Bukefalos 28 år!

Vad tror ni att det kommer att gå på?

bettysmatte

Trådstartare
Kunde vara intressant att höra lite vad ni tror att det kommer att gå på att anlägga en grusad parkeringsplats. Jag väntar på offerten...

Området är 16x16 meter. Det kommer att behövas ca 50 m3 bärlager (0/3 tror jag att de sa). Ovanpå bärlagret kommer att läggas ett 5 cm tjockt lager av "något annat" (vet inte vad). Det behövs ingen markduk eftersom marken är sandig under matjorden. Matjorden kan läggas på tomten, så det behövs alltså ingen bortforsling av den. Företaget tar ca 600 kr/timme. Det säger att det är ett relativt litet jobb och att det är materialet som kommer att vara den största kostnaden.

Så hur mycket tror ni att det kommer att gå på :)???
 
Kunde vara intressant att höra lite vad ni tror att det kommer att gå på att anlägga en grusad parkeringsplats. Jag väntar på offerten...

Området är 16x16 meter. Det kommer att behövas ca 50 m3 bärlager (0/3 tror jag att de sa). Ovanpå bärlagret kommer att läggas ett 5 cm tjockt lager av "något annat" (vet inte vad). Det behövs ingen markduk eftersom marken är sandig under matjorden. Matjorden kan läggas på tomten, så det behövs alltså ingen bortforsling av den. Företaget tar ca 600 kr/timme. Det säger att det är ett relativt litet jobb och att det är materialet som kommer att vara den största kostnaden.

Så hur mycket tror ni att det kommer att gå på :)???
Nja, grus är väldigt billigt. Det är frakten av gruset som är kostnaden.
Grävning kostar också. Materialen ska jämnas till (grävmaskinen?) och de ska padda ihop det.

Det är svårt att räkna på vad det blir? Det är inte många timmars jobb för bra maskinförare.

(Bärlager är stora stenar Man anger storleken mm så 0/3 skulle innebära från 0 mm till 3 mm så det är inte troligt. 0/8 är vanligt grus :) )

Kostnad borde någon mer insatt kunna räkna. Men som sagt - grus är inte dyrt.v Som jämörelse kunde man förr åka till stora grustaget och få en släpkärra full med grus för en hundring. Det var ett fruktansvärt överpris för gruset.
 
(Bärlager är stora stenar Man anger storleken mm så 0/3 skulle innebära från 0 mm till 3 mm så det är inte troligt. 0/8 är vanligt grus :) )

Fast, jo, jag är rätt säker på att de sa 0/3? Det verkar ju också vara rätt vanligt att använda sig av om man tittar på beskrivningen hos de som säljer grus.
 
100 ton stenmjöl till min ridbana kostade 10.000kr inkl material och dieseln (ej arbetstid).

Det tog ett par timmar att gräva bort matjorden.

De där 600kr/timme vad inkluderar de?
 
Kunde vara intressant att höra lite vad ni tror att det kommer att gå på att anlägga en grusad parkeringsplats. Jag väntar på offerten...

Området är 16x16 meter. Det kommer att behövas ca 50 m3 bärlager (0/3 tror jag att de sa). Ovanpå bärlagret kommer att läggas ett 5 cm tjockt lager av "något annat" (vet inte vad). Det behövs ingen markduk eftersom marken är sandig under matjorden. Matjorden kan läggas på tomten, så det behövs alltså ingen bortforsling av den. Företaget tar ca 600 kr/timme. Det säger att det är ett relativt litet jobb och att det är materialet som kommer att vara den största kostnaden.

Så hur mycket tror ni att det kommer att gå på :)???

Bärlager 0-30 skulle jag gissa att de sa, eller åtminstone menar. Sen kanske det finns ett lokalt uttryck på 03 men jag som jobbar inom grus och sand branschen skulle fråga om det är sand 03 de vill ha om de uttryckte sig så.
Något annat uppepå låter ju väldigt flytande, det skiljer rätt mycket i pris mellan tex stenmjöl och ärtsingel. Personligen gillar jag stenmjöl bäst eftersom det packar sig, men en del vill ha stenar istället och för en parkering skulle jag rekommendera krossat, antingen 4-8 mm eller 8-16. Ärtsingel, sorterat naturgrus är visserligen fint men helt hopplöst att få att ligga stilla på en större yta.
Sen är det intressant att veta hur långt gruset ska transporteras, det är som sagt den största kostnaden.
Så att ge dig en prisbild är väldigt svårt, vill du ha flera prisuppgifter så är det bästa att ta in offerter från olika företag, det kan även vara värt att kolla upp med andra som har använt dem att de verkligen gör som man ska.
 
600 kr/timmen är väldigt billigt om det inkluderar maskin. Ingår den eller kommer den till? När jag räknar projekt på jobbet brukar jag räkna med en maskinkostnad runt 800 kr/timmen (då är det maskin och förare) och till det kommer transport av maskinen. Den brukar landa på några tusenlappar, typ 3-4 beroende på hur långt de trailar. Men som skrev ovan tror jag inte att det behövs många timmar för en bra maskinförare. Ett tips för att dra ner maskintiden är att tänka över logistiken och fundera ut hur maskinen kan röra sig fritt och inte behöver kryssa runt olika saker. Detta gör naturligtvis maskinisten bäst, men om det är grejor som kan flyttas osv kan man själv fixa med det.
 
