Vad tror ni?

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 559
C

CeciliaHeikne

Vill se lite vad ni tror om den här hästen. Vilka svårigheter/lättheter med denna kroppsuppbygnad. Vad ger fördelar nakdelar, Dressyrkropp eller inte.. Ja lite allmänt bara, Vet att det itne är några höjdarbilder =)

Riden i ca 2 månader på bilden. och väldigt omusklad än så länge.
IMGP1661.jpg

Bild från mars månad.
IMGP1496.jpg

Bild från tidig sommar.
IMGP1960.jpg

Sv: Vad tror ni?

Jadu, jag e ingen expert på exteriör sidan.. men jag kan göra ett försök..

*Lång rygg = Jobbigare att få med "bakkärran" och oftast svårare till samling. Det kräver mycket mer arbete för både häst och ryttare.
*Rätt kort hals = Snyggare när dom går i form (har ingen sån hals att den bara ser "ihopdragen" ut, utan den e lagom lång)

*Långa ben = Man kan få fram bra steg i hästen, oftast mer material att arbeta med. Men då måste hästen dock från början ha bra gång. Har hästen dålig gång + långa ben kan det mer blir att dom "älgar fram" och får ett nästan paddlande steg :eek:.

Det blir ju jobbigare att samla om hästen har långa bakben (i detta fallet, ja) för att få hästen att trampa under sig så mkt den ska göra i tex. galopppiruetter, kommer du få jobba mkt.

*Rumpan = Ser väldigt kompakt ut, fast omusklad dårå. Jag tycker att de e snyggare med sånna rumpor.

Vinkeln över korset ser väldigt bra ut, och jag tycker inte att hästen har lång rygg!! Väldigt kvadratisk, långa ben, ser trevlig ut!

En kompis till mig har en ponny (maxad D) som har ungefär samma byggnad, som är en otroligt fin dressyrponny, med värdens steg*!!

PICT0001.jpg

*Skimmeln!!! Dock dålig bild!!

Här en till bild!! Hästen du visar är lik den här och den här är hur fin som helst!!! Här har de just vunnit sin första tävling..
ef88853f.jpg

Akustik

Här e en häst med kort och kompakt rygg :bow:.
Lättare att förstå vad jag menar om man har ngt att gämföra med..

Vacker ponny!

Vad heter ponnyn ? Vad har den gått för klasser? Stam, ras, ålder ?

Senast ändrad av en moderator:

Är inte så bra på det, men skulle kunna tänka mig att hon blir lätt framtung?

Oj, samma bild kom två ggr!!

Ponnyn har ingen stam (besviken) men är 6 år och importerad från Irland. Än så lännge har hon bara gått LC/LB, har bara tävlat en termin, började i våras. Men hon är bra utbildad, påbörjade byten, gör riktigt fina skolor mm..
Namn: Inget enkelt, nämligen SENZA LARGHREZZA

det är väl i princip de grejer som jag sjölv kommenterat och lagt märke till. roligt att någon ser och tycker samma :)

Fröken_Skåde nix de blir hon inte. hon haren väldigt hög form naturligt.. väldigt bra balanserad trotts åldern.

Jag tycker den ser ut som en hoppehäst ;)

(den som tråden handlade om från början alltså...)

Senast ändrad av en moderator:

Fel färg! Bör va brun eller svart... Det har jag sett på tv :rofl: :D

Men ja älskar den färgen :d
Snygg i kroppen, mycke lyft under mage, kanske något kort hals,
snygga ben och bra hasvinkel..

Lycka till! :bow:

När det gäller dressyrförutsättningarna så brukar inte hals, rygg etc spela så där jättestor roll så länge det inte är ngt väldigt avvikande. Det som man däremot kan titta på och som brukar spela roll är ju benställning (som du inte ser direkt på bilderna) ganasch-frihet och förmågan till vinkling av haserna.
Övrigt spelar inte så stor roll på förmågan utan mer om hur "bra" hästen kommer se ut som dressyrhäst.
Se på La Fayette tex. Den har ju en hals som en j-vla hjort eller svan :D Men ändå så går den GP-dressyr... Men vackert är det inte. Och under hela utbildningen så har Lotta fått kämpa extra med att den inte ska knäppa av i nacken eftersom att den har naturliga anlag för det men det är ju inget som har hindrat dem från att ta sig till "toppen".
Men visst, en lång rygg (vilket jag däremot inte tycker denna har direkt) kan vara svårare att hålla ihop men oftast har det mer att göra med andra saker.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
1 042
Senast: Mli
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 243
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och... 2
Svar
26
· Visningar
1 222
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka