Vad tror ni om det här täcket?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Real_Life
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 408
R

Real_Life

600001.jpg

Att ha på hästen när vi rider hem från ridhus.
Han är jättelurvig och blir lätt svettig när vi rider i ridhus. Tyvärr måste jag rida dit och tillbaka (ridavstånd till två ridhus) och då är han alltså väldigt svettig ibland.
Tänkte om man kunde ha det här över vintertid, det är ju inte bra om de blir blöta på rumpan när det är så kallt?
Vad tror ni?

Sv: Vad tror ni om det här täcket?

tycker isf att ett vanligt ländtäcke verkar smidigare

kan du inte klippa honom?

varför inte?
Det såg häftigt ut ;)

Nej, mamma tycker det är onödigt och besvärligt med täcken :(

Ja kanske, men jag tänkte att man kunde ha det som tävlingstäcke då också framåt våren och på hösten, när han ska hålla sig ren och torr?

Såvida det är i fleece och inte i regntätt material så kan du väl ha det.
Vill du ha ngt enklare o smidigare går det bra med en vanlig fleece/yllefilt eller ett rid/ländtäcke i fleece el ylle.
Se till så det är ganska tjockt material så det ger lite värme oxå o inte bara suger upp svetten.

Det är regntätt :crazy:
Kan man inte ha det medans man skrittar tillbaka och sen lägga på fleecetäcke när man är hemma?

ulltäcke är jättebra när hästen är svettig!

enkelt svar: klipp hästen

Det är ju guldvärt att ha ett halstäck då! Speciellt om man inte ska klippa hästen :D

Har inte just de men har Esklusiv horseweres som är lika dant de är super:)

är det inte bättre med ett fleccetäcke med hög hals än ett regntäcke?

Men då blir det ju ändå blött på korset om det regnar, och det är väl inte bra på svettiga hästar?

Har iallafall funderat fram och tillbaka nu, och det lutar åt att köra med fleecefilt ändå :) Blir både enklast och billigast då :p

Jovisst det är bra med regntätt NÄR det regnar efter du ridit, det är helt klart.
Men regntätt material är inte säkert det andas o släpper igenom fukten lika bra, speciellt inte regnskyddsridtäcken, för de har typ aldrig lika bra kvalitet som ett utetäcke.

De dagar det inte regnar tycker jag du ska ha ett ylle/fleecetäcke, gärna med hel hals, eller en filt.
De dagar det regnar kan du slänga på ett rid/ländtäcke som är vattentätt ovanpå, så du har fleece el ylle närmast hästen som suger upp svetten.

Vår nordis går utan täcke trots att hon är klippt (dock "bara" på undersidan av halsen, över bogarna och under buken). Hon klarar det utmärkt, har inte frusit ens efter en dags regn.
Hon har att äta hela dagen och kan söka skydd i tät granskog, så är hon ju en liten vildhäst också ;)

Dock har hon täcke när det är väldigt dåligt väder under längre tid.

Jag har ett fleectäcke med hals när ja rider till ridhuset och det funkar utmärkt :)

Vill man träna i ridhus så SKA hästen klippas... Det är inte snällt att träna en häst med tjock vinterpäls!

Täcket du visar är inte bra, köp ett ylletäcke istället...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 382
Senast: Nota
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka