Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag tycker det låter som ett bra ställe och håller inte med om att ridhuset skulle bli för litet. De flesta stall med ridhus har ju faktisk över 20 hästar och alla rider ju inte samtidigt.

Men tror inte du kommer kunna ta ut någon vidare lön med såpass bra faciliteter och ganska låg stallhyra. Beror iofs på hur mkt du tänker betala av på lånen per mnd.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Ekonomin lämnar jag till någon annan. Generellt så brukar väl allt man bygger/renoverar bli dyrare än man tror...

Från en inackorderads synpunkt:

Fikarum med matlagningsmöjligheter är inget jag vill betala extra för. Toalett är viktigt men i övrigt räcker det med faciliteter för hästarna och inte mig.

Jag gillar att dom är ute 12h+, men hade också velat ha stora hagar (givetvis dela med andra hästar då).

Beroende på hur många helgpass det blir så skulle jag ev. vilja ha möjligheten att köpa mig ur det. Ett par pass per säsong är absolut inga problem, men säg att det rör sig om t.ex. var tredje helg så får jag problem p.g.a. helgjobb och hade inte hyrt in mig där om jag inte kan köpa mig ur det.

Lycka till!
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jaa nog är jag Beredd att ligga lågt på lön x antal år för att amortera så mkt som möjligt. Är lågavlönad redan nu så det blir ingen större skillnad ;)
Är lite förvånad att en del av er anser vissa saker som "lyx"? Skulle jag "bara" bygga eget nytt stall till mig själv så skulle jag ändå bygga med varm sadelkammare och torkrum. Jag anser det vara små kostnader till hur mkt positivt och mer lättarbetat det faktiskt ger!
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Wifi, matlagningsmöjligheter, carport och motorvärmaruttag är punkter som jag räknar som lyx som jag inte är villig att betala extra för, jag skulle aldrig eftersöka dessa punkter i jakt efter stallplats. Att installera och underhålla dessa punkter är ju dock en kostnad för dig - så jag känner att det enda måste vara ganska viktigt att ta reda på om detta är något som folk generellt vill ha och vill betala för. Uppvärmt fikarum är också en sak jag klarar mig bra utan, även om det är trevligt att det finns.

Stora hagar däremot skulle jag aldrig göra avkall på, hur bra verksamheten än är i övrigt, så jag tror att det är en punkt att kolla extra på. :)
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

En skrev ngt om de hö och ströpriser jag tänkte också. Vi lägger isf på några ören för hantering och lagring. Ej 50% som någon skrev, utan ngt mer rimligt. Vi får ju ändå dra av momsen på de inköpen.

Men alltså du måste ju också BETALA moms på det du säljer! Du kan ju inte dra av moms på inköpen och sedan sälja till inackorderade utan moms. Då säljer du ju foder "svart".
Så momsen du får dra av kan du aldrig räkna som en "inkomst".

Började fundera i dessa banor för jag vill som sagt ha eget och skulle vara mkt glad själv över ett eget ridhus.

Bara så du vet så är Skatteverket mycket restriktiva till verksamheter där ägaren själv har egna hästar som nyttjar verksamhetens tillgångar.
Om du exempelvis drar av moms för ridhus- och stallbygge och sedan hyser in dina egna hästar i stallet och nyttjar ridhuset för privat bruk kommer du att få betala förmånsskatt om du inte på förhand har exkluderat ditt privata nyttjande av anläggningen. Hur stor den delen är är jättesvårt att uppskatta då du inte vet hur många inackorderade du kommer att ha. Men generellt kan ju sägas att om du har plats för tio hästar och du själv nyttjar 2 platser så kan du bara ta med 8/10 av samtliga kostnader. På ett ridhus som kostar runt 1,5-2 miljoner beroende på markförhållandena blir det ju ett bortfall på 300 - 400 000 som du måste betala moms på. Alltså, om du gör avdrag för detta och Skatteverket inte godtar det så blir du återbetalningsskyldig på 75000 kronor på direkten. Det är inte kul!
Hur stor del som ska räknas av är upp till skattehandläggaren, för en riktigt nitisk sådan kan det bli svindlande summor...
Var därför noggrann med att separera dina egna hästar från verksamheten och räkna av den delen som motsvarar ditt nyttjande av anläggningstillgångarna. Bäst är att prata med tre olika personer på Skatteverket innan man går vidare med planerna.

