Vad tror ni om denna idé?

Nixehen

Trådstartare
Häromkring där jag bor finns, så vitt jag lyckats lista ut, inga foderbutiker. Endast Granngården - och vi vet ju alla att de inte alltid har de mest fördelaktiga priserna (eller fräschaste fodren) alla gånger.

Har därför spånat ett tag på att satsa på min dröm att driva butik och att göra det i form av en foderbutik för häst, hund och smådjur.

Tanken är att ta in ett brett utbud av märken på foder för samtliga fyrbeningar, samt att tillhandahålla sådant som saltstenar, mineraler, tillskott, tuggben, osv.
Men att även ha en del prylar; Sådant som man kan "behöva köpa spontant." Halsband, klösmöbler, täcken, schabrak osv.

En del i det hela är också att erbjuda hemkörning till stalldörren. Man ringer och beställer det man ska ha och får det hemkört mot en liten avgift.

Så, kloka bukare - vad tror ni om min idé? (Om det är folk från Säter-trakten här så är era åsikter guld värda!)

Sv: Vad tror ni om denna idé?

Det låter väl inte som en dålig ide! Som sagt finns det ju inte alltför mycket foderbutiker för djur, så hos mig skulle det gå hem i alla fall :D Sen bor jag inte i ditt område men.. säger spontant att det skulle intressera mig.

REJÄLT (riktigt stort) startkapital och mycket svinn i början, innan du lärt dig vad kunderna handlar och vad du får slänga

Jag tycker att du beskriver en helt vanlig granngården-butik, förutom hemkörningen. Men det kanske ser annorlunda ut hos dig?

Det är ju ganska vanligt att kombinera vanlig "hästaffär" med foder. Och dessutom lite hundsaker osv.

För några år sen var det några som drev ett företag med att köra hem foder till folk i mina krokar. De hade ett ganska brett sortiment och beställde hem det folk ville ha, tror inte att de hade ett så stort lager utan de beställde hem efter hand.

Superskönt för mig som hästägare, bara att kasta iväg ett mail i början på veckan så hade jag det jag ville ha i slutet på veckan och betalade via faktura - allt inburet i foderkammaren.

Tyckte väldigt mycket om systemet, tyvärr flyttade paret som drev det och jag vet inte om de fortsatte på deras nya ort. Nuförtiden använder jag inget kraftfoder, men hade tjänsten funnits hade jag nog utnyttjat den.

I Örebro får man fodret hemkört med fri frakt av ett företag som har priser strax under eller likvärdigt med Granngården. Fördelen är ju just att man får det hemkört, inburet etc.

Det är ju en jättebra idé MEN väldigt svårt att driva om man inte har en stor kundkrets.
Ett bra rykte är ett måste i en sån bransch!

Finns det absolut inget bra utbud av något av det så är det klart det kan gå runt. Jag ska väl inte vara för negativ ;) men min favoritbutik gick i konkurs efter två ägarbyten :mad:
Hade praktik på samma ställe och med ägaren innan dessa så kom det väl i snitt 1 person om dagen i veckorna. :grin:
Och det var då det gick som bäst. (Stället låg utanför stan = billig lokal, sen flyttade de)

Problem med hemkörning är ju i början när du kommer vara själv i företaget (såvida ni inte är fler som startar tsm. Löner är ju inte säkert någon kan få och att anställa tidigt är nog svårt). NÄR ska du ha tid med hemkörningar?! Värt att tänka på.
Kunder till dessa butiker brukar väl vilja ha kvällsöppet. Här är det "standard" att de har öppet 13/14-18/19 tis-fre och typ 10-15 lördag.

Skaffa en lokal med så billig hyra som möjligt. Det där är ju både positivt och negativt. Billig lokal brukar ju ligga ganska öde, och med hund/kattsaker i butiken vill man nog ändå vara ganska centralt.
Men ska man kunna hämta foder o strö osv så är det ju ett krav att det finns ett bra ställe att lasta på!

Att ha en "begagnadmarknad" är super!

Jag menar som sagt inte att låta negativ, är det din dröm ska du ju absolut satsa på det :)
Men det är ju en bra idé att tänka på så mkt som möjligt! Tråkigt att gå i konkurs innan man ens startat stället.

Tycker spontant du ska bena ner din idé och renodla den. Satsa på foder istället för prylar, bättre att ha ett schysst lager med foder - det var väl det som det var efterfrågan på?

Om du satsar på enbart foder kan du verkligen sätta dig in i fodret, ge bra tips och få hem bra/mycket grejer. Känns lite hattigt annars och inte som en foderbutik utan vilken butik som helst. Hos oss finns tre; Granngården, Eko och en mycket stor privat butik. Alla tre säljer foder (de flesta stora märken representeras tack vare detta) samt hästutrustning, Eko och Granngården säljer ju dessutom saker/foder till andra djur. Den privata butiken har en stor hundavdelning.

Ingen av dessa ser man som foderbutik. Skulle inte heller rådfråga om foder på något av dessa ställen! Tror det skulle vara uppskattat med kunnig personal (som följer forskning istället för hörsägen) och möjlighet att beställa udda fodersorter.
I en annan stad där jag bott fanns det en skum liten foderbutik i skogen med kvällsöppet endast. Kunde även köpa spån där och morötter. Det var mycket poppis, billigare än Granngården och man kunde köpa lösvikt!

I Stockholms-området finns detta redan. Nu köper vi mest fodermorötter men det finns foder att köpa också (inte bara häst).

Häromkring där jag bor finns, så vitt jag lyckats lista ut, inga foderbutiker. Endast Granngården - och vi vet ju alla att de inte alltid har de mest fördelaktiga priserna (eller fräschaste fodren) alla gånger.

Har därför spånat ett tag på att satsa på min dröm att driva butik och att göra det i form av en foderbutik för häst, hund och smådjur.

Tanken är att ta in ett brett utbud av märken på foder för samtliga fyrbeningar, samt att tillhandahålla sådant som saltstenar, mineraler, tillskott, tuggben, osv.
Men att även ha en del prylar; Sådant som man kan "behöva köpa spontant." Halsband, klösmöbler, täcken, schabrak osv.

En del i det hela är också att erbjuda hemkörning till stalldörren. Man ringer och beställer det man ska ha och får det hemkört mot en liten avgift.

Så, kloka bukare - vad tror ni om min idé? (Om det är folk från Säter-trakten här så är era åsikter guld värda!)

Exakt det finns här, de täcker ett mycket stort område med, de kör ända ner till Stockholm, och ungefär lika långt åt andra håll med.

De började i liten skala i en billig byggnad, och inriktade sig då mest på lantbruket. Sen har de steg för steg utökad. Dvs de började med hemkörning, de lyssnade vad kunderna efterfrågade och tog in det i sortimentet. Idag har de 'fullt' sortiment till lantbruket, foder, strö, utsäde, mineraler, motoroljor, arbetskläder, skumma grejer till traktorer, gödsel etc. Samt glömlampor, lysrör, tvättmedel/diskmedel/toapapper, helosansalva, flugmedel, flugbrickor - ja du fattar. Till häst har de ett brett fodersortiment av 'basfoder' (havre, korn, mineral etc) med närproducerat foder, och så har de hela Mustangs sortiment och delar av lite andra sortiment. De har även all sorts strö utom pappers samt nya modestö som halmpellets och och wellpapp. Samt ett litet bassortiment av grimmor, borstar, tillskott, smörjor osv.

Sen har de katt- och hundfoder och dito tillbehör. Och säkerligen en massa annat jag inte vet. De har idag tre lastbilar i drift och är överhopade med jobb. Men de har tagit det ett litet steg i taget. De hade inte kunnat 'dra på' fullt och med färdig ide direkt, utan de har byggt upp det pö om pö och investerat i att utöka först när de sett det lönat sig. Det tror jag är en förutsättning.

Jag köper i princip aldrig utrustning där, helt enkelt för jag vill ha ett bredare sortiment att välja på, och de på basic grejer inte kan konkurrera prismässigt med exvis Hööks. Däremot köpte jag när djuren åt vanligt foder både kattmat, kattströ, hundmat osv där - förutom strö och kraftfoder till hästarna. Numera köper jag typ spån, toapapper, mineraler och flugmedel där, hästarna äter inte kraftfoder.

De är billigare på en del grejer och dyrare på andra, men jag handlar om jag kan gärna där, för de ska finnas kvar - jag stöder gärna lokala företag, och köper gärna närproducerad hästmat. Dock är jag inte mer trogen än att jag om det når smärtgränsen för priset går någon annanstans.

Dessutom köper vi all vår bränslepellets där.

Det är underbart att få vadhelst man behöver hemkört och avlastat.

MEN, och ett STORT men - de skulle INTE överleva på hästägarna allena, bönderna står för mycket stor del av vinsten.

Nu ska jag vara lite tråkig, Varför fins det inte konkurenter tror du?

Har komppis som försökt, men han lyckades inte pressa inköpspriserna tillräckligt. För att det ska funka så handlar det inte om 15-20 procent ner försäljningspriset utan 15-20 procent av försäljningspriset om du ska sen schans att klämma dig in på marknaden. Dessutom vilkor med leverans dagligen hur lite du än tar hem, alternativt ytterligare 5-10 procentenheter ner om du hämtar skälv.

Tyvär tror jag det blir svettigt att få någon att gå med på detta. Det fåniga är attnär du väl är etablerad och tar hem större partier, då skulle det inte förvåna mig om det går, och då är detså dax!

Lycka till
Mvh Ptr

Idén är väldigt bra. Mig veterligen så är det många som skulle vilja slippa hämta foder själv. Förtjänsten på foder är rätt liten tyvärr. Jag (tillsammans med en till) hade en hästsportbutik för ett antal år sedan med hästsortiment och en del foder. Foderdelen var mest en service för kunderna, inte mycket förtjänst. Vi hade inte hemkörning ska väl tilläggas.

men som sagt, idén är inte dum, men jag skulle i så fall tänka på att få så låga lagerkostnader som möjligt. Det är svårt att få en butik att gå runt då eftersom man inte får något bra butiksläge till låg hyra. Så jag skulle tänka så här istället:

Bara foder i första hand

Ordna en lagerlokal som är råttsäker!

Jaga runt efter större stall som kanske kan förbinda sig att ha dig som enda leverantör av kraftfoder på årsbasis t ex (kanske en prövoperiod kan vara bra). Då skulle du kunna ha en säker inkomst på dessa. Kolla också om foderfirmorna har möjlighet till att leverera på Bulk vid behov (alltså till de som har silo)

Om du ska kunna konkurera med granngården så vill det till att du är duktig på foder/hästens behov så att du kan sälja foder som hästägarna blir nöjda med och fortsätter använda. (nu menar jag inte att granngården är duktiga på foder i allmänhet utan snarare att de är så etablerade).

Sist men inte minst... Ha en annan anställning på sidan om som ger dig en säker inkomst. Sedan om det är städning eller att sitta i kassan på Ica är sak samma. Bara att du är säker under de första åren.

Om du kan samarbeta med någon bonde och köpa in korn och havre, som du krossar när kunden väntar, eller varje morgon, det som brukar gå åt. Då har du något nytt att komma med + din hemkörning. Du kan kanske på förmiddagarna ha stående beställningar som du hanterar och sedan ta långlunch och ha öppet em och kväll fram till 7. Då får du nog fler kunder. Ledigt söndag och måndag. Halvdagsöppet lördagar.

Strö är nog bra med, för att kunden skall kunna ta hem allt på en gång. Halmpellets har jag försökt få tag på och prova. Men ingen tar in även när jag frågar. Det skall tydligen vara väldigt bra då det kräver liten plats. Om man dessutom köper det som är svenskproducerat så kan man prata om det med.

Närodlat och närproducerat, bra idé.

Hälsning Maja

*Kl*

En tanke till. Du måste ju hålla leveranskostnaden hyfsat låg. Börjar det kosta för mkt kommer kunden anse det vara billigare att åka själv, de flesta räknar bara på sin egen bränslekostnad. Inte slitage, värdeminskning etc. Vad gäller strö/annat som man måste ha släp för att hämta kan det nog funka med en lite högre avgift, men ingen kommer nog vilja betala 100 kr för att du ska köra ut 3 säckar foder 2 mil.

Så för att få lönsamhet där kan det vara bra att ha en fast utkörningsdag i början - och en 'minsta beställning', där du kan planera in en rutt. Börjar du åka just 2 mil enkel väg med 3 säckar foder ena dagen och 1 mil med en hink mineraler nästa dag etc kommer du inte få vinst på det. Samtidigt om du lovat kund utkörning måste du hålla det, så läge vara försiktig i början.

Och - fakturera inte i början/nya kunder.

Bra tankar. Och sedan kommer krånglet - hur sköta betalning? Folk vill slippa köra för att köpa foder, beställer via telefon eller nätet. Fakturering är för riskabelt för butiksägaren - hur ska kunderna betala?

Med tanke på drivmedelspriserna idag tror jag att det måste till en rätt rejäl utkörningsavgift, för att täcka upp de omgångar då man bara kör ut till en eller två kunder. Och att ta olika utkörkningavgifter varje gång kan ju verka oseriöst. Har man fem körningar som ligger på en bra slinga och tar 150 kr i utkörningavgift - må vara hänt (750 kr totalt), men om man bara har en utkörning den veckan, som dessutom ligger längst ner på slingan?

Ja, svår nöt det där. 'Min' butik fakturerar, men de har börjat att ta betalt för fakturor under 500 kr - det blir för dyrt med det administrativa för sådana småsummor.

Min hemmavet har slutat med faktura btw. Förr kunde man välja kort, kontant eller faktura. Han låg ute med 50 - 75 000 kr i obetalda fodringar. Ett tag sålde han fakturorna, men för tre år sen så inga fakturor, punkt slut. Helt enkelt för det var sådana hysteriska pengar som var ute och seglade i förfallna fakturor, och det var för mycket pappersjobb med att få in dem. (Sen med kända kunder är min vet inte omöjlig, kunder han känner, som alltid skött sina betalningar etc kan få 'komma in på torsdag och betala' om det nu skulle vara så, men det tillhör undantagen). Ett tag hade han när han var ute och åkte, 1 dag/v åker han på häst, resten smådjur på sin egen klinik, så fanns bara kontant betalning som alt. Folk glömde plånboken hemma och bankomaten var trasig och gud vet allt och höger och vänster. Nu har han en portabel kortläsare..

Så, hur få in pengarna är en bra fråga. Förskottsbetalning är ju ett alt, samtidigt är jag som kund tveksam att förskottsbetala till okända/nya företag. Att kunden kommer in och betalar funkar ju inte heller för TS, då kan de ta med sina fodersäckar direkt..

Och hört samma historia från många, att fakturering så måste du nästan räkna med att X% av fakturorna är förfallna och obetalda och du får jobba för att få in dem, och att Y% kommer du aldrig se röken av.

Apropå utkörningspriser. 'Min' butik tog 50 pix i begynnelsen till mig, idag är det pga höjda dieselpriser uppe i 125 kr inkl moms (100 + moms). Jag ligger 1½ mil från dem. De har ett utkörningspris som är kopplat till sträcka från deras butik/lager, så vet inte vad andra betalar. De planerar också körningarna så de kan köra rutter OCH planerar ofta in så de kan HÄMTA varor i samband med att de kör ut, för att så lite som möjligt köra med tom bil. Möter dem på motorvägen ganska ofta, söderut med fullt las (lastbil + släp) spån och hö och grejer, och norrut (hemåt) med fullt lass nya varor som ska till lagret.

Jag får huvudvärk bara jag tänker på det logistiska faktiskt, men de har ju fördelen att de idag inte har brist på kunder, bilarna går från tidig morgon till sen kväll. Kl 06 på lördagmorgon kan man se dem, eller 21.30 en fredagskväll. Jag tror INTE de kan ta ut lön utefter arbetstid dock. De har säkert en helt okej lön, men knappast om man räknar verkligen alla timmar. Det är ett familjeföreta med ett par anställda.

Senast ändrad:

KL
Hur ser det ut med en foderbutik som har basvaror och tilläggen separata, dvs man kan blanda själv och välja innehållet och sammansättningen, beställa via nätet och får sin alldeles egendesignade säck hemlevererad?

Inte läst hela tråden...

Du måste ha stora lokaler, det går åt mycket plats, speciellt om du vill ha ett litet lager hemma hela tiden.
Fraktkostnaderna för att få hem fodret är enorma, ha det i åtanke.

Fodret är ganska högt i pris redan från leverantör, sen tillkommer frakten och sen ska du ha på moms, lön, lokalhyra m.m.

Det är inte mycket man tjänar på att sälja foder, tyvärr.

KL
Hur ser det ut med en foderbutik som har basvaror och tilläggen separata, dvs man kan blanda själv och välja innehållet och sammansättningen, beställa via nätet och får sin alldeles egendesignade säck hemlevererad?

Helt ointressant för mig faktiskt. De gånger jag haft hästar (läs: Fullblod) där det funnits en önskan om att ha en blandning som inte går att redan nu köpa färdig, har det ändå gått såpass mycket per dag att jag lika gärna kunnat köpa en säck av var ingrediens och blanda själv. Och således inte vara beredd att betala mer för någon annan blandade.

De hästar som äter så pass lite kraftfoder att detta skulle göra att ingredienserna hann bli dåliga har inget behov av egenblandat, dvs jag skulle inte vara beredd att betala mer för det.

Ett MINERALFODER blandat utefter mina önskemål däremot skulle vara intressant, men bara OM priset blev detsamma eller bara marginellt högre mot att köpa ett färdigblandat + en burk fosfortillskott t ex.

Jag anade nästan något sånt, har också suttit och räknat på en tysk sida, men fick inte ihop varför folk beställde där..
Jag tror man klarar sig utmärkt på ett bra analyserat grovfoder och rätt blandning mineraler, men rätt sammansättning där är svår att hitta. Kanske ett förslag till foderbutiken? ta in mineralfoder från ett "nytt" företag, dvs något utländsk kanske? Fast då blir det inte närproducerat och bra för miljön...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka