vad skall jag använda för bett?

vinkelina

Trådstartare
rider idag på ett pessoabett (snälla slå mig inte) för det är enda som funkar. hon har alltid haft ett dyligt. har testat att fästa tyglarna så att det blir ett vanligt tränsbett, men nada kontroll, går något sånär när man e ensam, men med andra hästar funkar det inte. hon blir ju inte mjukare i mun av att jag måste ta i och dra för att få stopp på henne.

i terräng vill jag inte helle alltid orka hålla henne, tex om man travar där det brukar galopperas så ligger hon på så att jag får sjuka händer, detta med pessoabett

så vad skulle ni tippsa om för bett till en stark häst

Sv: vad skall jag använda för bett?

Jag skulle sluta trava och galoppera i terrängen tills jag hade hästen under kontroll, och kanske använt ett stångbett (pelham, t.ex.) under omläringsfasen.

Håller med föregående. Använd hellre ett rakt pelham bett. Rid med 2 par tyglar. Så länge tills du lär dig kontrollera din häst.

För att förtydliga:

Hästen ska alltså läras att svara på små, mjuka hjälper och inte springa ifrån ryttaren. Det krävs alltså även skolning så att hästen blir självbärig och slutar känna behov av att "ramla iväg" framåt.

Ryttaren ska läras att vara snabb med eftergift och inte gå i dragkamp med hästen. Oavsett hur skarpt bett man sätter på kommer hästen alltid att vara fysiskt starkare.

skrittar mest i terräng. traven är under kontroll, så länge vi inte kommer till galoppställena. hon är fd ridskolehäst som står kvar i samma stall. så när lektionsryttare for ut i terräng så galopperade man alltid på samma ställen. hon börjar ligga på som en galning, hon sticker inte, men ligger på, lyssnar nog på halvhalter men man måste ta i lite mer på skarpen. i dressyren lyssnar hon oftast jättebra, vi brukar tex få beröm på våra travhalter

skrittar mest i terräng. traven är under kontroll, så länge vi inte kommer till galoppställena. hon är fd ridskolehäst som står kvar i samma stall. så när lektionsryttare for ut i terräng så galopperade man alltid på samma ställen. hon börjar ligga på som en galning, hon sticker inte, men ligger på, lyssnar nog på halvhalter men man måste ta i lite mer på skarpen. i dressyren lyssnar hon oftast jättebra, vi brukar tex få beröm på våra travhalter

Då är det bara att jobba vidare på den linjen, att kräva total lyhördhet och bryta gamla vanor.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 043
Senast: lirco11
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 349
Senast: Gimlan
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 563
Utrustning Jag letar efter ett bett som skulle kunna fungera för min kille i hoppningen och skulle gärna höra vad andra har för erfarenheter...
Svar
7
· Visningar
8 716
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka