Vad stoppar ni i era föl?

ca 5kg hö
2.5 kg krafft groov
0.9 kg krafft protein
1.5 kg krafft lucern hackad strå

Fölet är 6 månader och är ett halvblodsföl, utan mamma nuförtiden
 
Min fölis som snart är 5 månader får mammas mjölk förstås.
Sedan får han så mycket hö han vill ha. Han är väldigt förtjust i hö. Äter hellre det, än gräs & kraftfoder! :)

I kraftfoderväg håller jag på och testar lite, vad han tycker om och behagar äta.
Breed är ganska äckligt, men slinker ner med lite "Shy Feeder" B-vitamin på.
Blött lusernpellets tyckte han jättemycket om förut, men nu äter han det inte alls...
Soja är gott!
Havre är jättesmaskigt!
Betfor gillade han oxå förut, men det verkar som om han är inne i en "torr-matsperiod" nu!! :idea:

Dom är kräsna i maten, dom små liven!! :crazy: :D

Så hans "foderstat" just nu består av mammas mjölk, fri tillgång på hö, ½ liter Breed, ½ liter havre och 1 dl soja. Han lämnar alltid Breed kvar i krubban. :smirk:

Har ingen aning om vad han får i sig näringsmässigt, men mammas mjölk borde väl innehålla det mesta. :)
 
Är inte det mycket kraftfoder? Jag har ingen erfarenhet av föl, så jag vet inte. Jag bara undrade varför föl får så mycket. Någon som kan förklara?
 
Hon har ett dåligt hö. Jag tror det är jag som räknat foderstaten, inte helt säker dock. Ett föl behöver lika mkt mat som den behöver när den är fullväxt. Men orkar inte äta lika mkt hö som när den blir äldre.
 
Det är svårt att få i föl tillräckligt med hö (och kraftfoder för den delen). Bäst är det ju om man har ett hö med höga värden, men det är inte alltid så lätt.
 
när jag ska börja med foder(han snor sin mammas nu). så ska han ha ca 3-6dl korn om dagen,mineraler ca 1-3kg hö(kanske fri tillgång) ca 2dl betfor.
 
Morot? :smirk:

Semlis777: Vad har du för värden på höet om du kan ge sådär lite mat? :eek:
 
2 kg hö (53 gr SRP och 7.7 MJ per kg foder)
3 kg hösilage (68% TS, 41 SRP och 6,8 MJ per kilo foder))
100 gram lucern hackat strå
350 gram havre
350 gram korn
1 kg Krafft Breed
100 gram Hippo LinCubes

5½ månaders arabföl. Går med mamma (dvs diar) på dagarna med. Äter dock inte upp hela stråfodergivan, lämnar ca 1 kg hösilage, i hagen vet jag inte exakt hur mkt av sina två kg hon verkligen äter upp.
 
Korn är mindre lyckat att ge till föl. Hur högt proteinvärde har du i höt egentligen som klarar dig på korn och betfor till ett föl???
 
ja det är det, men jaghar fått foderstaten av en som har fött upp mini och shetlandsponnyer i över 30år
 
Då tycker jag du ska vända dig till andra som föder upp shettisar (Ameo här t.ex, det finns fler) och höra vad som är galet med foderstaten.
 
Lysinhalten och stärkelsehalten. Havre är inte heller så lätt för fölet att smälta, men bättre än korn.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är på väg att köpa en häst som idag är försäkrad i Agria och vill gärna byta till Folksam då det blir halva priset plus att jag har...
Svar
9
· Visningar
860
Senast: iNHALE
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 244
Senast: nexxa
·
Avel Hej! Hur stora var era föl som 6 mån resp 1 år och sen vuxna? Mitt föl är 5 mån och ca 123, hennes mamma är d ponny o pappa 167. Hoppas...
Svar
13
· Visningar
1 225
Senast: Jaasse
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 8 augusti ger sig årets fölsökare ut på årets turné. Det blir tio stopp på resan för att hitta fölen till höstens elitfölauktioner.
Svar
0
· Visningar
275
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp