Vad titta efter vid sadelköp?

Asa_S

Trådstartare
Har inte tillgång till någon sadelutprovare häromkring men behöver titta mig om efter en ny hoppsadel. Känner mig dock :confused: då jag tycker att den jag har ser bra ut, men hästen verkar inte nöjd. Så jag behöver hjälp med några hållpunkter för vad jag ska titta efter, och gärna tips på märken.

Min häst är överbyggd och får lätt svank bakom manken (den försöker vi jobba med) men har f ö en rätt rak rygg, tycker jag. Manken är "normal", har varit ett problem tidigare men nu med muskler inget problem. Har idag en Kingston flatback bred bom (tror jag?) som jag tycker ligger bra, köpte dock en dressyrsadel av en sadelprovare som sade att hon skulle ha normal bom. Jag brukar i princip kolla att bossorna inte lyfter från hästen synligt samt att den inte kryper upp på ryggen vid longering med "lös" gjord och att den inte trycks ner när jag sitter i den, och att den f ö ligger stilla.

Jag ska kolla runt och höra om det är någon utprovare på g, men jag vet att någon var här i förra veckan, så :crazy: . Och jag måste faktiskt börja testa någon annan sadel så jag måste ju börja någonstans. Hjälp!

Sv: Vad titta efter vid sadelköp?

Jag tror att en stor del av problemen kan ligga i ditt sadelmärke!
De är riktiga skitsadlar med dålig stoppning och bommar ,ofta också sneda!
Se dig gärna om efter begagnade kvalitetssadalr som Passier,Stubben,Kieffer mm.
Du får mkt sadel för pengarna och säkerligen en mer nöjd häst!
Vet ju inte var du bor,men det finns ju en del stora ställen med mkt begagnat att testa!
Lycka till!

Sv: Vad titta efter vid sadelköp?

Sadeln är inte sned och stoppningen är helt jämn. Bommen är också hel, och koppjärn och bossor följer hästen perfekt, så vitt jag kan se. Därför är jag inte övertygad om att det är sadeln, och jag vet inte heller vad jag ska titta efter hos en annan sadel, då jag inte tycker det är någon bra idé att köpa en annan som ligger likadant. Ändå är jag nöjd med hur den ligger. Att det är en billig sadel vet jag, men jag köper inte att priset skulle göra att hästen inte trivs med sadeln. Motivera dock gärna vad hos sadeln jag kan misstänka orsakar ev obehag, då vet jag också vad jag ska titta efter i nästa sadel!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
974
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Silje
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 301
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka