Vad sker i kotleden vid kotledsinflammation?

HannaZ

Trådstartare
Har läst att ledvätskan blir tunnare, men hur kommer det sig, rent medicinskt alltså. Varför kallas det inflammation och hur kommer det sig att det är sällan det läker ut av sig själv även om hästen tillåts vila länge, läste det i min veterinärbok.
 
Har läst att ledvätskan blir tunnare, men hur kommer det sig, rent medicinskt alltså.

Det blir den pga inflammtionen, har kotan varit inflammerad ett tag kan vätskan bli grumlig och i vissa fall avtagande.

Varför kallas det inflammation och hur kommer det sig att det är sällan det läker ut av sig själv även om hästen tillåts vila länge, läste det i min veterinärbok

Inflammation kommer sig av överansträngning, och det i sin tur finns en grundorsak till. För att få en kotledsinflammation att självläka, krävs att man hittar grundorsaken och åtgärdar detta omedelbart. Men som oftast är en kotledsinflammtion i ett akut skede när ägaren söker vetrinär, och det skulle vara plågsamt för hästen att lämna den utan åtgärd.
 
Tack så mycket!

Pållen hade alltså kotledsinflammation hö fram, lite på vä fram också så båda kotorna sprutades.

För några veckor sedan hade jag kiropraktorn hemma och hon lossade bla en rikigt rejäl låsning på vänster sida av korset.
Hon trodde att han gått med den här låsningen länge och att den berodde på att han gått omkull/fastnat ngonstans eller dyl eftersom hon menade att det krävdes yttre våld för att nåt sånt skulle uppstå.

Kan den här låsningen vara orsak till att han gått och överbelastat hö. fram?
 
Svar ja, det är fullt möjligt. Att svara med säkerhet kan jag inte, förhoppningsvis har din behandlare funnit alla problem på pållen.
 
Tack för dina svar!

Veterinären trodde att det var en möjlighet, han kände lite runt korset och sa nåt i stil med att "ja nu är det ju i allafall mjukt och fint".
Hoppas det har med det hela att göra så att det inte enbart beror på ridningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 017
Senast: Sasse
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 426
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 850
Senast: Roheryn
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 082
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp