Jag håller absolut med om att det vänligt inställda samtalet är det bästa. Samtidigt tänker jag att det allra bästa hade varit om de där vanföreställningarna inte spreds, eller åtminstone att informationen om hur det verkligen ligger till också hade nått ut till de som inte normalt intresserar sig för t.ex. transfrågor eller aborträtt. Och just som Philosophia skriver så bra nedan, att sakerna är sammanlänkade, att få till den där medvetenheten om att det på ett bredare plan handlar om mänskliga rättigheter för alla.
Jag kan förstå om en har en ideologisk övertygelse om att vården inte ska kosta pengar för staten generellt (min grova sammanfattning av vad du skriver - vi behöver inte ta den diskussionen nu så tolka mig generöst

), men om vi tar ett konkret exempel i, låt oss säga SD:s två motioner, varav den ena handlade om att begränsa transvården inte ekonomiskt utan efter ålder (det vill säga att myndiga människor inte har rätten att söka och få vård endast på grund av åldern, ett mycket grovt övertramp i min värld oavsett vad det är för vård) och den andra handlade om begränsande av aborträtten (tror fortfarande att de driver vecka 8 eller så, men orkar inte kolla upp just nu - det är ett exempel, som sagt). Båda handlar ju på ett bredare plan om de vill att staten ska ta kontroll över främst kvinnors och transpersoners kroppar, men medvetenheten om denna politik och den faktiska innebörden av den verkar inte slå igenom, även när företeelsen i sig uppmärksammas i media.
Jag har ingen aning om vad du röstar på, och menar inte att du ska försvara politiken i sig, men just den kopplingen av grundläggande lika rättigheter för kvinnor och HBTQ-personer, och vad gäller SD:s politik även för funktionshindrade av olika slag, är vad jag ser som centralt. Så jo, det handlar om just "lika för alla" - men av någon anledning har ju t.ex. du nu uppfattat att jag är fokuserad på HBTQ-frågor, som om det 1, inte innefattar grundläggande mänskliga rättigheter för alla
inklusive HBTQ, alltså, att du/ni skiter i att alla ska vara lika så länge du/ni har det på det torra, och 2, inte ens uppfattar att jag skriver om kvinnor också när jag vill minnas att jag inte bara i denna tråden utan på forumet i stort argumenterat för kvinnors rättigheter och mot patriarkalt förtryck. Varför kopplas det inte att om vi ska ha lika för alla, så måste vi gemensamt skydda denna värdering för
alla och inte bara för sin egen lilla grupp? Att det inte är en slump att det är samma organisationer som börjar med att ge sig på transpersoner, som sen visar sig inte vilja ha homosexuella och bisexuella heller, och sen inte funktionshindrade, och sen visst inte ha lika rättigheter för kvinnor?
Precis detta. Du säger det så bra! Men det är ju det där, hur når vi ut?
Kanske hör det hela samman med den minskade tron på demokrati överlag. Urvattnandet av begreppet till att betyda "rösta var fjärde år". Och när det inte fungerar att bara rösta, så verkar det som att siffrorna pekar på att många inte vill ha demokrati längre. Men även då - vill de
verkligen inte ha lika rättigheter för alla? Görs den kopplingen ens?