Hörde om några i Västeråstrakten som åkte på en skattesmäll på lite drygt en miljon då Skatteverket ansåg att de skulle förmånsbeskattas för att de haft möjlighet att nyttja hästar och anläggning privat. Det räcker alltså med att man har "möjlighet" att nyttja. Inte att man faktiskt nyttjar.

Men oavsett så kan ju idén gå hem ändå om det trots allt är så att du bor nära en storstad eller liknande och kan ta ut en rejäl hyra. Men utan att veta var du bor så är det svårt att ge en mer nyanserad bild.

Jag har dock fortfarande inte sett några direkta konkreta idéer om hur du ska få det att gå runt. Hur du ska kunna betala elräkningar och alla förbrukningsinventarier såsom uppbindningsanordningar, vattensystem som fryser sönder, staket som går sönder, hindermaterial etc etc. Bara elräkningen kan ju ligga på 10000 en månad om stallet och ridhuset lyser 16 timmar om dygnet.

Tycker du ska räkna lite mer realistiskt, gå gärna till ridskolan och be att få siffror på deras ekonomi och hur de får sin verksamhet att gå runt. Garanterat får de bidrag från kommunen för att täcka det som inte ridavgifterna täcker.
Har du inte realistiska siffror att komma med till banken kommer de antingen att neka dig ett lån eller ge dig en urusel ränta.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Kl

Akademistallet i Uppsala har väl bara sådana småhagar? Och dem verkar det gå bra för :)
Vidare kan du hålla ridhuset varmt vintertid genom att bränna gödslet! Kolla det iaf, jag är inte haj på ekonomin runt omkring, men uppvärmt ridhus tycker iaf jag är fördelaktigt :)
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Det som tar emot för mig är stalltjänsten en hel dag, jag förederar att ha det uppdelat isf, att man har ett utsläpp eller insläpp eller fodring. Blir ett väldigt hattande annars.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jaa nog är jag Beredd att ligga lågt på lön x antal år för att amortera så mkt som möjligt. Är lågavlönad redan nu så det blir ingen större skillnad ;)
Är lite förvånad att en del av er anser vissa saker som "lyx"? Skulle jag "bara" bygga eget nytt stall till mig själv så skulle jag ändå bygga med varm sadelkammare och torkrum. Jag anser det vara små kostnader till hur mkt positivt och mer lättarbetat det faktiskt ger!
Jag tycker väl idén inte är så tokig i det stora hela och förstår din tanke. Hagar är dock en viktig del för min hästhållning så rejält med dränering skulle krävas för att få trevliga hagar på så liten yta. Jag tror inte du heller vill ha hästarna stående i 30 cm djup lera:p

Som någon annan redan sagt så håller dock inte idén ekonomiskt. Ett stall med gjuten platta ligger på 1-1,5 mille bara i material. Sedan är det arbetet på det. Man får inte glömma att utöver golv, väggar, tak och boxar krävs det eldragning och dragning av vatten också. Det är verkligen inte några billiga saker det heller.

Om du ska få ihop det krävs nog att du höjer kallhyran en bra bit. Och att du "klarar dig" med en låg lön är förvisso din sak, men att inte ta ut en rimlig lön för det arbete man gör är att sätta sig själv i sank. Ingen kommer tacka dig för att du jobbar gratis. Sedan kan man ju faktiskt säga det också att om en person vill ha alla de fördelar som du erbjuder med ditt stall så får de faktiskt betala för det också. Du kan inte ligga på samma kallhyra som ett stall med kollektiv skötsel och gruspaddock. Folk kommer att inse det och du kommer inte ha problem att hyra ut platser till en högre hyra om faciliteterna är fördelaktiga för inackorderingarna.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag tycker dina idéer är intressanta och definitivt inte tokiga i sig . Men det svävar mycket utifrån budget (som låter lite låg) och hur du svävar mellan tankarna vad som verkligen efterfrågas i fråga om kostnader för din egen del .

I min Erf , så är det ganska komplext beroende på vad man har för resurser i grunden för vardags skötsel kostnadsmässigt , att nå upp med vinst Samtudigt som man håller en attraktiv standard för att hela tiden ha stallet fullt i sig om än på lägre nivå .

Jag hade lätt satsat på ett grund bekvämligt stall med hellre mindre bestånd uppstallningsmässigt , stora Hagar och många , och sen ridhus med stor statsning och bra kvalitet osv .

Sen behöver du tänka igenom när du bygger anläggningen hur du vill profilera den . Det är oerhört viktigt att anpassa anläggningen efter profilen du vill ha och tror på när du väljer prioriteringarna .

Blir profileringen luddig och du har en liten anläggning , så riskerar du att få omsättning med folk mer regelbundet osv . Jobbigt att underhålla Ffa ekonomiskt men även socialt underhåll från din sida som stallägare .

Frågar du mig , i sammanhanget ang att göra inkomst externt på ett tiptop ridhus , samtidigt som du säljer exklusiva boxplatser till inackar , så blir det svårt som ngn tidigare reflekterat över . Beroende på koncept och hur du säljer in till inackorderingar och priset du tar för uppstallning så kommer dessa inte lätt tycka att kreti och pleti externt ska ha tillgång till ridhuset närsom . Ska du erbjuda service och bekvämligheter utifrån det du tänker runt i tråden så behöver du begränsa extern ridning i ridhuset Flr att ha nöjda inackorderingar . Vissa fasta tider för privat nyttjande , och andra tider för öppna extern ridning osv .

Upplägget bör vara glasklart innan du tar inackorderingar , så de vet vad de köper osv .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Utan att egentligen kunna vara allt för konkret i mina resonemang så tror jag inte att din budget håller utifrån att du vill ta ut en lön på 10-15.000.

Vi har (eller snarare mina föräldrar) en liknande anläggning, eller ja vi har ridhus 20*60, paddock 20*60 och stallet drivs helt kollektivt. Dvs inga stallpass ingår utan det delar alla i stallet på, likaså att man köper foder osv till sin egen häst även om vi samköper.

Vi har 13 boxplatser varav vi hyr ut 11 och har två själva. Stallet är alltid fullt,dvs vi har aldrig stått med tomma boxar. Vi tar en kallhyra på 1150kr och så tar vi utöver det ridhusavgift på 700 kr/år för inackorderingar och den ligger lite högre för de externa ryttarna som vi har några av också.

Mina föräldrar går överhuvudtaget inte plus på verksamheten om man räknar med alla omkostnader utan skjuter snarare till pengar. De har jobb utöver detta och vi ser alltså endast verksamheten som en hobby. Kostnader som byte av ridhusunderlag som visserligen inte sker ofta men är dyrt), inköp av bättre traktor, inköp av ångtvätt osv till stallet osv är bara några få men dyra av de kostnader som går utöver det vanliga underhållet.

jag har därför svårt att se hur du skulle kunna få ut sådan vinst med liknande koncept, även om du har några platser fler att hyra ut. Skillnad om du kan ta eget hö, halm osv och istället kan ta ut en betydligt högre avgift för helinack.

Idén är inte dum och säkert eftertraktad däremot.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Bara så du vet så är Skatteverket mycket restriktiva till verksamheter där ägaren själv har egna hästar som nyttjar verksamhetens tillgångar.


Om man är lite kreativ som företagare kan man ju ta in sina hästar i rörelsen på något sätt.

Som exempel kan man ju ha någon form av utbildning/kurs där hästen behövs.
Är hästen inkörd så kan den ju sladda ridbanan t.ex.
Ett sto kan vara avelssto.
Med mera, med mera.

Det finns massor med hästar som ingår i olika verksamheter, så bara man kan motivera varför hästen gör det så lär inte skattmasen kunna göra så mycket åt det.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Vi har jordbruksfirma och då får man ha arbetshästar i firman, de måste ju stå någonstans ;) Så en nordsvensk att dra timmer med, sen får jag väl hyra in mitt halvblod då :P

Har tänkt om en del av era fina (tjaa en del lite spydiga då, en men ;) )svar!

Säg att marken jag vill köpa till går på 100'tusen inkl. avstyckning. Den är helt plan- gammal havreåker.
Vi köper en maskinhall (finns ex. en på blocket nu för ca 280.000:- +moms men det var prutbart. Nedmontering kan vi hyra in byggvänner att göra för kompispris, likaså frakten. Men det blir väl någon 100'till :S. Vi fixar allt underarbete själv med de maskiner vi har.
Slår upp allt själva (med hjälp av släkt o vänner för kompispris där också). Måste såklart hyra kranbil iaf och div. extramaskin kanske (vet ej riktigt hur det går till att resa en hall?)

Fortsätter med det stall vi har fn. och hyr då ut 5 boxar inkl fri tillgång till ridhuset för låt säga 1500:-/mån. i kallhyra. Stalldelen som skall byggas i ansl. till ridhuset får vi bygga eftersom med egna pengar. Måste låna till boxinredningarna bara sen. Låt säga vi bygger 8 boxar där och varm sadelkammare enbart. Snickrar själva läktare ovanför stalldelen ut mot ridhuset. Samt så småningom även fikarum "där uppe". Jag är händig och kan baka mkt och ha fikaförsäljning om det är attraktiva träningar som i dessa krokar faktiskt drar rätt mkt folk :). Inget stort fikarum a´la ridklubbar men ett gemytligt med plats för ca 15 pers. De flesta sitter ju ändå på läktaren och fikar under träningarna! Har tillgång till eget virke (har såg och skog, dock ej obegränsat). Gjuter allt själva i stalldelen när vi har råd. Ser det hela som ex ett 5-års projekt men slipper ist. mkt dyrare lån.

Ridklubben här tar 3200:- för stor häst inkl 10 kg hö och ett par kg havre tror jag. Och som jag sagt tidigare så är ridhuset upptaget vardagar 15-21, några timmar på lördagar samt typ halva söndagar= inte mkt till tillgång för p.hästägarna. Ändå är det rätt attraktivt att stå där just pga tillgången till ridhuset!

Kan nog deala bra priser på hö o havre med lokala bonden, och har även några hektar själva att slå hö på (vi har maskiner till det också redan).
Så nu är jag nere på jorden igen ;) Man kanske ska börja så!? Banken har säkert ingen större lust att låna ut 3 mille till ett sånt här projekt. Med med en ordentlig budgetkalkyl samt även kanske skrivna kontrakt på 1 år framåt på 10 boxplatser hjälper till att få låna till det...?
Nu kanske vi är nere på 1,5 mille "bara" om man kan få tag på billig begagnad stomme med tak o plåtväggar. Bygger då sarg och läktare, sadelkammare och fikarum själv av eget virke.

Såå... hit me! :D
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Och får vi nu köpa den braiga marken att bygga på, så kan vi använda all vår mark till ridbana och större hagar :). Det är ej säkert att den mark jag vill ha går att köpa, funkar ej det så har vi som sagt egen men då blir det inte liks stort. Den mark jag pratade om från början är mkt större och är till salu men till högre pris, men isf slipper vi det.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Låter som ett trevligt ställe!

Min erfarenhet är att klientelet du riktar dig mot oftast vill komma och rida 6-7 tiden och då vill de att hästen ska vara torr och mätt. Alltså komma in vid 4-5 tiden på höst och vinter.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Vilket kul projekt! :D

Det där med hagar och utevistelse tror jag är väldigt individuellt så att det finns flera alternativ är nog att föredra. och som någon skrev innan, vill man ha sin häst intagen kl 4, kan man få det då?

Den här maskinhallen du pratar om, ska den agera ridhus eller något annat? Kolla upp ordentligt med försäkringar och sånt, tror det är nått speciellt när man gör om maskinhall som inte är byggd för ridhus till ridhus, men jag kan ha fel. :)

Och det där med tider i ridhuset, alla jobbar inte 7-16 idag utan många jobb är annorlunda tider så det är ju inte säkert att alla vill rida efter 16 :)

Lycka till!
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag står på en stor anläggning med ca 40 inackorderingar plus ett antal ridhuskort som också är sålda. Jag har stått där i tre år och det har faktiskt ALDRIG varit fler än 6 ekipage i ridhuset nånsin. Jag är lika förvånad varje gång som jag är där på kvällstid och rider och är så gott som ensam. Då är det ändå alla sorters ryttare, allt från rena tävlingsekipage till skogsmullar.

Så med min erfarenhet så tror jag inte att ridhuset kommer bli ett problem
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Hej!

Jag tycker det låter lite farligt att räkna med att kompisar kan hjälpa till till kompispriser. Visst, de kommer säkert hjälpa till i början, men de kommer nog tröttna på att hjälpa till efter ett tag. Har du en plan för det?

För mig låter ideén bra, men inte helt genomtänkt. Det låter absolut inte som en önskedröm alls, jag hade aldrig räknat med att tjäna så lite "för att få hålla på med nåt skoj".

Sen hade jag inte betalat för mindre hagar och begränsad fri tillgång heller, min häst fixar varken lera eller fritt med mat (hon får tom halm i nät). Räkna med att behöva dränera hagarna, lera är inte skoj att ha i hagen.

Det billigaste ridhuset jag varit med om kostade ca 1 miljon, men då fanns skog att ta av och skolelever som behövde nåt att bygga (det var på en skola).

Men idéen låter rolig, den behöver bara utvecklas innan den tas i bruk. Jag hade börjat med att kolla mark och kostnader för marken. Du vill absolut äga marken och inte arrendera den, så slipper du risken att en dag stå där utan hagar. En annan fråga är vad omgivande markägare tycker om idéen. Några få hästar trampar inte sönder så mycket, ett gäng hästar trampar sönder betydligt mer. Det är definitiv värt det att hålla sig vän med markägarna runtomkring och diskutera med dom hur man kan göra för att skydda deras marker.

/Lavinia
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

fast din historik och din hästs historia så är du en på hundra i fråga om specila behov för din häst. det är inte öht standard i fråga om dina och din hästs behov. även om du helt klart efter dina scenarion med de speciella behoven genom alla år med hästen, har en poäng att anläggning helt klart behöver ha grund för vissa basbehov i fråga om konvalecenter, sjukhagar, och god standard på sådana osv. fast frågar du mig så har såna anläggningar alltid sådant, det ingår som sjävklarhet att man har lösningar för sjukhagar osv.

att man däremot inte har obegränsade möjligheter utifrån individ behov åsikter osv utöver det, - det har ingen.......
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Fast lerfria hagar och käk anpassat till egna hästen är inga jättekrav eg. Eller ja, beror väl på vad man betalar för kalaset :)
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag uttalar mig enligt lavinias stall historik parat med hennes häst extrema special behov över åren . Är därför mitt svar var till just henne det du nu svarar på .
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
515
Senast: Tulle_2022
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 925
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 185
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 583
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp