Vad ska jag tillåta egentligen!!!

Sv: Vad ska jag tillåta egentligen!!!

Den begränsade erfarenhet jag har av stallmöten och stallråd tyder på, att även dom styrs av en diktator. :o

LIA

Gud vad fint det ser ut :love:
en dag när du vaknar kanske jag o min häst finns där :angel:

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Min erfarenhet när det gäller inackorderingar är att man måste vara superövertydlig med vad som gäller. Alla tänker inte likadant. Men tar lätt för givet att andra delar ens åsikter och förstår hur man vill att stallet/ridbanan ska skötas men det är inte alltid så. Har man aldrig haft en egen ridbana så är det nog svårt att förstå hur mycket kostnader och arbete det kan innebära.

Jag hade satt upp mycket tydliga regler och gått igenom dessa med inackorderingarna. Det är din ridbana och därför ska du bestämma reglerna och tala om hur du vill ha det. Andra kan ha åsikter om dina regler men ingen kan ändra dem utan ditt samtycke. Det är bättre än att du ska gå och bli irriterad - det blir ingen glad av. De flesta uppskattar faktiskt att få veta vad som gäller, så länge man talar om det på ett bestämt men positivt sätt. Då behöver de inte känna sig osäkra.

Jag tycker precis som flera andra att det var lite väl vänligt av dig att gå och kratta ridbanan efter fyrhjulingen...;)
Lycka till med dina inackorderingar och tala om hur du vill ha det. Passar de inte så får de försöka hitta en annan ridbana att köra fyrhjuling på och som de kan låta hästarna gnaga sönder.
Att de ska mocka ser jag som en självklarhet. Men du kan ju också erbjuda som alternativ att du gör det för 50:- per ridpass.

Jag har tillåtit löshoppning men då har jag haft högre staket. Om du har en annan bana där det är ok att löshoppa och lösträna så är det väl perfekt om det sker där istället, om underlaget är ok. Då behöver ju inte heller ridbanan bli upptagen utan kan användas av de som vill rida.
Longering/tömkörning brukar nog vara tillåtet på de flesta ridbanor.

Jag håller med dig...;) , men gärna stallmöten, bara jag får bestämma :D ! Det är mitt stall alltså gäller mina regler, det är väl inte så konstigt?
Mvh. Matten

Jag tycker det där låter bra, för det finns ju alternativ på den där gräsbanan..

I vår padock tillåts det mesta. Vi har också ett staket som är 120 cm högt, men där löshopps det högre. Konstiga hästar som förstör staketet :D
Sen sladdas iofs padocken varje vecka iom att det är lektioner här.

Kanske ni skulle kunna ha ett sladdnings system, där alla får sladda och fixa iordning padocken efter ett rullande schema? (inklusive kratta kanterna om det behövs!)
Kommer de tillåtas att lösgalopperas om de har unghästar? (Då menar jag självklart inte att göra det "hej vilt" utan under kontrollerade former).

Hann inte läsa klart allt.

Jag skulle inte sätta en massa förbud, utan säga vad man FÅR göra. Precis som i TR så är det då så att det som det inte står att man får göra är förbjudet :idea:

Men seriöst, är folk inte riktigt friska ???:crazy: Tycker du ska sätta upp regler för hur ridbanan ska användas ! Jag skulle bli tokig. Vi fick en ny utebanan där jag står inackorderad förra året. På den är det bara ridning som gäller. Hoppning och longering får vi göra i ridhuset tills botten satt sig ordentligt på den nya. Att kräva att folk mockar efter sig tycker jag är helt rätt.

Stå på dig !

Förbjud lösa hästar i paddocken. Ingen löshoppning, longering eller rastning. Då kommer DIN ridbana att må mycket bättre.
// Linda

men inte ska man förbjuda longering iaf?
det är väl till o ta i.
alla vill inte rida varje dag.
jag longerar iof väldigt sällan.
men jag tömkör och det värsta jag vet är när det förbjuds att utföra markarbete på en ridbana. Ibland orkar man inte rida o vill göra ngt annat. Eller så kanske manhar en unghäst, och den kanske behöver longeras imellanåt. Då är det bättre att sätta upp "bestämda tider" som man får göra vissa saker istället.

