Vad tycker ni om att linda utan pad?

Sv: Vad tycker ni om att linda utan pad?

Om man är skicklig lindare, vet att man får det rätt, drar lagom hårt, har lindat mååånga hästben så kan man linda utan pad anser jag, men bara oleastiska lindor, helst bara fleece.
Jag lindar fleece utan pad. Har lindat i stort sett varje dag i flera år pga en häst som alltid skulle ridas lindad på vets ordination.

Jag börjar högst upp och lindar ner till dit jag tycker är lagom och drar åt lite mer på upp-vägen. Avslutar högst upp. Om jag använder pad ska den inte synas utan täckas av lindan. Och så brukar jag sätta sånna där fiffiga remmar om lindorna som hööks säljer.

De där remmarna, använder du dem som en extra säkerhet eller för att kardborren på dina lindor är dålig?

har också sett dem, men inte förstått riktigt..:o Ska man ha dem över det sista varvet liksom?

Ynthe skrev:
Precis som de andra sagt.
Att linda fleecelindor utan padd är enbart för estetikens skull, dessutom riskerar man diverse "tryck"skador på benen, då padden även hjälper till att jämna ut trycket som blir när man lindar.

Vad jag har fått lära mig så måste man lära sig att linda jämnhårt varesig man har padd eller inte!
Det är iaf vad jag har fått lära mig av dom kurserna jag har varit iväg på om lindning.

jag använder dels fleece/acryl lindor dels acryllindor, och jag använder inte paddar på nån av dom. Som nån annan sa, det används bara om vi ska vara lite "fina" eller om benskydden skaver/är i tvätten/ är smutsiga, mm.

är det ingen som använder lindorna i stallet på natten? :/ när jag var fodervärd åt e häst 7 dagar i veckan sa ägaren att vi helst skulle linda dem på natten

Använder alltid padd under mina lindor, har flecce lindor.

poloplayer skrev:
Varenda poloponny i england är lindad enbart med fleecelindor utan paddar, och jag har svårt att tänka mig att man enbart gör det för att det ska vara dekorativt. Polospelare anser att dom skyddar mot skador på benen, men dom kanske borde läsa bukefalos istället och lära sig vad som är rätt :rofl: :rofl: :rofl:

Men är det inte så att det finns speciella "polo-lindor" som är som fleecelindor fast supertjocka?
Har för mig att jag har hört det iaf, och då behöver man kanske inte ha padd, om de är så tjocka. :bump:

Min häst har för tillfället boxvila och står lindad dygnet runt, med tjocka paddar och acryl- eller fleecelindor.

Jag brukar inte ha henne lindad på nätterna, utom vid sjukdom med mycket stillastående, eller efter ridning på hårt underlag eller annan hårdare påfrestning.

lindar alltid med paddar, har lärt mig attt även om dte är fleece så kan man få tryckskador... bättre att ta det säkra före det osäkra..

*knapp*

Menar ni att ni har fleece lindor när ni rider?

Jag har bara fleece bandage som natt bandage och i transporten, och då alltid med padd
När hästarna rids el körs så har jag (om nu bandage behövs) vanliga tunna elastiska bandage med kardborrknäppning med padd el flex bandage,med padd om jag inte har bandagen under skydden.

När jag rider har jag "sandowbandage" (hälften/hälften) utan padd, därför att jag anser att fleecen här fungerar som en slags "padd" åt den elastiska delen av lindan. Sen har jag inte mina ridbandage för att stödja benet, utan för att skydda mot påstrykningar och det anser jag att lindan är tillräckligt tjock för.

Lindar jag däremot för ngt. annat ändamål än ridning tex. stallbandage, transportbandage eller liknande använder jag alltid padd.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 181
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 649
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 075
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka