Vad skiljer mellan klippmaskiner för 2 och 4 000 kr?

Trevita

Trådstartare
Det finns klippmaskiner för knappt 2 000 kr, t ex Oster och Max Moser (som Alexandra talar sig varm över)... Sen finns de i 4 000 kronors klassen, deLaval m fl. Vad är den stora skillnaden?
Jag ska helklippa en, max två hästar säg tre gånger var per år. Huruvida hästarna blir "randiga" har väl inte med det att göra, utan med skärens grovlek? Blir jag nöjd med en Max Moser (el Oster), eller ångrar jag mej sen att jag inte lade upp dubbelt så mycket pengar?
Hjälp mej att jämföra!

Sv: Vad skiljer mellan klippmaskiner för 2 och 4 000 kr?

Jag har också funderat på samma sak...

Jag frågade en återförsäljare av Max Moser och de menade om man skulle helklippa en häst, så var det en maskin med mer effekt som gäller. Max Moser är på 45 W, medan ex. en maskin som Moser Avalon (som tydligen rekommenderas för häst) är på hela 80 W.

Sedan har jag kollat runt lite och de flesta "häst-maskinerna" är på drygt 80 W...

Själv har jag dock inte provat ngn av ovanstående, så jag vet inte riktigt...
Har hittat en annan maskin som jag tycker verkar bra:
http://on-line.grene.dk/webapp/wcs/...ce=123.0&categoryPath=44640;44461;44466;44473
Finns även som batteridriven:
1590-040102_h.jpg

Någon som har erfarenhet av denna?? (av märket Liscop)

En kraftigare maskin (med starkare motor) orkar mer helt enkelt, blir inte lika lätt överhettad, och klarar tyngre jobb (tjockare/skitigare/blötare päls) helt enkelt. Sen så Moser MAx och Oster A5 har smala skär, de tyngre/större maskinerna har bredare skär. Det går att köpa breda specialskär till Oster/Moser med dock.

Sen är VIKTEN och LJUDNIVÅN på maskinerna olika med, en kraftigare motor låter mer, och är tyngre att hålla i handen.

Jag har klippt med Moser Rex (rekommenderas INTE *s*), Oster A5, Moser Max och så med 'rejäla' maskiner. Jag kan räkna tidsskillnaden i minuter på bägge handens fingrar, dvs jag får på en häst med normalpäls och normalren/normalskitig inte mer än max 10 minuters tidsvinst. Som 'äts upp' av att jag måste vila armarna då jag får ont i axklarna av de tyngre maskinerna (men så har jag en kaputt rygg med).

Om man däremot klipper MÅNGA hästar så rek även jag de större maskinerna. Men jag har som sagt nu en Moser MAx, klipper hund (med tjock och skitig päls) regelbundet, samt max två hästar kontinuerligt under vintern och är tvärnöjd med den. Det är btw 10 W motoreffektsskillnad mellan Oster A5 och Moser Max, och den MÄRKS.. (Jag klippte ju med Oster i flera år, nu ligger den i ett skåp, och jag har många gånger svurit över det).

En oväntad nackdel är dock att det verkar finnas typ ETT ställe som slipar skären, de räkna som hundskär, och det är tydligen inte så poppis att slipa dem längre..

OM hästarna blir randiga eller ej har att göra med om det är fintandade eller grovtandade skär. Det KAN vara SVÅRT att hitta fintandade skär till de grövre, tyngre maskinerna, men det går iaf för specifika märken.

JAG är helt nöjd med 'liten, billig' maskin och klipper lite mer (eftersom jag slänger in en hund som trimmas året om i ekvationen med) än ditt exempel. Men om DU blir nöjd - tja svårt att säga? Finns folk som tycker det funkar att klippa med Moser Rex med.. :eek:

Jag klipper också med max moser 45, tycker den är super pga att den är så tyst och lätt. Tar lite längre tid att klippa med än en av de större maskinerna.
Allra bäst tycker jag moser avalon är. Den är stark, super batteri,lätt i handen och mycket lågt ljud. Hästen blev mycket blank och fin efter klippningen men det berodde nog på att skäret var nästan nytt. Den är dock ganska dyr..

Jag har själv bara klippt med DeLaval, vet ej vilken modell men den är sladdlös iaf.
Tycker den är super! Ganska lätt och med nya skär går det som smör, och skären håller rätt länge faktiskt.
Klippte en ponny med tovor och riktigt risig päls innan sommarn, det gick hur bra som helst och det gick fort med.
Den är tyst också, har tidigare hjälpt till med att hålla bångstyriga hästar och de maskiner folk har använt har alla varit mer högljudda än denna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka