Vad ska ni tävla i år?

• Islandshäst
  • Trådstartare Trådstartare Båbbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 433
B

Båbbe

Hur ser era planer ut för våren? Ska ni tävla något? Vad i så fall och varför?

Själv har jag tänkt debutera på tävlingsbanan i år. Fast pållen jag köpte för nån månad sedan är ganska erfaren på tävlingsbanan, så det är bara jag som gör debut... :D

Vet inte riktigt vad som är lämplig nivå för oss att börja med så det lutar åt att vi testar på Stormur kval. Det är inte så långt att åka dit och jag tror man får rida själv under uttagningen (final finns inte), vilket jag ser som en fördel eftersom jag misstänker att det kan gå väl snabbt i vissa gångarter om det är fler hästar på banan... :angel: Sen får vi väl se hur det går där om vi fortsätter på Öppen klass-nivå eller nöjer oss med Lätt klass. T1 och antingen V1/F1 blir väl grenarna. Om det blir F1 eller ej beror på ifall jag lärt mig rida pass innan dess. :p :D

Hur många tävlingar planerar ni att rida under våren?

Sv: Vad ska ni tävla i år?

Hejsan!

Jag har denna våren tänkt att ställa upp i och verkligen träna inför F3 och PP1! Underbart roligt!
Tyvärr har det med pengar att göra och allt kommer på samma gång, men jag hade tänkt att ställa upp i en öppen tävling, en regional och om allt går bra då VSM och SM!
Längtar så otroligt mycket till tävlingarna! :banana:

Lycka till på banan! :banana:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Har inte vågat tänka på det ens, fast nu är det ett evigt tjatande i varje hörna om F1. :eek:

Hur ser era planer ut för våren?
Jag har väl tänkt fortsätta "töltsätta" min häst och hoppas att det går vägen! Fast det kommer att kräva mer tid än bara detta år, så mycket känner jag på mig. Det beror på hur mycket pengar jag kan lägga ner på instruktörsridning. Tur är väl att man fyller år på vårkanten och kan önska sig ett extra tillskott till träningskassan! :p

Ska ni tävla något?
Kanske mer mot sommaren/hösten och då klubbtävling, inte regional.

Vad i så fall och varför?
I så fall blir det Lätt Fyrång och/eller FS1. Men det beror helt på hur långt vi kommit inom tölten. Kommer i alla fall inte att tävla någon töltklass. Annars får jag göra som i augusti - rida ett fyrgångsprogram utan tölt! :D Huvudsaken för mig är att min häst håller sig på banan och blir van vid att ha uppståndelse omkring sig. Sedan är det bara kul att få poäng på åtminstonde 3 gångarter!

Hur ser era planer ut för våren?
* Tävla en del, gå på kurser och en massa annat kul.
Ska ni tävla något?
*Jajemän.....flera roliga tävlingar i år....så jag längtar supermkt
Vad i så fall och varför?
*Lt och Lv till att börja med. Dessa därför att passen inte är i gångsatt än...och för att vi inte är speciellt rutinerade på tävlingsbanan och för att dessa klasser är de grenarna som vi just nu platsar i och inte T3 o V3 eftersom de ökade tölten inte är så grym ännu...

Bara lätta klasser då mitt sto ska betäckas i sommar å min unghäst inte är inriden eller nog gammal.

I vår blir det nog en del tävlingar på nya hästen men som sagt det blir nog att jag börjar med nån där man får rida själv på banan eftersom det kan gå snabbt annars :p ska kolla igenom Proppen med min mamma idag (eftersom det är dom som får köra mej) o se vilka tävlingar det blir. Men nu när jag har skaffat en 5-gångare så kan det vara spännande o pröva på nån passgren oxå...men vi får se! Lycka till alla nu som ska tävla :banana:

I vår ska jag träna. Kanske blir det en liten tävling till hösten.

Har tänkt rida så många "lätt tölt " grenar jag kan inom 4 mils omkrets, orkar inte köra så långt. Jag har en rätt tallanglös häst och jag är inte så himla bra själv heller men det är så mysigt att komma ut och tävla och sitta med picknickkorgen i gräset och kolla på andra som är bättre. Målet är att få pållens trav så stabil att vi kan avancea till "lätt fyrgång" oxå.
Visst har jag högtflygande mål :-)

Jag skall även rida en antal kurser... Herregud hur ska jag ha råd?!?!?! :eek:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Djurjouren skrev:
Har tänkt rida så många "lätt tölt " grenar jag kan inom 4 mils omkrets, orkar inte köra så långt. Jag har en rätt tallanglös häst och jag är inte så himla bra själv heller men det är så mysigt att komma ut och tävla och sitta med picknickkorgen i gräset och kolla på andra som är bättre. Målet är att få pållens trav så stabil att vi kan avancea till "lätt fyrgång" oxå.
Visst har jag högtflygande mål :-)
Ja det var högtflygande planer må jag säga ;) :D

Söker ju en tränings/tävlingssugen medryttare/delfodervärd till vår fläckige, men det verkar inte vara så många här i Skåne som är sugna. I alla fall inte de som kan lite. Hittar vi ingen lämplig ryttare till pållen kan ju du, om du vill, låna honom och tävla om du är sugen på lite fler klasser :idea:.
Jag råkar nämligen veta att Djurjouren är lite väl "blygsam" med sina ridkunskaper ;). *Här* är pållen.

Oj oj, satt precis och titta på alla tävlingar som finns i år! Både bra o dåligt... Det blir dyrt, och det är svårt att välja. Men kul!

Jag börjar med islandshästens dag i helsingborg 20 mars, antingen bara med muninn i mellanklass eller så tar jag med hruni också o rider elitklassen... Får se hur det känns tills dess! har bara ridit honom två gånger ännu, och han behöver bygga upp kondis o muskler igen, och så ska vi komma på rätt våglängd också. Målet med honom inför tävlingarna är att få koll på samlingen, rida mycket dressyr... och ha skoj i skogen såklart!

Med muninn är målet att fortsätta kämpa med tölten och mjukheten :)

Annars så blir det mest regionala tävlingar, T1 och V1 med Hruni och V1 och FS1 med Muninn. Har en superbra kür som jag gjorde till dressyrponnyn, kan göra om den lite!

Siktar på VSM och SM, sen får vi väl se var jag hamnar :p
"Sikta högt och toppen ana, men inte tro sig mästare ändå!"

Fast det STÖRSTA målet är nog att få ut mamma o Ville i en lätt tölt och lätt fyrgång! :D

Ser fram emot alla tävlingar så mycket... det är så helsikes ROLIGT ju! :)

/Maria

Senast ändrad:

Hmm, har inte bestämt vad jag ska tävla men det blir en del regionala tävlingar. F1, PP1, ev nån töltklass och fler passgrenar. Satsar på SM-kval i de två första grenarna iaf. :) Sen så får vi se hur det går.

Sitter ju dessutom i tävlingskommiten för lokalklubben i år så det blir en del att göra. :eek:

Boj skrev:
Har inte vågat tänka på det ens, fast nu är det ett evigt tjatande i varje hörna om F1. :eek:

Hihi! Kan jag så kan definitivt du också! Klart du ska tävla F1! Jag är garanterat sämre än dig hur som helst men jag tänker ändå försöka! :p :D

Mitt mål är att få 5,0 i lätt tölt eller lätt fyrgång. Om det sedan blir i år eller nästa spelar ingen större roll. Stora drömmen är att få över 5,0 i öppen klass 5-gång, när jag lyckats med det så är jag ganska nöjd! ;) (förutom fantasin om att någon gång ställa upp i SM...)

Anna_B skrev:
I vår blir det nog en del tävlingar på nya hästen men som sagt det blir nog att jag börjar med nån där man får rida själv på banan eftersom det kan gå snabbt annars :p ska kolla igenom Proppen med min mamma idag (eftersom det är dom som får köra mej) o se vilka tävlingar det blir. Men nu när jag har skaffat en 5-gångare så kan det vara spännande o pröva på nån passgren oxå...men vi får se! Lycka till alla nu som ska tävla :banana:

Känns som att vi är i ungefär samma båt, fast på lite olika nivå! Jag har nog tänkt kunna köra själv till våren (bör ha hunnit byta bil + köpa transport tills dess) och ska nog också eventuellt testa någon passgren.

Båbbe skrev:
Känns som att vi är i ungefär samma båt, fast på lite olika nivå! Jag har nog tänkt kunna köra själv till våren (bör ha hunnit byta bil + köpa transport tills dess) och ska nog också eventuellt testa någon passgren.

Jo..för att få köra vår transport måste jag ha BE-kort o jag har då inte tid o ta E-kortet nu i vår. Alldeles för mkt redan med två hästar, studenten, skolan, kurser o allt annat..så mamma o pappa får köra ett tag till :smirk:

Jag har fått för mig att man måste ha haft sitt vanliga b-körkort i ett par år innan man får ta andra körkort.
Rätta mig om jag har fel...

Jo..för att få köra vår transport måste jag ha BE-kort o jag har då inte tid o ta E-kortet nu i vår.

Verkar billigare och enklare att typa ner lådan för B-körkort istället.

Liknande trådar

Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 741
Senast: ginnies
·
Dressyr Apropå en tråd jag såg på hundforumet om åldersgränser för tävlandet där, vs. folk som tävlade andra grenar högt upp i åldrarna med sina...
Svar
17
· Visningar
2 095
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den... 2
Svar
21
· Visningar
4 092
Senast: Lobelia
·
Tävling Ja, ni ser ju rubriken. Jag sitter och kollar på vårens tävlingar och eftersom jag håller på med lite olika grenar blir det ju en hel...
Svar
2
· Visningar
2 509
Senast: Fossing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025