Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

Sv: Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

Jo du har rätt i att risken finns. Men jag tror ändå inte att det ser ut så för majoriteten.

Men nog med trådkap.
Hoppas att TS hittar en bra lösning och att allt går bra.
 
Sv: Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

Jag skulle behöva hjälp i ett svårt beslut:

Jag köpte min häst (en valack på 4 år för 4 år sedan). Eftersom jag kände ägaren (min tränare) fick jag förmånen att provrida väldigt mycket innan jag bestämde mig. Jag red honom ca 2-3 gånger i veckan i ett halvår innan jag bestämde mig......[/B]

Jag tycker att du ska ta med dig hästen till klinik och kolla så att det SÄKERT inte finns något som stör hästen rent fysiskt. Då kan du utesluta att stållerierna beror på smärta.

Sedan hade jag valt att låta någon annan rida honom i ca. ett halv år, kanske låna ut honom på foder till en duktig ryttare kanske din tränare. Under tiden tycker jag att Du ska rida en annan häst, helst en läromästare, så du kan få tillbaka självförtroendet och känslan av att det är Roligt att rida igen!

Om detta nu inte skulle fungera så är det tyvärr så att vissa hästar passar man inte med, hur mycket man än tycker om dem så stämmer inte kemin.
Då är det dags att sälja och se det inte som en förlust utan som en annan möjlighet för dig att utvecklas, kanske har du inte tillräckligt med kunskap och självkänsla för att ha denne mannen.
Det är inget fel att erkänna att man tagit på sig något som är utom ens egna kunskaper att klara av.

Jag hejar på dig men mitt råd är att börja med att ta hästen till klinik för att utesluta smärtor.

Lycka till!!
 
Sv: Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

Nej jag har koll på hur det fungerar men jag skulle ändå inte köpa en häst där ägaren skriver med återköpsrätt. (förköpsrätt eller vad vi nu ska kalla det.)
Men eftersom dessa påståendena kända jag mig tvungen att svara.

"Men om jag vill skriva i kontraktet att jag ska ha förköpsrätt kommer väl ingen vilja köpa honom + att de kan ju säga de ska ha 5 milj för honom då?"

Jo men det är ju ägarens val att prissätta hästen de kanske anser att den är värd det.

"Är du också orolig var hästen kommer ta vägen senare, skriv det i kontraktet att dom inte får sälja till någon annan än dig. Sätter dom då en miljon som pris kan dom ju inte sälja honom? Eller så godkänner du då den nya ägaren."

Som sagt utformar man ett kontrakt på något sådant här sätt så lär hästen vara osäljbar även om det inte är giltigt (att förra ägaren ej lider skada av att kontraktet bryts) Personligen skulle jag aldrig köpa en häst på de premisserna.
 
Sv: Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

*kl*

Jag har varit i liknande sits som du. Är hästen kollad och han inte har ont (låter ju mer som han tramsar när man läser) så hade JAG sålt honom.

Min älskade Docka hade ju sånt trams för sig i vissa perioder. Det började med att hon backade, hon fick inte som hon ville. Då började hon backa BARA när det kom bilar på grusvägen när vi red. Hjälpte inte. Då började hon stegra och då var mitt mått rågat. Men som sagt, detta kom i testperioder. Hon kunde vara en ängel i 3 månader och sen rätt vad det var så började hon fjanta sig. Så höll det på och jag som inte är en tuff ryttare till att börja med mådde inte så bra av detta. Men jag kämpade vidare för det är ju min lilla virrpanna, men jag hade ont i magen varenda gång jag var tvungen att rida henne och otroligt lättad när jag fick hoppa av. Och så ska det ju inte kännas.

I våras flyttade vi till ett nytt stall där det är en del tävlingsryttare och stallägaren sa genast att hon såg att hästen hade potential och hon kunde rida henne lite åt mig om jag ville. Och vet du vad? Det var som om en jättestor sten lyfts från mina axlar!

Det var faktiskt otroligt skönt. Efter ett tag så bytte vi faktiskt hästar, stallägaren tog över Dockan och jag fick ett av fölen. :D. Har inte ångrat mig en enda gång.
Nu är hon hos människor som INTE blir rädda, för testar gör hon ju fortfarande emellanåt men de tycker inte det är så farligt. Och de vill ha lite nerv i hästarna iom att de tävlingsrider. Rider ofta ut tillsammans med stallägaren och Dockan och varenda gång är jag så lättad att jag slipper rida henne. (även om jag kan sucka ibland eftersom jag tycker hon är så otroligt vacker) Jag vet att jag får rida henne om jag vill, men jag VILL inte.
Hon har tävlingsdebuterat nu och vem var med som väldigt nervig hästskötare? Jag. :D

Och jag har en häst nu som passar mig otroligt bra och jag är förvånad varenda gång vi rider och jag inte alls är rädd! :love:
 
Sv: Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

Får jag lov att fråga varför?

Jag kände iofs ägaren när jag köpte min häst, så det gör ju saken ganska annorlunda. Hon sålde honom för att hon inte hade tid för en extra häst längre, hade precis fått barn och så. Jag tycker inte alls att det är konstigt. Hon bryr sig om hästen och vill hästens bästa. Och just då tyckte hon att hästen fick det bättre om hon sålde den, hellre än att han bara skulle stå i hagen. Tycker inte heller det är så konstigt att hon kanske vill köpa tillbaka honom om han en dag ska säljas, om hon har möjlighet.

Vad är det som är så konstigt och avskräckande med en häst med återköpsrätt/förköpsrätt eller liknande i kontraktet?


Förlåt än en gång för trådkap, men jag är väldigt nyfiken på detta
 
Sv: Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

Det låter ju ändå som att du och din tränare har hittat en väg som skulle kunna fungera för din häst? Så då får du väl känna efter om du orkar lägga ner den TID som krävs... Det kommer bli en stor utmaning om du väljer att fortsätta med häsen, men om du reder ut det, så tror jag absolut att det kommer vara värt det! Du kommer lära dig massor på vägen! Men du måste ju jobba med både hästen och dig själv... det är inte lätt att få tillbaka självförtroendet när man har blivit rädd... det tar tid.
Om du känner att du och hästen kanske inte passar ihop iallafall, eller att situationen bli riktigt farlig eller ohållbar, då bör du fundera på att låta hästen gå till nån annan. om du letar efter ett snabbt resultat, då ska du köpa en läromästare istället. Men som sagt, kan du ta dig igenom den här tiden på din häst, så tror jag att det kommer stärka dig som ryttare. Hur du än väljer att göra så är det inget misslyckande, det är ett medvetet val.
lycka till!
 
Sv: Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

Jag skulle gärna sälja till tidigare ägare men jag vill inte ha det inskrivet som ovan. För som sagt de ovan står inte att man ska ha första tjing enbart (utan till och med att ägaren inte ska få sälja om fd ägare inte vill köpa tillbaka eller godkänner ny ägare :confused:).
Sen beror det givetvis på vad det är för häst men en problemhäst med massa kapacitet som ägaren inte klarar av skulle jag inte vilja ha det avtalat på. Tänkt om jag tex inte tycker att tidigare ägare är lämplig längre? Att tex en häst gått från lugn till massa nerv men ägaren är sentimental och vill ha tillbaka den eller att hästen är en arbetsnarkoman och ägaren vill skrutta runt i skogen.
 
Sv: Vad skulle ni har gjort om ni var jag?

Ok, då förstår jag. Däremot så menade jag enbart att hon har första tjing och inget annat. Tack för motiveringen, jag förstår ju vad du menar just om det är en problemhäst som kanske inte är lämplig helt enkelt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 789

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp