Vad stoppar ni i era föl?

Hej.
Precis som Nina säger så har jag ett urdåligt hö näringsmässigt, dock väldigt hygieniskt och fint, så därför får han så mycket mat pga av att täcka upp proteinbehovet.

Nina har hjälpt mig att räkna så att det blir rätt, fölungen äter allt med god aptit, trodde att Krafft Protein inte var så himla smakligt, men han knaprar i sig allt.

Lucernen var ingen höjdare från början, men nu åker 1 full hink i honom varje natt.
 
Min unge 4 mån får förutom di:
2 kg hö (fritt)
1 kg lusern hackat strå
1½ kg Groov
1½ kg havre
2 dl soja
Fritt på mineraler o kalk

Vill helst ha fri tillgång på groov, havre också men det känns säkrare med foderstat. Och med så pass mycket mat så blir det kanske så gott som fri tillgång ändå.
 
Hej alla!

Min 4,5 mån hblunge som fortfarande bor med mamma o tänkte fortsätta med det ett par månader till (hon är inte dräktig igen) får 0.75 kg Breed, 0.75 kg havre, mjölk, gräs i hagen och 10 kg hö att äta tillsammans med mamma (som får lika mkt kraftfoder som han, jag creepfeedar honom). Just nu är inte höet analyserat, jag tog in dem från betet för ett par veckor sedan o fodrar upp ett litet parti fjolårshö som det aldrig togs analys på (det var ett så litet parti). Får hem nytt hö om 2 v o ska så klart analysera. Känns som att han får lite mat i jämförelse med mga föl här, men både han o mamman är pigga, glada o faktiskt (så liten han är) lite runda. Men som sagt, de betar ju fortf. på dagarna. Synpunkter emottages gärna!

Mvh
AKO
 

Liknande trådar

Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
728
Senast: Nikan
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
1
· Visningar
395
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Mia_R
·
Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
882
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp