Vad ska jag stoppa i munnen...

Sv: Vad ska jag stoppa i munnen...

Det har jag gjort hela våren :crazy:
Rider en, högst två gånger i padock eller ridhus / vecka.
Varierar träningen med hoppning, körning, tömkörning, mycket uteritt, med och utan sällskap. klättrar och "busrider"
Varierar sadel och bett, har haft tandläkare ute, kiropraktor.
Min tränare har ridit hästen vid varje träningstillfälle för att försöka få lite ordning på honom.
Ingenting hjälper.... :(

Ajdå, det verkar som ni har kört fast ja..

hm. Men om du tar på honom ett bett smo Tandläkaren har sagt att det passsar och så rid med det, byta inte så ofta, han kanske tycker det är obehagligt när de ligger olika, jag har alltid samma bett på mina, och det har aldrig varit några problem, du kan ju pröva en tid. och sen är det kanske tvät om han kanske behöver få lite krav på sig, att du trycker till och berättar att det är dags att vakna upp,?

Måste bara få säga att jag känner igen problematiken - och det behöver inte sitta i munnen.
Mitt fbl. grejar gärna med tungan och har under våren känts stum och jobbig i perioder. Inte ens favvobettet (tyvärr oledat pelham - så inget tävlingsbart) har dugt. Har kollat tänderna och har full koll på hur sadeln ligger etc. men inget har hjälpt. Vi satt fast.

Var på CR kurs för två helger sedan där jag fick vissa aha (som vanligt) med min kropp, justerar någon cm här och där och har *peppar, peppar* inte alls sett till tungan efter det!! Jag har varit spänd och stum själv (no suprise) och det är ju det han svarat på.
Han känns nu mjuk och fin och samarbetsvillig.
Nu vet jag ju inte om detta är något bestående, men man hoppas ju.
Att jag går till mej själv i första hand nästa gång.
Nu har jag inte provat med "vanligt" bett igen, men jag är glad om något bett fungerar öht.

Så mitt råd är: Krångla inte vidare, innan du kollar upp dej själv! Kanske det räcker med någon på marken som bara tittar på dej och det du gör med din kropp. Kolla även sadeln.

Senast ändrad:

Det jag använder mest är så smalt ett bett kan bli. Tror knappt inte det finns smalare :crazy:

Jo, det gör det. Mitt bridongbett ser ut, ovanifrån, som vilket tredelat som helst, men framifrån är det nästan platt. Utmärkt när en häst inte vill ha tryck mot lanerna men vill att det ska ligga stadigt mot tungan. Ska se om jag kan fota det. Kan tyvärr inte lägga in bild för än till måndag.

har hört att många hästar trivs på silikonbetten. dock får man ju inte tävla med dom, men kan ju vara värt att pröva? dom är ju inte så dyra heller.
Kolla tränset också. Har det vadderat nackstycke? spänner du nosgrimman hårt löst? har du provat olika nosgrimmor? finns ju hästar som är överkänsliga med tryck i nacken, eftersom de har en massa nerver där... sedan kan de också tycligen bli mysko i munnn om man spänner nosgrimman för hårt, så den trycke mot nerverna under "hakan".

Han är likadan även när någon annan rider honom, tex tränaren.

det finns faktiskt hästar som trivs bättre med lite tyngre bett i munnen. mitt fullblood med typ inget utrymme i munnen fungerar bra på det mests medans mitt lilla halvblood (med samma problem) kräver TUNGT bett. annars blir hon nästan okontrollerbar...

Inte för att vara sådan, men varför är det så himla viktigt att stoppa ett bett i munnen på hästen? Den visar ju uppenbart att det vill den inte.
Har du tänkt på att man kan gå utanför de traditionella ramarna och prova något nytt, bettlöst kanske?
Jag skulle rekommendera att prova en bosal (ett western träns utan bett som egentligen heter hackamore, ej att förväxla med "våra" mekaniska hackamore som borde vara förbjudna) under en övergångsperiod. Man behöver ju inte rida med den för all framtid men kan vara försöket värt.
Vi rider in ALLA våra hästar med bosal innan de ens får ett bett i munnen och det brukar fungera helt utan dramatik.
Man kan ochså prova ett side pull men det kräver en stadig hand så att man inte sitter och rycker i näsan på hästen och lassorepet kan bli lite skarpt över nosen.
Vill man inte prova "icke klassisk/engelsk" utrustning till sin häst så har det ju kommit några bettlösa alternativ änen på denna marknad.

Ska man ha bett så håller jag med många av de tidigare inläggen:
smalt bett, det får inte trycka på lanerna
kort bett, ofta sticker de ut alldeles för långt, ca 11.5 är lagom de flesta hästar.

Lycka till i bettjungeln:d

Men snälla. Det funkar utmärkt att rida in hästar med bett också.

Alla hästar gillar olika bett, man kan inte dra generellt! Och inte längre en 11,5:smirk: Min c-ponny gick på ett 13,5 det trivdes han på! ville inte ha mindre så kom inte och säg att vi är insnöade för vad är då du?

Och sen vill TS tävla och satsa på dressyr, sen beror det inte alltid på bettet, oftast sitter felet i ridningen..

Jag har även provat bettlöst, tex hackamor, sidepull, ridkapson, grimma men inget har varit till hans belåtenhet. Jo grimma funkar jättebra i skritt rakt fram :angel:

Du kanske ska prova novabett?
ett silikonbett som är lätt och rakt.
http://www.werinova.se/nova.htm

många hästar är väldigt glada för sprenger bett, kanske värt att prova?

Jag är nog den vimsigaste människan som finns :crazy::crazy:

Letade igenom ett par lådor i stallet och vad hittar jag, ETT SPRENGER BETT i mässing :eek:

Har inte tittat så noga på det för det är 12,5 cm och lite för långt, men det står kk aurigan på det :D

Ska prova det ett tag :angel:

(påminner om detta)
Bild-589.jpg

KL

Till alla som har TR som är nyare än 90talet typ...
Får man tävla på tränsbett som har som en hylsa för en lös ring???
De ser alltså ut som ett bett me fasta ringar men ringen är lös

Menar du det jag berättade om min ponny eller menar du till TS?

om det rä mig du menar så visade han iritation mot kortare bett, han rä annars väldigt stadig i munnen, men blev hafsig och gapade oså vidare.

Liknande trådar

Hoppning Såg idag en blå tunga på hopphäst på GHS. Syntes tydligt från min plats i TV-soffan- Såg också hästar som gapade med skarpa bett i...
Svar
18
· Visningar
1 664
Senast: Shaggy
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Dressyr Jag funderar på att köpa en häst för att börja tävla dressyr. Äger just nu en Holsteiner som är sjukt fin i dressyren, men går tyvärr på... 2
Svar
30
· Visningar
2 050
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka