Vad ska man ha för broddar?

Bonita4

Trådstartare
Kan någon reda ut för mig vad skillnaden är på alla broddar? Vilka har bäst grepp? Vad har ni för broddar nu? Vilka ska man ha på snö? Vilka ska man ha på "blank-is"? Hjälp!

Edit: Hur vet man vilken storlek på broddar man ska ha?

Senast ändrad:
Sv: Vad ska man ha för broddar?

jag har elitbrodd, byter inte till speciella isbroddar utan tycker att dom funkar bra under hela vintern.

Jag använder guldskor, det är skor med fasta broddar, som alltså inte går att skruva ur.

Passar perfekt här uppe iallafall, där man aldrig behöver, eller kan ta av brodden på vintern utan att hästen halkar omkull ;)

Innan jag skaffade guldskor så körde jag ändå med samma typ av brodd hela vintern, vet inte om den hette något speciellt.

Elitbrodd eller Tunabrodd. 3/8 brukar vara den vanligaste storleken och 8 mm är att föredra.

Så, vad är då vinterbrodd som säljs på Hööks? Och Isbrodd?

Storleken på brodd beror på gängan i skon ;)

*kl*
nån som kan reda ut brodd-begreppen för mig? ska inhandla årets broddar i nästa vecka.

Jag använder elitbrodd 3/8, tror att dom är 8mm.

product_thumb.php

Har också inköpt elitbrodd idag, 3/8 "standard". Hoppas jag blir nöjd! (och att jag öht lyckas få i brodden i hålet...) :angel:

Tror hööks kör med Mustads egna broddar.

3/8 brukar "ridhästskor" ha, 5/16 är normalt travskor. Hur stora brodd du vill ha beror ju lite på var i landet du bor och vad du har för häst. Min häst gillar inte för stora brodd, de får inte vara större än en normalbrodd och ska inte vara för trubbiga, han vill ha ordentligt bett av sina brodd för att känna sig säker. Jag kör med tunahaken, tror det var 11 mm jag satte i idag. Bara att rensa hålen och skruva i, behövde inte ens gängtappen :bump:.

jag har vanliga isbroddar, den lägsta modellen. fruktansvärt onödigt med höga broddar, skaderisken ökar och det påverkar hästens rörelser ännu mer än låga broddar.

Det beror helt på.

Jag bor i norrbotten, vi har mycket snö, en del is och hästarna går med broddar dygnet runt i ca 7 månader. Min häst har 10-11mm brodd, annars går de inte "genom" snön på de ställen där det är is under, samt har han lägre brodd blir de utslitna på en gång och jag får byta dem stup i kvarten.

Vilka begrepp?

typ exakt vilka broddar som är vilka? :angel:
jag är inte så insatt i detta med broddar, och har ingen riktig koll på dessa.. Förra året hade jag ett lager. men dessa har rostat pga jag inte orkade torka ryktlådans fack 100% när den rengjordes *misstag*.
så i år tänkte jag skaffa bästa möjliga nu när rubbet ändå måste förnyas :D

*kl*

nån som använt/använder vinterbroddarna som finns på h**ks (de med "tagg" och de utan) ?

Nån som kan ge lilla mig tips på vad jag borde använda..?
Nu har det kommit massa snö här, men på sina ställen är det is under. Mellan hagen & stallet (en bit av den grusvägen) är hemsk på vissa ställen och madame går ändå samma vända varenda dag (och håller på att halka omkull...). När jag red för ett par dagar sen (innan snön kom) vågade stackaren knappt gå först, eftersom det var så halkigt på vissa ställen, i början.
Vill ju att brodden ska påverka så lite om möjligt, men ändå ge grepp.
Ska i veckan sko, då blir det skor med 4 hål.

Tar mig friheten att svara.

mm står för hur höga broddarna är. Hur höga broddar du behöver/vill ha är ju svårt att svara på. 8 mm brukar vara "standard".

3/8 och 5/16 står för storleken på gänghålen. 3/8 är vanligast på ridskor och 5/16 på travskor.

Guldskor kallas skor med fasta broddar, de går alltså inte att skruva i/ur. När broddarna är dåliga får alltså hela skon kasseras, å andra sidan håller dessa broddar längre och man slipper problemet med lösa broddar. Kallas guldsko eftersom den är guldfärgad.

Mustad/Tuna/Elitbrodden osv. är olika "märken". Elitbrodden har ett lite annorlunda utseende än de andra men ska enligt många vara bland de bästa.

Sen finns de ju gräsbrodd också men de lämnar jag därhän eftersom de inte är så aktuella just nu...

Gängtappen har du som hjälp för att rensa i broddhålen och spärrskaftet hjälper dig att dra åt broddarna.

Hoppas det blev lite klarare.

Det beror helt på.

Jag bor i norrbotten, vi har mycket snö, en del is och hästarna går med broddar dygnet runt i ca 7 månader. Min häst har 10-11mm brodd, annars går de inte "genom" snön på de ställen där det är is under, samt har han lägre brodd blir de utslitna på en gång och jag får byta dem stup i kvarten.

Ursäkta en mycket dum fråga: men hur lyckas du byta ut en utsliten brodd? Jag kan för mitt liv inte få ur dem när de blivit utslitna utan får sko om hela hästen. Har en hovslagare som vägrar sätta på guldskor och får därför sko om hästen oftare p.g.a. utslitna broddar. Tar jättegärna emot tips på hur jag får ur en utsliten brodd.

Tack!

jo jag vet ju hur man sätter i dem o.s.v., har använt broddar - men inte behövt köpa dem själv förrän nu. ;)

Hade funderat på guldskor men jag vill kunna ta ur broddarna om behov finns, förra året var nästan problemet att jag inte fick ur dem som suttit ett par månader, de hade dragits åt rejält.. :eek:

:bow: :bow: :bow:

Har hittat vinterbrodd utan "pigg" under, hur funkar dessa på halt underlag..?

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 909
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Shixle
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 431
Senast: Kristall10
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