Vad ska jag tänka på?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hannwiie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 086
H

Hannwiie

Jag vill börja rida, mamma och pappa har nästan gått med på att jag får börja.
Jag bor 800 meter ifrån ett stall där man kan ta ridlektioner.
Om mamma och pappa går med på att jag får börja så kommer jag garanterat börja.
Men vad är de jag ska tänka på innan jag börjar?
Dom har lektioner 1 gång i veckan sen får man åka dit när man vill och rida och hjälpa till utan kostnad.
Men vad är de för utrustning jag ska köpa? Har bara ridit hoss en kompis några gåner och sen när jag va mindre har jag ridit nån gång.
Har ni nå ideer vart jag kan hitta utrustning? och vad för utrustning ska jag ha?
Tacksam för svar :)

Sv: Vad ska jag tänka på?

Tråden kommer antagligen att flyttas..

Men till en början behöver du skor med klack och en ridhjälm, finns att köpa i närmsta ridaffär.
Sedan om du vill fortsätta kan du köpa till saker som ridbyxor, ridhandskar, spö mm.

okej, :) Jag har svarta stövlar med klack. Sen så finns de hjälm där att låna. :)
Men alltså är de inte lättare att rida i ridbyxor?

Inte lättare, men skönare och sömmarna på vanliga byxor kan ge skav. Men det är upp till dig hur mycket pengar du vill lägga ut i början när du inte är säker än på om du vill fortsätta rida.

Det beror ju på vad du har för byxor ^^ jeans går ju ganska bra, tycker jag. annars är ju "mysbyxor" inget jag vill rekomendera, man halkar i sadeln.

Jeans kan ge skav, se till att ha ganska höga strumpor så att du inte får skav vid anklarna. Och se till att du kan röra dig i byxorna utan att det snävar, speciellt i knän och bäcken.

Gummistövlar är annars sjukt underskattat, om du inte vill förstöra dina egna svarta stövlar. Dcok helst inte den vidaste varianten.

Varför vill inte dina föräldrar att du ska rida?

Men alltså jag vill värkligen rida och satsa på det. Älskar hästar och rida är helt underbart...

Okej, jag har alldrig testat och rida i jeans. Men jag har ridit i mjukisbyxor när jag har ridit hoss en kompis, de jag tycker är jobbigt är att när man travar/galloperar så känns de som att man bara halkar hela tiden....

Alltså jag har hafft mina gummistövlar när jag har varit i min kompis stall. och när jag har varit hoss min faster och praoa. hon jobbar som mjölkbonde. Så jag har stövlarna när jag är lixom på sånna ställen. Jag har ett par andra stövlar som jag är lite mer rädd om.

Jag tror jag ska köpa rid byxor i alla fall. Dom jag har kollat på kostar inte så mycket bara 699kr, men kommer kanske ta en billigare variant. men vet inte riktigt.

Jag vet inte, men alltså mamma och pappa är uppväxta med hästar. Men de va arbetshästar som man inte red på.
Sen så är mamma väldigt orolig att jag ska göra illa mej och pappa gillar typ inte hästar av nån anledning.
Sen så tycker dom att de kostar väldigt mycket. Men alltså jag har bra svar på deras frågor och sånt så därför så tror jag att de kommer gå. :)

Skor med klack och en egen hjälm är det första du bör satsa på.

Att låna en hjälm kan vara riskabelt eftersom du inte vet vad den varit med om. Kolla dessutom efter ett tillverkningsår inuti hjälmen, är den mer än 4-5 år kan den ha blivit porös och skyddar sämre.

Liknande trådar

Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 322
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
666
Senast: Honey07
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
606
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka