Vad tror ni (lösdrift "light")?

bettysmatte

Trådstartare
Jag har börjat fundera lite grann. Tror att min shettis och haflinger skulle uppskatta att gå ute dygnet runt lite längre på höstarna. Vi lånar en hage på 2 hektar som jag inte tror att det skulle vara några problem att få sätta upp ett enkelt vindskydd i, och låta de gå där lite längre än vanligt.

Min tanke är att hästarna skulle få gå ute in i november, kanske till och med december, och sedan flyttas "hem" till stallet. De får sedan vara hemma i stallet december (ev), januari, februari, mars och del av april. De flyttas sedan ut i lösdriften igen. Jag förstår att hästarna säkerligen skulle kunna gå ute dygnet runt hela året om, men jag vill för min egen del ha de hemma när det är mörkt tidigt på eftermiddagarna.

Vad tror ni? Fördelar, nackdelar, saker att tänka på? Spontana tankar/kommentarer?

Sv: Vad tror ni (lösdrift "light")?

Jag har mina hästar ute dygnet runt ganska länge. Jag har ett halvblod och en ridponny,och jag rider/tränar. När det blir lite kallare lägger jag på dem täcke av bra kvalitet. De har ett vindskydd som de väljer att använda ibland, men inte så ofta. Jag ger dem foder utanför vindskyddet. Förra året var de ute till november och kom ut igen i april (med täcke). Det funkar utmärkt. När jag rider tar jag in, sen får de gå ut igen och får kvällsmat i hagen. Det samma gäller den period då de står inne i stallet på natten. De kommer in när jag ska rida, och sen ut igen. Jag har dem ute mellan 7.00 och 22.00. Jag har också dem inne i stallet på vintern för min egen skull. De skulle utan tvekan vilja gå ute dygnet runt hela året om de fick välja. Jag har två friska och pigga hästar som inte blir speciellt tjockpälsade på vintern. Tror de mår jättebra av att gå ute mycket!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 102
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 263
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka