Bukefalos 28 år!

Vad sparar ni?

Maira

Trådstartare
Eller kanske; vad har era föräldrar sparat?

Jag tänker på saker från när man var liten. T ex sin gamla nalle, alla Kulla-Gullaböcker, skrivböcker och teckningar från skolan osv osv.

Hur förvarar ni det i så fall? I en låda i förrådet som kånkas med vid flytt? Eller har ni saker framme och tittar på dem ibland?

Själv har jag i princip inget kvar från min barndom och vet inte riktigt vad jag känner inför det. På ett sätt känns det sorgligt samtidigt som jag har en känsla av att det hade hamnat i en låda i källaren....
 
Sv: Vad sparar ni?

En nalle, några böcker varav hela Kulla-Gulla serien. Lite fotografier. Det är typ allt. Jag skulle inte ha plats att spara allt. Barndomen lever kvar i minnet ändå, så jag har sparat endast det som kan vara värt att ha kvar, eller som kan komma till användning. Nallen är dock av sentimentala skäl.
 
Sv: Vad sparar ni?

Jag har kvar en tung docka och några klädesplagg till den, bland annat en brun-vit sparkdräkt jag själv hade som liten. Annars är det inte så mycket. Foton och sånt är ju kvar förstås, men det är ju päronens och inte mina så de finns hemma hos päronen. (Vilket i och för sig min docka gör också, men den är ju uppenbarligen min ändå).
 
Sv: Vad sparar ni?

jag sparade väl inget själv när jag var barn/tonåring, men mina föräldrar gjorde. Och efter att ha tömt deras bostäder efter deras respektive bortgång så vet jag varifrån mina egna hamstergener kommer...
Nästan alla mina böcker fanns kvar och det är nu mina barn som plöjer dem
Det fanns också kvar en hel del kläder, spel och en stor balja Lego - vilket vi är tacksamma för nu...
Jag kommer högst sannolikt hamstra en hel del när barnen vuxit ur det, till barnbarn eller så.
 
Sv: Vad sparar ni?

ag sparar i stort sett ingenting. Det som har varit har varit. Minnena finns kvar och jag behöver inga saker för det.

Jag föredrar att titta framåt istället för att älta gammalt.

Vad gäller mitt eget barn har jag i stort sett inget, men hennes far är från en släkt som inte slänger något alls. Hon kommer att ha sin beskärda del av gammalt ändå.

För mig är minnen av vänskap och relationer viktigare än saker som ska manifestera det.
 
Sv: Vad sparar ni?

Jag sparar inge spec men har en gammal docka kvar, ett par vita Puss&Kram jeans, en storskjorta jag fortf använder från 70 talet...sen har jag några jeans från 90 talet ...har inte tänkt på att jag sparat bara inte slängt
 
Sv: Vad sparar ni?

jag sparade väl inget själv när jag var barn/tonåring, men mina föräldrar gjorde. Och efter att ha tömt deras bostäder efter deras respektive bortgång så vet jag varifrån mina egna hamstergener kommer...
Nästan alla mina böcker fanns kvar och det är nu mina barn som plöjer dem
Det fanns också kvar en hel del kläder, spel och en stor balja Lego - vilket vi är tacksamma för nu...
Jag kommer högst sannolikt hamstra en hel del när barnen vuxit ur det, till barnbarn eller så.

Böcker är ju underbart, vi har i dagsläget både min mammas barn/ungdomsböcker , min och en stor del av syrrans barn och ungdomsböcker och så har barnen fått en stor kartong av kusinerna med deras barn och ungdomsböcker. Vilket gör att jag absolut inte har svårt att säga ifrån till bokklubbar som ringer och vill tala om hur bra det är att barnen har tillgång till böcker.. ;)
Även en hel del leksaker som jag och syrran har lekt med, leker mina barn med idag, lego är ju sånt som verkligen håller, men även andra saker. Tex ett bilgarage jag fick när jag slutade med napp (jag kommer så väl ihåg det, när jag valde ut garaget) leker numera sonen för fullt med, dottern har vuxit ifrån det numera.
Kläder så har mina föräldrar bara sparat sånt som var handgjort, dvs en hel del stickade babykläder som istället har blivit dockkläder. Men en hel del klänningar och kjolar som min gammelmormor sydde åt mig och syrran, ofta finns det även en matchande omgång till dockorna. Det är så mycket kärlek nerlagd i de sakerna så jag är oändligt tacksam att de har sparat dem.

När vi kommer till skolsaker så har jag själv röjt under olika tillfällen, så i dagsläget finns en del skolböcker kvar, uppsatser och lite olika teckningar från olika delar av skollivet. Till barnen har jag sparat det mesta än så länge och tycker att så länge vi har plats så kan det sparas och sedan får de gå igenom det själva när de är större.
 
Sv: Vad sparar ni?

Min mamma sparar allt. Min pappa är likadan. De har 3 stora uthus på gården fulla med "bra att ha". Så jag är tvärtom!

Jag är väldigt osentimental med prylar, deras värde förändras med tiden för mig. Men jag har ett par klädesplagg som min mamma hade som ung som jag inte släpper. Mina barndomsprylar finns kvar i överflöd, jag tror inte mamma vill att jag ska sortera i det:angel:
 
Sv: Vad sparar ni?

Jag har kvar en liten gossedjursbeagle jag fick av min morfar när jag föddes, han (Brasse) ligger på sängbordet:love: Han har varit med överallt, Mallorca 5ggr, Bulgarien, Barcelona, Tyskland... Hade med honom överallt när jag var liten, numera får han stanna hemma pga hög ålder. (Nåde den som förstör honom:rage:)
 
Sv: Vad sparar ni?

Allt är kvar! :)

Undrans om det börjar bli dags att bära upp Sindyhästarna till sonen.

Och om några år mitt Lego.

(mammas källare)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad sparar ni?

Jag har en klänning som jag fick som nyfödd från Saudiarabien kvar. En och annan leksak finns kvar hos mina föräldrar. Min porslinshästsamling finns kvar.
Börjar man rota kan man nog finna en hel del, Bokmärkena finns kvar här också!
 
Sv: Vad sparar ni?

Mina grejer slängdes. Mina bröders är sparade. Tycker det känns rätt onödigt att spara massa papper och grejer, tar plats bara och jag är minimalist ;)
 
Sv: Vad sparar ni?

Jag har kvar min favoritdocka. Hon sitter på min byrå i en mysig sammetsdress som någon av oss barn hade som bebisar.
Jag hade en hel del andra dockor och dock kläder sparade också men väldigt mycket fick kastas när jag och barnen bodde i ett hus med mögel i förrådet. Sakerna var så angripna att det inte gick att spara dem så när vi flyttade därifrån så slängdes väldigt mycket. Tyvärr fick vi kasta alla barnens teckningar som jag hade sparat fram till de var 6 resp. 8 år också och det var väldigt tråkigt. Då gick också mina sparade skolböcker hädan.

Till mina barn har jag verkligen plockat ut det som jag vill att de ska ha kvar. De har varsin bananlåda ifrån deras första år med kläder och deras första skor och lite sådant. De har också varsin låda med prydnadssaker som de fick sina första år.
Min dotter har alla sina gossedjur sparade. Hon har också mina gamla barn-ungdoms hästböcker kvar någonstans. Hon har sitt rum kvar här eftersom hon pluggar just nu och inte har plats för sina saker då hon delar en liten lägenhet med en kompis.

Vi har också allt duplo kvar och det tas fram nu när min sambo har fått barnbarn. Vi har också en bobbycar och en läragå bil och en läragå vagn kvar ifrån när mina barn var små ihop med en del annat smått och gott. Det mesta av deras kläder och leksaker har vi skänkt vidare men endel har vi sparat och det är kul att ha idag för när jag ser det så väcker det ju minnen.

Sonen har flyttat med en del men endel är kvar i garderoben som hör till det rummet som var hans.
Jag ser ingen anledning till att de ska ta hem sina saker förren de har flyttat klart eller att vi ska flytta härifrån vilket jag hoppas dröjer väldigt länge.
 
Sv: Vad sparar ni?

Alla mina barnböcker (jajamensan, även Kulla-Gullaserien) samt en stor del kläder från 70-talet passande 0-2 år (vilket nu våra barn har använt). Bokmärken (mammas från början) och sällskapsspel.
 
Sv: Vad sparar ni?

En del barnböcker och alla kassarna med playmobil. Playmot var mer eller mindre min passion under större delen av barndomen, så det är fruktansvärt nostalgiskt att rota bland alla hästarna:D Den känslan vill jag återuppleva på ålderdomshemmet, när jag är för trött för vallhundar och för öm för hästlivet.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 444
Senast: Grazing
·
Relationer En av killens pappas kompisar ringde killen och undrade lite. Tydligen är pappans telefon avstängd igen, så han går inte att nå. Går...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 905
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 161
Senast: Pratsch
·
Fritid *Varning för långt inlägg.* Jag har separerat ifrån min sambo, flyttat in hos mina föräldrar. Mina föräldrar är världens bästa och har...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 718
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp