Bukefalos 28 år!

Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Blomskan

Trådstartare
Får kanske möjligheten att köpa en släktgård inom en snar framtid.
Jag har dock inte en aning om hur saker och ting går till.
Kan ni hjälpa mig? :)

För det första,
Vad kostar det att köpa hus/gård?
Finns förmodligen inga pantbrev uttagna.
Vad kostar dessa?
Vad kostar lagfarten?
Några mer kostnader som tillkommer?

Gården är på 11 hektar med ca 3-4ha skog (majoriteten avverkad) resten är jordbruksmark och brukas idag av en släkting.

Angående bidrag.
Vad kan man söka för bidrag?
Till att börja med kommer jag att hyra ut gården med delar av marken som betesmark.

Finns tillsynsavdraget fortfarande kvar i deklarationen?
Kan jag alltså dra av för resor mellan min bostad och min fastighet?

Vad är det för skilland på en jordbruksfastighet och en lantbruksfastighet?

Kom gärna med tips på saker jag bör tänka på.

Om jag hyr ut delar av gården, måste jag då registrera en firma eller kan jag fakturera hyra som privatperson?
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Får kanske möjligheten att köpa en släktgård inom en snar framtid.
Jag har dock inte en aning om hur saker och ting går till.
Kan ni hjälpa mig? :)

För det första,
Vad kostar det att köpa hus/gård?
Finns förmodligen inga pantbrev uttagna.
Vad kostar dessa?
Vad kostar lagfarten?
Några mer kostnader som tillkommer?

Gården är på 11 hektar med ca 3-4ha skog (majoriteten avverkad) resten är jordbruksmark och brukas idag av en släkting.

Angående bidrag.
Vad kan man söka för bidrag?
Till att börja med kommer jag att hyra ut gården med delar av marken som betesmark.

Finns tillsynsavdraget fortfarande kvar i deklarationen?
Kan jag alltså dra av för resor mellan min bostad och min fastighet?

Vad är det för skilland på en jordbruksfastighet och en lantbruksfastighet?

Kom gärna med tips på saker jag bör tänka på.

Om jag hyr ut delar av gården, måste jag då registrera en firma eller kan jag fakturera hyra som privatperson?

Kan inte svara på alla dina funderingar. Pris går inte att säga "rakt av" utan det beror på så mycket. Geografiskt läge spelar stor roll, liksom skick och storlek på hus och uthus.

Pantbrev måste tas ut, kommer inte ihåg summan men det är i % av uttagna pantbrev. 5% kanske? Någon får rätta mig om jag har fel.
Lagfarten är heller inte en fast summa utan beror på priset på fastigheten.

Eftersom det är en jordbruksfastighet, får du automatiskt en enskild firma och måste deklarera på NE-blankett och där ska du deklarera det som rör fastigheten. Tror knappast att du kan hyra ut en jordbruksfastighet som privatperson, eftersom du ändå måste NE-deklarera.

Skillnad mellan "jordbruksfastighet" och "lantbruksfastighet"... tror bara det är olika ord? Antagligen är det taxeringskod 120 oavsett vilket ord man väljer.
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Om du hyr ut gården, hur skall du få tillbaka den då sedan?
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Bra att känna till är att kontantinsatsen är högre för lantbruks fastigheter än för vanliga bostäder. Det är också som skrivet innan en näringsfastighet och du måste därför deklarera och ha bokföring för ett företag. Om du hyr ut den blir det inte som privatperson eftersom det är ett företag du hyr ut. Tänk arrende istället för hyra så blir det kanske lättare att tänka rätt.

Om du ska köpa den ska se till att få med de eventuella stödrätter för EU-bidrag som kan finnas för arealen. Men "hyr du ut" kan du inte söka bidragen utan det är den som faktiskt brukar marken som kan göra det.

Om de köper gården men inte bor där själv så tror jag att det blir samma regler för körning gram och tillbaka som det blir för andra resor mellan jobb och bostad.
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Om du hyr ut gården, hur skall du få tillbaka den då sedan?
Innan arrendeperioden går ut så säger du upp arrendet med motiveringen att du själv ska bruka gården. . Då tillträder du när sittande arrendators period är över
För du hyr inte ut huset som bostad utan hela enheten som jordbruksfastighet.
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Det kan bli svårt ändå.
Ett arrende är mycket starkt.
Jag undrar om inte att hyra ut bara huset som småhus är säkrast.
Men jag vet inte.
Allt som jag vet är att det kan vara mycket svårt att bli av med en oönskad hyresgäst som klamrar sig fast.
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Det kan bli svårt ändå.
Ett arrende är mycket starkt.
Jag undrar om inte att hyra ut bara huset som småhus är säkrast.
Men jag vet inte.
Allt som jag vet är att det kan vara mycket svårt att bli av med en oönskad hyresgäst som klamrar sig fast.

Jag tror att innan man skall hyra ut en sådan fastighet så måste ni ta hjälp av någon som kan detta,.LRF?

En fastighet här hyrdes ut, dock inte en jordbruksfastighet, bostad med stall på ett hyreskontrakt och ett separat arrende på hagarna men av samma ägare.

När ägarna skulle sälja så visade det sig att det inte var så enkelt, det hela tog ett par år iinan fastigheten tillsist kunde säljas. Hyresgästerna ville inte alls flytta och hade rätten på sin sida.

Det hela slutade med att ägarna lyckades visa att hagarna inte var skötta korrekt enl avtalet och kunde på så vis säga upp arrendet. Och utan hagar så hade hyresgästerna ingen användning för gården.
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Kan inte svara på alla dina funderingar. Pris går inte att säga "rakt av" utan det beror på så mycket. Geografiskt läge spelar stor roll, liksom skick och storlek på hus och uthus.

Pantbrev måste tas ut, kommer inte ihåg summan men det är i % av uttagna pantbrev. 5% kanske? Någon får rätta mig om jag har fel.
Lagfarten är heller inte en fast summa utan beror på priset på fastigheten.

Eftersom det är en jordbruksfastighet, får du automatiskt en enskild firma och måste deklarera på NE-blankett och där ska du deklarera det som rör fastigheten. Tror knappast att du kan hyra ut en jordbruksfastighet som privatperson, eftersom du ändå måste NE-deklarera.

Skillnad mellan "jordbruksfastighet" och "lantbruksfastighet"... tror bara det är olika ord? Antagligen är det taxeringskod 120 oavsett vilket ord man väljer.

Med priset så menade jag inte själva inköpspriset för gården utan alla kostnaderna runt omkring.. :)
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Om du hyr ut gården, hur skall du få tillbaka den då sedan?

Kanske jag som är korkad men om man har ett års kontrakt så måste man väl ha rätt att avsluta dessa?
Nu hade jag inte tänk att hyra ut gården som jordbruksfastighet utan som hus med tillgång till stall och bete.
Förenklar det mina rättigheter?
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Bra att känna till är att kontantinsatsen är högre för lantbruks fastigheter än för vanliga bostäder. Det är också som skrivet innan en näringsfastighet och du måste därför deklarera och ha bokföring för ett företag. Om du hyr ut den blir det inte som privatperson eftersom det är ett företag du hyr ut. Tänk arrende istället för hyra så blir det kanske lättare att tänka rätt.

Om du ska köpa den ska se till att få med de eventuella stödrätter för EU-bidrag som kan finnas för arealen. Men "hyr du ut" kan du inte söka bidragen utan det är den som faktiskt brukar marken som kan göra det.

Om de köper gården men inte bor där själv så tror jag att det blir samma regler för körning gram och tillbaka som det blir för andra resor mellan jobb och bostad.

Angående stödrätterna så misstänker jag att mina släktingar (de som brukar marken) har dessa för berörd fastighet - om det finns några uttagna vill säga.
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Kanske jag som är korkad men om man har ett års kontrakt så måste man väl ha rätt att avsluta dessa?
Man kan ju tro det.
Men så är inte alltid fallet.
Det är så lätt att skriva fel på kontraktet och så blir det en uthyrning av bostad där hyresgästen sitter stadig med besittningsrätt för evigt.

Nu hade jag inte tänk att hyra ut gården som jordbruksfastighet utan som hus med tillgång till stall och bete.
Förenklar det mina rättigheter?

Det vet inte jag riktigt.
Du måste ta hjälp av någon som kan.
Vilket inte alltid är en jurist.

Dålig erfarenhet där.
Allt gjordes av proffs, Jurist med speciell kompetens på området, och det blev ändå fel.
Dyrt var det också.
Nästa gång så gör vi själva, det verkar fungera bättre.
Och om inte annat så har vi i alla fall inte öst ner pengar i Juristens ficka till ingen nytta.
 
Sv: Vad ska man tänka på vid köp av jordbruksfastighet?

Det kan bli svårt ändå.
Ett arrende är mycket starkt.
Jag undrar om inte att hyra ut bara huset som småhus är säkrast.
Men jag vet inte.
Allt som jag vet är att det kan vara mycket svårt att bli av med en oönskad hyresgäst som klamrar sig fast.

om ägaren vill överta bruket av en jorbruksfastighet så har han ovillkorlig rätt därtill om uppsägning sker i laga tid.

då bostaden är del av arrendet torde inte sedvanlig problem med hahysning uppstå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp