Vad symboliserar ett varumärke?

Jag kollade upp vad en Gucci-keps och en haglöfsväst kostar. Kepsen kostar 4000 kr och västen kostar 1600-2700 kr.

Haglöfs är inte snordyrt så jag förstår inte riktigt varför det märket har blivit så populärt. Det måste finnas andra märken som är dyrare som mer skriker ”Jag har massor av pengar” eller vad de nu vill uttrycka med sitt klädval.
Jag tror att det handlar om att Haglöfs finns på ett stort outlet-center, där man ibland kan gör bra fynd och köpa något som ser dyrare ut än det egentligen är. Så bland förortsungdomarna gängkriminella och icke-gängkriminella så blev ett Haglöfsplagg snäppet upp från H&M-typ.
 
Jag tror att det handlar om att Haglöfs finns på ett stort outlet-center, där man ibland kan gör bra fynd och köpa något som ser dyrare ut än det egentligen är. Så bland förortsungdomarna gängkriminella och icke-gängkriminella så blev ett Haglöfsplagg snäppet upp från H&M-typ.
De vill ha medelklassmarkörer. Det är väl därför jag som tillhör medelklassen har så svårt att förstå. Att det har jag har och tar för självklart kan vara så åtråvärt för någon annan.
 
Sambon är polis, de håller definitivt koll på vad ungdomarna i gängen gillar att ha på sig för tillfället och sen håller man utkik efter den ”uniformen”. De håller varandra uppdaterade via gruppchattar osv.: ”Nu är det mycket Adidasbyxor” till exempel.
 
Det hade inte bekymrat mig, de flesta varumärken har en bred kundkrets och det ska nog till flertalet attribut och associationer för att man ska placeras i ett fack. Likväl som att ett dyrt klädesplagg inte gör att du utstrålar ”rik”, eller ett billigt för dig att utstråla ”fattig”, så kommer inte en jacka få dig att utstråla kriminell. Du måste nog maxa på med fler attribut för att riskera att folk ska feltolka dina signaler.

Fast om en tonaring vill ha en jacka som "alla" anvander ar det fine ... sa lange gangen inte ingar i "alla". Nar det galler ungdommar ger kladseln till stor det tilltrade till kompisarna som ar spannande och de ser upp till. Min aldsta hade en fascination med just ett aldre gang nar han var mycket ung

Han ville se ut som dem med "trasiga" jeans, avklippta armar pa trojan, och mycket speciella skor. Han fick bara ga i hela jeans och trojor och helt andra skor och blev inte accepterad in i ganget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 448
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 848
Senast: jemeni
·
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 357
Senast: hastflicka
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 588
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp