Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Åå jag skulle vilja gå på gårdsvandring hos dig! Active stable vill jag gärna se hur det funkar och få idéer om smarta lösningar :)!
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Har pratat med bekant bonde/alltiallo, han säger att det ofta finns jättebilliga stora maskinhallar att köpa. Det blir naturligtvis mer jobb för oss med ned- och uppmontering än att köpa ett färdigt ridhus, men ack så mycket billigare!!

Det var nog en sanning med modifikation...visst finns det begagnade hallar men de håller så gott som aldrig de måtten man vill ha, antingen är de för korta eller för smala eller helt enorma (typ 80 x 60 dvs två ridhus...nä det går inte att dela av det och sälja dem som två separata enheter, vi tänkte på det med...). Det ingår i princip aldrig varken väggar eller tak utan bara stommen så du måste ändå köpa till vägg- och takplåt. Stommen har även legat bakom en ladugård i 5-10 år och har rostat en hel del under den tiden... :meh: Sedan ska du frakta stommen från säljaren till dig själv. Det kan också kosta en hel del då man i värsta fall måste ha en maskintransport till det.
Ska du dessutom isolera det...hua det blir dyrt!
Underlaget är det som kostar mest tyckte jag iallafall. Det är viktigt med bra underlag i ett ridhus. Ingen vill rida i ett ridhus som har en massa gropar överallt. Vilket en hel del verkar ha problem med...

Vi tittade också på begagnat men efter 2 år gav vi upp och köpte nytt. Det går att snacka ner säljarna litegrann och få ett bra pris genom att spela ut de olika företagen mot varandra. Men man måste vara bra på att förhandla och kunna göra affär direkt. ;)
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag stod på en sån anläggning för flera år sen. Hagarna var små, hästarna var ute för lite, ridhus fanns men det var ofta träningar där när jag ville utnyttja det. Ridvägarna var dåliga och då hjälpte det inte att ridhuset fanns.
Där var det också så att en viss mängd hösilage och en viss mängd kraftfoder ingick men det gick inte att byta kraftfoder mot grovfoder.

Idag står mina hästar på lösdrift med fri tillgång, inget ridhus men härliga ridvägar. Hästarna mår fantastiskt och jag trivs.

Men har inte du en pensionär och så unghästar? Då är ju behoven lite annorlunda, har man en ridhäst som tävlas och tränas så är ju ridbana och ridhus nästan ett måste. Härliga ridvägar kan man ju ha ändå. ;)
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Och behöver man inte ett ridhus i trä kan man lika gärna köpa ett tältridhus?
vilket inte behöver vara så farligt dyrt.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Men gödseln blir inte mindre mängd bara för att hästarna är ute, med såpass små hagar så måste de också mockas.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Och behöver man inte ett ridhus i trä kan man lika gärna köpa ett tältridhus?
vilket inte behöver vara så farligt dyrt.

Fast både plåt och tält är ju sådär kul att rida i på vinter, om det regnar och tältet även när det blåser.

Rider i plåtridhus året om och både på sommaren och vintern är det bannemig varmare/kallare därinne än ute. Sommaren rider oftast jag på utebana och är det FÖR kallt på vintern tar jag mig råd att rida i det lyxiga uppvärmda rishuset som finns på samma anläggning.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

orkade tyvärr inte läsa hela, men en av de viktigaste sakerna för dig att ta reda på är väl konkurrens och efterfrågan. Finns det många ridhus/stall i närheten, finns det efterfrågan på det du erbjuder? står du med ett tomt stall pga av alla hyr in sig i granngården som har halva priset kan det bli en dyr läxa.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

säger inte emot dig :)

Och som nån annan sa, har inte sett en maskinhall med rätt mått.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Plåt ridhus är vidrigt som du säger . Stekande gett sommartid och iskallt vintertid . Vidrigt .
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Kom och tänka på när det blåste en dag och hade lektion men hörde för 17 inte vad tränaren sa när tältet vibrerade hela tiden. Men tja säkert bättre än att behöva vara ute. Men ändå. Det irriterade mig mer än att det är svinkallt/ashett.

Fast rätt dyrt ändå. Några hundra tusen iaf.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

När det regnar på ett plåtridhus hör man inte heller intstruktören. Visst, bättre än att rida ute, men om jag skulle stå på en finare anläggning så skulle jag def vilja ha en annan typ av ridhus.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Håller helt med. De prisvärda maskinhallar som finns är för smala för att få en bra ridbana. Det kostar mer att få takstolar till ett ridhus än till en maskinhall. En vän har t o m fått sig en maskinhall till skänks, mot transportkostnad. Nu var inte det heller en billig historia, med nedmontage och transport. Sedan ska ju det hela upp igen, och elinstallationerna är inte billiga med tanke på vilka längder kabel som ska till.

Limträ är ju alltid kul till man kommer till notan.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

För flera år sen var hon inte pensionär, hon flyttade från det stället innan hon fyllde 15.

Och idag har vi ett ridtält på andra sidan vägen 1 km från stallet.
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Jag är inte jätteförtjust i tältridhus, de jag har sett har tyvärr varit låga i sidorna, d v s kupolen har börjat nära marken vilket ju inkräktar när man kommer upp på en häst. Sedan är det ju svårt med fladdrandet och ljuden när man bor i ett alltid blåsigt Skåne...
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Nej tältridhus skulle jag aldrig köpa.. Jag har alltid ridit i plåtridhus och och visst det blir kallt på vintern, men annars ingen fara tycker jag??
Efterfrågan är ju den stora frågan. Jag TROR att jag skulle kunna få 8-10 platser uthyrda. Men man vet ju aldrig, hur ska man kunna veta? :/

Har sett skapliga maskinhallar, bl.a. senast nu ett som var 25x60, och det är då helt ok för mig? Går ju bort ngn m för sargen bara..
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

Hur är det med kapitalet då för idén?
Har du stort eget kapital? Får du lån?
Äger du fastigheten?
 
Sv: Vad tror ni!?? Bra eller önskedröm?

För flera år sen var hon inte pensionär, hon flyttade från det stället innan hon fyllde 15.

Och idag har vi ett ridtält på andra sidan vägen 1 km från stallet.

Nåja, pensionär eller inte, men tävlingshäst var hon väl inte direkt när hon var femton heller? Rider man mest på skoj, utan ambitioner, så räcker det förstås långt med fina ridvägar, men nog finns det många som värdesätter ordentliga träningsmöjligheter, mer än vad som ges av härliga ridvägar?

Vad jag försökte säga är att även om din lösning passar dig och dina hästar ypperligt, så finns det många hästägare som har andra behov, och värdesätter ridhus etc.

Att ni har ett tält att tillgå skrev du inte i ursprungsinlägget, som var det jag svarade på. Även om många med mig har ganska negativa erfarenheter av tält, och föredrar ridhus.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Radannons Bli en i vårt goa gäng! Har du egen 🐴häst🐴/hästar eller bedriver eller vill starta mindre 🐎 hästverksamhet 🐎har vi ett antal boxplatser...
Svar
0
· Visningar
489
Senast: Tulle_2022
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 892
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 168
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 536
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp