Vad ska man ha för broddar?

Sv: Vad ska man ha för broddar?

Ursäkta en mycket dum fråga: men hur lyckas du byta ut en utsliten brodd? Jag kan för mitt liv inte få ur dem när de blivit utslitna utan får sko om hela hästen. Har en hovslagare som vägrar sätta på guldskor och får därför sko om hästen oftare p.g.a. utslitna broddar. Tar jättegärna emot tips på hur jag får ur en utsliten brodd.

Tack!

Våld :devil:

Hade liknande problem förra året, att vissa av broddarna drogs åt medan hästen hade dem så att de inte gick att få ur alls (trodde att jag skulle knäcka hästens kota och vågade inte fortsätta slita..). detta år tänker jag skruva ur rubbet en gång i veckan, och skruva i dem igen, så att de inte sitter så himla hårt..

Elitbroddens kärna är starkare än många andra, istället för att rundas av som många broddar gör hålls den alltid spetsig.

Gängtappen fixar så det går att snurra i broddarna också, själva mönstret.

Ursäkta en mycket dum fråga: men hur lyckas du byta ut en utsliten brodd? Jag kan för mitt liv inte få ur dem när de blivit utslitna utan får sko om hela hästen. Har en hovslagare som vägrar sätta på guldskor och får därför sko om hästen oftare p.g.a. utslitna broddar. Tar jättegärna emot tips på hur jag får ur en utsliten brodd.

Tack!

Du får ju ha lite koll på hur broddarna ser ut och byta ut dem innan de har "slipats ihop" med skon. För att du ska kunna använda ett spärrskaft eller en skiftnyckel så krävs det att brodden har kvar lite av sin fyrkantiga höjd (eller vad man ska kalla det.)
Ofta tycker jag att de har hunnit bli så spetsiga innan dess så jag byter ut den av den anledningen.

Jo, men den skapar även nya spår. Fick jag göra på två hål idag som inte hade några bra spår från början.

Borsett från att jag bara har 10st som inte är utslitna (använder 16st i taget...4 per hov), och hittar inte riktigt likadana. Så ut med dem och in med nya (som jag vet vad det är för sort/märke osv.). Vill helst ha likadana broddar på alla hovar, inte blanda sortser.
Borsett från det så får jag inte bort rosten heller...:cool:

Fast rosten gör oftast ingenting, de är sällan som de har rostat så mycket att gängorna är helt förstörda och sen slipar hästarna av rosten själv på de delar som är utanför skon.

Ska du undvika att använda broddar börjar rosta så ska du lägga dem i ngn form utav olja. Nya broddar håller sig "orostiga" så läng de inte blir fuktiga.

Perfekt att ha en del gamla broddar att skruva i om någon skulle falla ur!

Våra hästar går med elitbrodd 3/8 8mm, jag tycker det är klart dom bästa.

Du får ju ha lite koll på hur broddarna ser ut och byta ut dem innan de har "slipats ihop" med skon. För att du ska kunna använda ett spärrskaft eller en skiftnyckel så krävs det att brodden har kvar lite av sin fyrkantiga höjd (eller vad man ska kalla det.)
Ofta tycker jag att de har hunnit bli så spetsiga innan dess så jag byter ut den av den anledningen.

Hej!

Jo, visst fattar jag att de måste ur innan de "slipats ihop med skon" men problem är ju att de inte är fyrkantiga speciellt länge. Jag kan verklige inte påstå att de blir spetsiga, utan precis tvärt om, plana.

I dag har jag köpt isbrodd. Har aldrig haft det förut. Ska prova och utvärdera. Kunde inte låta bli utan sjöng en liten visa om den underbara vintern som nu kommer, med is, brodd, snö och snöstyltor, när jag höll på och rensade broddhålen och gängade ur hålen. Så himla kul att bo i ett land med varierat klimat :cool: Eller??

Hmm har du väldigt låga broddar eller broddar av dålig kvalité?

Man måste se efter så att det kantiga inte slits ned på någon sida, då är det inga problem att få lös dem. Jag har Tunahaken och de har aldrig slitis "plant", det borde inte gå heller eftersom kärnan är så pass stark?

Nu har jag guldskor men när jag använde broddar hade vi alltid elitbrodden dom är helt klart bäst. Jag bor i mitten av sverige och det är ganska ofta barmark vilket sliter mer på broddarna men elitbrodden kunde hålla en hel säsong utan att behöva bytas ut. Andra billigar broddar måste bytas oftare så även om elitbrodden kostar en slant så tjänar man in det i längden.

Isbrodd med hårdmetallkärna är ett måste om man broddar på vintern. Brodd som blir plana är antagligen någon variant av gräsbrodd.

/AA

Kärnan ja men de blir ju runda på andra hållet istället vilket gör dem omöjliga att skruva ur. Jag använder vanliga isbrodd vilka som helst.

Våld :devil:

Hade liknande problem förra året, att vissa av broddarna drogs åt medan hästen hade dem så att de inte gick att få ur alls (trodde att jag skulle knäcka hästens kota och vågade inte fortsätta slita..). detta år tänker jag skruva ur rubbet en gång i veckan, och skruva i dem igen, så att de inte sitter så himla hårt..

Onödigt, spraya i lite WD-40 eller 565 så går de fint att skruva ur efter en skoning :)

Dock får man ju hålla koll så de sitter bra så man inte tappar dem, men skruva ur allihopa känns som onödigt jobb. Tackar min pappa för sprayburken :bow:

Vi har isbrodd med kärna från Hööks o liknande, de flesta har samma typ. Lägsta höjden 2 brodd/sko dygnet runt. Funkar kanon.

Jag vet det av den anledningen att jag brukar blanda ihop det med 5-50, så jag är inge bättre jag heller :p ;)

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 910
Senast: Görel
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Shixle
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 435
Senast: Kristall10
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
1 033
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka