Byta försäkringsbolag

maddie202

Trådstartare
Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har alla andra försäkringar där. Men, det sägs ju alltid att man inte ska byta. Hur tänker och gör ni andra?
När jag läser villkoren hos Folksam står det att det går att byta utan risk (hästen är försäkrad sen föl).

Dolda felförsäkringen gäller även för häst som tidigare varit försäkrad i annat försäkringsföretag med motsvarande försäkringsskydd, och försäkras i Folksam utan avbrott i försäkringsskyddet.

Är det någon som testat detta i praktiken? Jag jobbar just nu med att få ut alla uppgifter från gamla bolaget och journalkopior för att även kunna höja försäkringen utan reservationer.
 
Följer. Mina är försäkrade i Agria pga jag inte vågat byta men jag är verkligen inte sams med Agria. :cautious:
Oxå funderat på Folksam.
 
Det beror nog mycket på vad hästen har för skadehistorik. Risken är att man får reservationer på försäkringen och då blir det nog inte särskilt billigt i slutändan, även om premien skulle vara lägre.
 
Jag köpte min häst oförsäkrad (import). Försäkrade i Folksam och har aldrig haft problem trots mycket skador under några år. Inget krångel med "det där är gammalt" eller liknande alltså.
Har hästen ingen större historik hade jag nog bytt om jag ville det.
 
Aldrig någonsin haft problem med folksam. Jätte nöjd! Min förre häst dömdes ut pga KS och hade ny försäkring hos dom. Dom betalade ut. Vissa försäkringsbolag hade kanske krånglat med detta, men det gjorde inte folk. Har även folksam nu på min nya. Så personligen hade jag nog bytt. Vissa bolag tar även över denna dolda fel försäkringen. Om jag vore du så hade jag ringt och frågat dom. Har svårt att se att dom inte skulle ge dig samma villkor som nuvarande- det förlorar dom ju bara på...
 
Om hästen har en obruten försäkring sen föl i bolag X kan du ta med den om du byter till bolag Y. Risken är att du kan få reservationer om hästen haft någon skada. Men det kan du enkelt kolla upp innan bytet.

Jag har bytt på flera hästar då jag vägrar Agria. Bytt till Dina och Sveland. Båda har fungerat utmärkt!
 
Jag bytte på min nya häst. Hon har varit försäkrad i Agria i många år och jag bytte till Substan pga mycket bättre pris och bättre villkor.
Innan bytet var jag helt ärlig med den historik jag vet om och det var inga saker som skulle påverka den nya försäkringen. Hon är fullt försäkrad utan reservationer.
 
Jag har bytt på min häst, import, först försäkrad i Agria, tog över befintlig försäkring och när den löpte ut bytte jag till Folksam, inga problem.
 

Liknande trådar

Hästvård "Försäkringsbolag för ändrade journalrutiner: ”Högre hästvälfärd” Veterinärjournaler. I dagsläget följer hästens journaler med ägaren i...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 208
Senast: Karoliten
·
Katthälsa Ska troligtvis köpa katt (Norsk Skogkatt som kommer att vara drygt 4 månader vid leverans) som jag egentligen vill byta försäkringsbolag...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 989
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 673
Senast: 360
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp