Sv: vad ska man göra?
Låter ju som bronkit... när ska ni tillbaka till veterinären?
Kronisk bronkit är samma sak som kvickdrag, COPD och RAO... Här är lite om det, som jag hittade på Agrias hemsida:
Kvickdrag är den äldsta benämningen och RAO den nyaste. Orsaken är en allergi mot till exempel damm och mögel i hästens omgivning. När allergin utlöses, drabbas hästen av en spasm i de medelstora luftrören i luftvägarna som gör att hästen får svårt att andas ut. Det är viktigt att hästar som lider av sjukdomen hålls så symptomfria som möjligt för att minska risken för kroniska förändringar i lungvävnaden med en kroniskt nedsatt prestationsförmåga som följd.
Min pojke har precis fått diagnosen kvickdrag, bronkit eller vad man nu väljer att kalla det. Han fick först en kur ventepulmin, fabrol och kortison och dom gjorde endoskopi i luftvägarna på honom och tpg prover på slemmet. Han fick dock sluta med ventepulminet eftersom han fick kraftiga biverkningar. Han blev inge bättre av kortisonet utan åkte på en infektion så han fick feber och hosta. Så hanfick penicillin och fabrol och nu är han utan medicin sen 1.5 vecka tillbaka och vi ska på återbesök om 1,5 vecka om han inte blir sämre innan...
Det tips jag fick:
- MYCKE utevistelse, helst lösdrift, utebox
- Hösilage istället för höet, alternativt blöta höet
- Stå på torv eller tidningspapper
- Att vara extra noga med uppvärningen när man rider
Sen finns det tydligen alger man kan ge som ska vara bra...Har inte testat själv än.
Hur står hästen uppstallad nu?
Ursäkta låååånga inlägget...