Som dom flesta skriver,ditt ställe-dina regler.Fyrhjuling=respektlöst,och att inte mocka efter sig=hål i huvet!
Gnagarnas ägare kan smörja in brädorna,eller inte rasta sina hästar där.
Stå på dig!;)

Mja att säga att allt som inte är uttryckligen sagt att det är tillåtet blir förbjudet kan lätt leda till att hästägarna inte törs göra något alls.

TR ex tar inte upp att det är tillåtet att klappa en häst inne på banan under hoppningen... är det då förbjudet?

Det blri för luddigt. Även om jag förstår vad du menar.

Mja att säga att allt som inte är uttryckligen sagt att det är tillåtet blir förbjudet kan lätt leda till att hästägarna inte törs göra något alls.

TR ex tar inte upp att det är tillåtet att klappa en häst inne på banan under hoppningen... är det då förbjudet?

Det blri för luddigt. Även om jag förstår vad du menar.

Nej, det förstår jag inte. Hur skulle en klapp på halsen påverka ridbanan?

Om jag säger att på min ridbana är det tillåtet att rida, longera på "arbetssätt" (alltså ingen flänga runt som kan förstöra botten) och hoppa uppsuttet. Vad skulle du då inte våga göra?

Jag måste ha himla tur med mina hyresgäster, inga som helst problem på ridbanan! Dom mockar och rider försiktigt.
Min son har kört fyrhjuling en gång, när jag var med, och banan blev precis rätt sladdad! Inga häftiga kurvtagningar alltså!
Har själv haft några hästar på ridbanan, när vi hade öppet hus, och då gnagde de lite på stolparna (telefonstolp). Så det gör jag inte om utan uppsikt:o

Klart att du ska bestämma över din ridbana, och jättebra att ta upp det på ett stallmöte, så att alla har möjlighet att prata om det, och förstå vad som gäller!

Lycka till!

Ditt stall och tillika paddock. Det är dina regler som man ska gå efter. Rättar de sig inte efter det så är det UT som gäller!

Förresten.. nästa gång det körs fyrhjuling kan du ju slänga på dom en sladd efter! ;) Så gör de någon nytta!

....Japp.....det kom jag faktiskt på efterår. Då hade han kännt att han gjorde nytta!!! Och gjort det också!!.............

Såg faktiskt idag att grabben körde 4 hjuling i samhället:eek: .
(11 000 invånare )Mamma och dotter var hemma hos oss och red........ Grabben är 11 år............... Ps det är en jätte4hjuling:eek: :eek: Undrar vad mamma vet och vad grabben gör ändå.. säger bara stöööööön...........

precis, det skulle jag inte göra utan att fråga!

Oij härrigud. Jag skulle ha vridit nacken av alla redan i ditt läge.
Har man sin häst inhyrd hos ett privat stall skall man absolut sköta sej, och det gäller också på ridplanen/paddocken!
Det blir så fult efter hästar gnagar på staket, så jag fattar att du får något värre fel. Jag skulle absolut ha påpekat att jag skulle vilja ha kvar mitt staket helt, inte söndertuggat.

Det är ju en sån självklarhet att man plockar bort skiten efter att hästen lämnat efter sej på planen. Okej, i vårt stall så är det bara måsta på att plocka upp skiten i manegen - men det beror på vårt specialunderlag. Men på vår ridplan behövs det inte plockas upp för när det ändå rider så många om dagen på planen så det försvinner sen nog bor på naturensvilkor. ;) Plus att vi har rätt stor plan och den har inte världens bästa sand underlag så ingen stör sej om det ligger lite skit här och där. MEN det är ju lite skillt på en sån liten plan som du har. :)

Jag har inga inackorderingar med några bekanta som får lov att rida i min paddock. Jag har krav på att alla mockar efter sig. Nu har det flera dagar varit stora skithögar i paddocken. så i kväll har jag tillverkat en skylt: Du som inte mockar efter dig får hädanefter rida på annan plats.

Min paddock bygd för mina pengar = mina regler.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka