Vad tycker ni om att linda utan pad?

danilo

Trådstartare
Inte med elastiska alltså, har förstått att det är rent livsfarligt (eller åtminstone ben-farligt :angel: ), men med fleece?

Ni som lindar utan pad: varför har ni inte pad? Inget fördömande från mig alltså, utan ren nyfikenhet! När man lindar utan, börjar man fortfarande mitt på benet då eller uppifrån?

Ni som absolut har pad till fleece, vad är era argument?

Sv: Vad tycker ni om att linda utan pad?

Det är ingen ide att linda utan pad då kan man lika gärna låta bli. Skyddar ju inte mer än en strumpa... Har alltid pad, jag vill ju skydda mot slag!

Jag lindar jämt med flecelindor. Och då har inte jag pad. Det beror på att jag anser själv att flece ger så pass mycket stöd ändå och padd gör bara att det blir ännu varmare om hästens ben...

har du inte padd under fleece så stödjer du inte upp benet, dvs fleecelindan är bara dekorativ.
jag har padd under alla mina lindor, händer väl att jag rider utan men det är snarare p.g.a. stress än något annat och jag glömmer helt enkelt.

de få gånger jag använder lindor kör jag utan paddar.
men då är jag heller inte ute efter stöd (anser att hästen ska kunna stå på sina ben utan lindor/stöd :p) utan använder lindorna bara för att vara fiin på prisutdelningar.

har även använt lindor i perioder då hästen hade fått skav av ett par benskydd och då användes lindorna endast för att skydda mot strykningar

jag har alltid padd under alla lindor, dvs både elastiska o fleece. använder aldrig såna 50/50-lindor, för jag tkr det borde va svårt att få dem jämna, alltså det borde ändå bli ojämnt tryck!
jag tkr inte det är krångligt på nåt sätt att ha padd under t ex fleecelindor, så då använder jag det för säkerhets skull, så man är säker på att det blir ett jämnt tryck under lindorna.

Jag lindar aldrig någon typ av bandage utan padd!

Risken för skarvar som skadar senorna finns alltid, även om lindan inte är elastisk. Och som föregående sagt, vad vore meningen?

Ännu viktigare att ha pad då, dom är ju så tunna! Och dessuten inget bra material för huden..

Använder padd under alla lindor, av tre anledningar. Ger bättre stöd, fördelar trycket bättre och är snyggare :p. Tycker det ser så tunt och konstigt ut när man lindar utan padd :o

Ullis

suisyola skrev:
om man inte har padd under fleecelindorna gör de ju ingen nytta.
Varenda poloponny i england är lindad enbart med fleecelindor utan paddar, och jag har svårt att tänka mig att man enbart gör det för att det ska vara dekorativt. Polospelare anser att dom skyddar mot skador på benen, men dom kanske borde läsa bukefalos istället och lära sig vad som är rätt :rofl: :rofl: :rofl:

Jeg har ikke pad under fleece-bandasjer.
Mine bandasjer er laaaange. Starter øverst på benet og surrer (relativt) løst nedover. På vei opp igjen gjør jeg det strammere, så alt holder seg på plass. Avslutter helt øverst igjen.
Har prøvd med pad under, men det ble forferdelig tykt!

Håller med Lucy. Min häst har så små och smala ben att jag inte har en chans att få rum med paddar när jag lindar med fleecen. De tjocka lager jag får skyddar mot stötar utan problem. Lindar jag med bomullslindor har jag dock padd för att skydda mot skav.

Ännu viktigare då, det är lätt för "bränn"skador annars. lindar aldrig acrylbandage någonsin utan padd. iofs använder jag bara dessa som sjukbandage men ändå.

Har precis köpt akryllindor för att ha som stallbandage, och det slog mig hur "konstigt" elastiska de är, på bredden liksom. Det känns som om de är ännu mer än fleece benägna att dras åt ojämt varje varv.

Absolut paddar, säger jag igen!;)

Rider jag med lindor som jag gör väldigt sällan, är det mest för att det ska vara snyggt, ex prisutdelning osv :) då annvänder jag flecelinder utan padd,

dom enda gånger jag har padd är när jag lindar min häst med back on track i boxen :D

jag har iaf paddar på min,tycker inte att det skyddar utan padd..blir ju aldels för tunt

Precis som de andra sagt.
Att linda fleecelindor utan padd är enbart för estetikens skull, dessutom riskerar man diverse "tryck"skador på benen, då padden även hjälper till att jämna ut trycket som blir när man lindar.

Sen vad folk gör med sina engelska poloponnyer rör mig inte ryggen.

om jag lindar med elastiska lindor har jag alltid padd, men ej med fleece. och så gör jag för att jag lärt mig att man ej behöver padd under fleece. såhär har mina ridlärare sagt:
under elastiska måste man ha padd för annars kan man dra för hårt (kan man även med padd, men det är inte lika vanligt)
under fleece behöver man ej padd eftersom dom ej är elastiska och är mkt svårare att dra för hårt med.

själv rider jag bara med lindor när jag rider dressyr då och då (typ tränar för instruktör) och då är det för att skydda mot slag.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 330
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 904
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 341
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka