är det kanske så att du själv känner dig lite osäker sedan händelsen med springer spaniels, det kan gå som en röd tråd genom kopplet. Jag menar att hon märker det på ditt beteende. Det kan ju ha hänt något tidigare innan hon blev omplacerad. Prata med de förra ägarna om du kan få reda på vem det är.

Jag märkte ganka snabbt att min omplacering hade fått stryk av stor svart hane när han bodde i sitt första hem. Men han är tvärtom, han tycker att anfall är bästa försvar.

Jag har lärt mig att vara bestämd sen innan och visa hunden att det inte är något farligt men jag vet faktiskt inte om det funkar på den här damen. När hon blir så så blir hon liksom blockerad. Jag försökte även uppmuntra och vara glad på röst och kroppspråk men det fungerade inte. Hon bryr sig enbart om att springa och vara nervös. Men jag får väl helt enkelt fortsätta med positiv förstärkning.

Händelsen med springer spanielarna brydde jag mig inte så mycket om. Hon var lös även då men då sprang hon inte från mig. Jag vill inte att hon lär sig att man kan sticka. Hon håller sig alltid inom 50 meter från mig.

Liknande trådar

Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 059
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 779
Senast: Nota
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 810
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 500
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår