Vad tror ni??

cassic_bambi

Trådstartare
Om att ta den nätaste av de specialpaddar som görs nu till alla bomlösa sadlar och slänga på under träningssadeln me halvbom?! :idea: Det går ju inte att komma ifrån att det blir mindre anläggningsyta med bara koppjärnet som strörsta tryckfördelare.

Borde inte det bli en bättre och iaf något mer utbredd viktutjämning än tex en filtpad+polypad som ganska många har på sina galoppisar under träning. Det är ju liknande det material som Tempurmadrasser är gjorda av, tryckavlastande osv.

Stog och funderade på det när jag packade upp en leverans av just ovanstående på jobbet för nån vecka sen...

Jag har ej testat detta ännu och vet ej hur den tar upp plats under sadeln, men det borde gå med den minsta varianten + att man då oxå får en lite bättre "bossränna" som ger ryggraden mer frihet.

Är jag helt ute och cyklar?!?
Vad tror ni??

Mvh,
Cassic_Bambi

Sv: Vad tror ni??

Har inte Feed n race ganska bra paddar också? Specialgjorda för träningssadlar? Fast dom kostar en del, 800-900 tror jag man får ge för en sådan. :cool:

Jo d har dom säkert =) Jag har ju redan just ovanstående filtpad+polypad som jag köpte i england, men kom bara spontant att tänka på "tempur-paddarna" när jag stog o packade upp dom :D :banana:

Jag vet att de i USA hade en hel del liknande paddar. Vet att endel som har varit där har låtit sy upp egna med sina initialer på… Men de har varit ganska så klumpiga… Hur ser de ut som du talar om? För klart att det borde vara bättre än utslitna polypads.. =) själv kör jag just med polypad(modell äldre)+ filtpadd. Men efter som minna hästar tränas mycket i form har jag aldrig (vad jag kan minnas) haft några med ryggproblem. Men det börjar bli dags för att köpa nytt så allt av intresse bör ju övervägas lixom…

Jag rider i bomlös distanssadel för att komma upp i mer vikt, men har även en tävlingssadel som jag rider i, dock väldigt sällan eftersom min sits är katastrofal, hi hi :D

Jag har då använt min distansvojlock under sadeln, men det är ingen höjdare, eftersom den har en så bred kanal vill den gärna hamna snett, det kanske blir bättre om man har en tjockare pad under och sedan distansvojlocken över? Jag får prova, men jag är väldigt kär i min distanssadel och lämnar ogärna den :love:

Ninniw skrev:
Jag vet att de i USA hade en hel del liknande paddar. Vet att endel som har varit där har låtit sy upp egna med sina initialer på… Men de har varit ganska så klumpiga… Hur ser de ut som du talar om? För klart att det borde vara bättre än utslitna polypads.. =) själv kör jag just med polypad(modell äldre)+ filtpadd. Men efter som minna hästar tränas mycket i form har jag aldrig (vad jag kan minnas) haft några med ryggproblem. Men det börjar bli dags för att köpa nytt så allt av intresse bör ju övervägas lixom…

Det är dom allra vanligaste 'bomlöse' paddarna, just dessa har jag för mig är "Kallequist" som tillverkar, det smalnar av bakåt som en distanspad ungefär, dom är tjocka d blir ungeför samma tjocklek som just PolyPad + filtpad, fast det sjunker ju inte ihop som polypaden som mest innehåller luft, särskilt efter ett hyfsat kort tags flitigt användande. Den minsta padden som är ponny sizen är inte stor! Jag har inga mått i huvet hur stor den är, men uppskattningsvis ser den lagom ut :idea: I förhållande till min gibson träningssadel, den allra vanligaste!

BJÖRKIS skrev:
Jag rider i bomlös distanssadel för att komma upp i mer vikt, men har även en tävlingssadel som jag rider i, dock väldigt sällan eftersom min sits är katastrofal, hi hi :D

Jag har då använt min distansvojlock under sadeln, men det är ingen höjdare, eftersom den har en så bred kanal vill den gärna hamna snett, det kanske blir bättre om man har en tjockare pad under och sedan distansvojlocken över? Jag får prova, men jag är väldigt kär i min distanssadel och lämnar ogärna den :love:

:rofl: Härligt!

Oki, det låter som att det är ungefär samma utförande! Jag har funderat på kanalen oxå om den skulle bli för bred, fast kom fram till att det borde funka! För den blir inte bredare än bossrännan på sadeln! Har du nån bild på en sådan distansvojlock som du har? För med den padden som jag tänker på blir det nog väldigt bolstrigt med en till pad under, tror det kan bli svårt att få sadeln att sätta sig o ligga still!:p
Man vill ju inte gärna hamna under hästen :D :bump: Haha!

Vad kul att ni svarade!! :banana:

Köpte en såndär excerise pad från Feed n race igår.. Har visserligen bara använt den en gång hittills men tycker den verkar riktigt bra, inte alls lika klumpigt som filtpaddar, polypads osv.. Fast det är mycket pengar, ca 800:-.

OK :) Det är ju säkert nå liknande varianter då :D Hur ser belastningsavtrycken ut på padden när du ridit klart? *nyfiken*

Vet när jag har ridit i "gelesadel" att det blir 2 hyfsat djupa hål efter sittknölarna :o

Liknande trådar

Utrustning Om att ta den nätaste av de specialpaddar som görs nu till alla bomlösa sadlar och slänga på under träningssadeln me halvbom?! Det går...
Svar
3
· Visningar
751

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?

Hästrelaterat

Tillbaka