Bärlager 0-30 skulle jag gissa att de sa, eller åtminstone menar.

Det antog jag att det betydde när de sa 0-3 eller 0/3 (eller hur man skriver det), så det var nog det de menade.

Något annat uppepå låter ju väldigt flytande.

Fast det var inte de som sa så. De frågade om det var något speciellt jag ville ha. De hade, t.ex, ett jobb där de höll på att lägga krossad marmor, och vi skämtade lite om att, nej, det var nog inte riktigt det jag ville ha... ;) Jag sa väl mest att de fick tänka ut det som de tyckte var bra, och det som de kände var det man brukade använda sig av. Jag kan ju inget om grus, etc själv...

För övrigt är det inte så att jag tror att det är något FEL på dem. Tvärtom, de har rekommenderats åt mig. Jag är bara lite intresserad av att veta - mellan tummen och pekfingret - vad sådana här jobb brukar gå på!
 
Jag hade definitivt velat att de la en markduk när de gör vid parkeringsplatsen så att du får mindre besvär med underkommande ogräs
 
Vääldigt höftat på tid och åtgång, men vi grävde ur (mycket, var bitvis en meter högt) och anlade liten parkering på kanske 6x8 meter, och lade grovt grus över.
Samt på samma gång en liten plätt på 4x4 med enbart grus (ngn dec högt). Tog nog en dag sammanlagt, 10´000 kr.
Var några år sedan så jag kommer inte ihåg detaljerna bättre än så tyvärr.
 
Beställde 8 ton grus ( ärtsingel ) förra veckan för att fräscha upp min parkering gick 5200kr ink transport då fick jag transporten för 700kr ( 3 mil) vilket var billigare än brukligt sa de men de hade plats på en bil som skulle åt mitt håll.
 
Det antog jag att det betydde när de sa 0-3 eller 0/3 (eller hur man skriver det), så det var nog det de menade.



Fast det var inte de som sa så. De frågade om det var något speciellt jag ville ha. De hade, t.ex, ett jobb där de höll på att lägga krossad marmor, och vi skämtade lite om att, nej, det var nog inte riktigt det jag ville ha... ;) Jag sa väl mest att de fick tänka ut det som de tyckte var bra, och det som de kände var det man brukade använda sig av. Jag kan ju inget om grus, etc själv...

För övrigt är det inte så att jag tror att det är något FEL på dem. Tvärtom, de har rekommenderats åt mig. Jag är bara lite intresserad av att veta - mellan tummen och pekfingret - vad sådana här jobb brukar gå på!

Det är intressant att man använder olika sätt att benämna saker i olika delar av landet, de jag pratar med på telefon brukar mest fundera på om vi har bärlager 30 eller 40, eftersom det är lika olika vilken storlek man har på sållen.
Fast jag förstår inte hur de ska kunna skriva en offert utan att ni har bestämt vilket material du vill ha, eller också kommer offerten utan gruskostnaden och då stämmer den inte för slutnotan.
Jag har haft många och långa samtal med olika kunder vilket material de vill ha på sin parkering och alla har sina egna idéer så jag skulle inte våga bara ta ett material, utan jag talar om vilka material vi har, vad de kostar, vilka för och nackdelar de har och så får kunden själv bestämma vad som passar dem bäst.

Även om just de här är väldigt bra så kan det vara värt att ta in offert från andra också, just för att kolla prisläget och vad andra inkluderar i priset. Det enda nackdelen kan vara om företagen samarbetar och det blir lite kartellbildning.
 
Fast jag förstår inte hur de ska kunna skriva en offert utan att ni har bestämt vilket material du vill ha, eller också kommer offerten utan gruskostnaden och då stämmer den inte för slutnotan.
Jag har haft många och långa samtal med olika kunder vilket material de vill ha på sin parkering och alla har sina egna idéer så jag skulle inte våga bara ta ett material, utan jag talar om vilka material vi har, vad de kostar, vilka för och nackdelar de har och så får kunden själv bestämma vad som passar dem bäst.

Fast jag har inga speciella egna idéer. Man kan nog säga som så att jag är tämligen okräsen... ;) De vet ju, efter att ha pratat med mig och sett "parkeringen", vad vi vill använda den till. De vet vilka fordon som ska parkeras där, etc. Jag litar ju trots allt på att det är de som är experterna, och att de kan välja rätt material efter att jag visat platsen och berättat vad den ska användas till. Eller är det konstigt att tänka så :crazy:?
 
Kunde vara intressant att höra lite vad ni tror att det kommer att gå på att anlägga en grusad parkeringsplats. Jag väntar på offerten...

Området är 16x16 meter. Det kommer att behövas ca 50 m3 bärlager (0/3 tror jag att de sa). Ovanpå bärlagret kommer att läggas ett 5 cm tjockt lager av "något annat" (vet inte vad). Det behövs ingen markduk eftersom marken är sandig under matjorden. Matjorden kan läggas på tomten, så det behövs alltså ingen bortforsling av den. Företaget tar ca 600 kr/timme. Det säger att det är ett relativt litet jobb och att det är materialet som kommer att vara den största kostnaden.

Så hur mycket tror ni att det kommer att gå på :)???

Vi fick offert på parkering av ungefär samma storlek för några veckor sedan. Med grävning, allt material (utan markduk) och paddning skulle det kosta 12000:- +moms.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 862
Senast: Daff
·
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 507
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 181
Senast: Supersalt
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
547
Senast: Bluefish
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp