Vad tycker ni om Bombers bett?

Cornelia

Trådstartare
Mylerbett diskuteras i en tråd just nu, som jag har följt eftersom jag tycker att de funkar så bra på mina hästar. Problemet för mig är, som många skriver där, storlekarna.

Nu har jag börjat kika på Bombers bett. Vad har ni för erfarenhet av dem? De är dyra förstås, men är det värt att lägga pengar på ett sådant?

Sv: Vad tycker ni om Bombers bett?

Har två till min überkänsliga häst och tänker aldrig använda ngt annat igen. Lägger med glädje pengarna! Ska så fort som möjligt samla på mig en rejäl samling att variera med. Jag specialbeställer dem å det kan ta ett tag men verkligen värd väntan. Har nu ett vanligt tredelat muffbett (bara 8 mm då mindam har låg gom) och ett tredelat muffbett med rörliga ringar (10 mm). Rekommendera rekommenderar!

Intressant! Varför specialbeställer du? Får man fråga varifrån? Du får gärna pm:a om du inte vill skriva det här.:laugh:

De är super. Jag har ett Happy tounge med rörliga ringar och ett med 1½ pessoa ring. De fick min überkänsliga häst att bli ridbar.

Jag fick också specialbeställa första gången jag köpte ett Bombers....
Men som tur är behöver jag det inte längre då det är mun hästs munmall som dom nu gör alla raka mundelar UTAN tungtryck efter....

14640559.jpg

Vart kan man specialbeställa? Hittar ingenting på deras hemsida. Vilken prisklass pratar vi om? 2000 kr? 5000 kr?

Tycker Bomber verkar väldigt lovande. Har jag vart stenrik hade jag köpt lite olika (vill testa happy tounge) modeller, främst de tvådelade med lock up. För tillfället går min med ett anatomiskt tvådelat (normalt pris beställt fånå england) med ditsvetsad låsning kopierad från pessoa magicbetten - billighetslösning som funkar prima.

Deras syn på tredelade och dess funktion delar jag dock inte alls, iaf inte vad mässutställaren på Falsterbo här om året berättade och jag gillar inte alls deras tredelade heller.

Skulle också vilja ha en sådan "egenkomponerad" lösning men jag har ingen som kan svetsa så :(

Det finns ju inte jättemånga återförsäljare i sverige men alla har ju sina "färdiga" lösningar som de har i lager. Men sen kan man ju begära vad man vill och blanda hejvilt tills man har ett bett som passar perfekt. Min dam gillar tex gillar inget som rör sig i munnen alltså måste jag plocka bort allt sånt och sätta dit vanliga droppar. Har beställt mina från 2 olika å båda är väldigt trevliga. De som är generalåterförsäljare eller vad det heter för sverige har vad jag förståt även någon form av avgjutning av munnen för att verkligen hitta rätt men då måste man bo i stockholmstrakten om jag inte minns fel. Jag nöjde mig med min veterinärs rekommendationer för hur hennes mun är, återberättade det å vips så var min häst mycket mer med på noterna. :bow:

Det var superenkelt att ta ett avtryck....

Jag tog en stadig men böjbar ståltråd och formade den.

Tejpade fast den på ett papper och ritade av formen ifall det skulle hända något med den och sen skickade jag den till dåvarande återförsäljaren som sen skickade den till sydafrika och ca 4 v senare hade jag bettet i handen.

Resultatet finns visat i ett tidigare inlägg. :love:

Ingen av mina hästar vill ha bett som är rörliga i munnen.
Bettet SKA vara anatomiska och utan tungtryck.
Då trivs dom....

Ingen dum ide med egengjorda avtrycket! Undrar just om min kinkiga dam går med på det...:angel: får nog ge det ett försök. :) tack för tipset!

Hmm, fattade nog inte riktigt här ....:crazy:

En ståltråd som man placerar i hästens mun på bettets plats, men hur får man fram formen?

Jag började på ena sidan och la den platt utmed lanerna, upp över tungan såg till att den inte tog i vare sej gomtaket eller tryckte på tungan, ner på andra sidan och ut på lanerna.
Fick ta det i omgångar och göra om m.m.
Tog nog ca 1 timme att få dit ett bra avtryck....

Den raka biten mitt uppepå mundelen blev till för hästen har ett lågt och rakt gomtak....

Du bor inte i närheten av Skåne? Annars kan du ju skicka men det är kanske dyrt? Bara du putsar själv får du gärna hjälp med svetsningen iaf ;)

Det beror ju på vad bettet väger.... En klart ringa summa mot att skaffa ett nytt Pessoa- eller Bombersbett....

Säg bara till om du bestämmer dig så hoppas jag min kära svetsnisse vill hjälpa till lite. Även om jag inte direkt har några gentjänster att inkräva, jag fick liksom nyss en gård :eek: :love:

Knapp lån. det bästa är att de kommer ut till stallet då att du får möjlighet att prova Alla sorters bett. de gjorde de iallafall förr. då kan du få se hur din häst reagerar på olika bett. och de kan även specialutforma ett bett till din häst men då är det leveranstid!

Jag började på ena sidan och la den platt utmed lanerna, upp över tungan såg till att den inte tog i vare sej gomtaket eller tryckte på tungan, ner på andra sidan och ut på lanerna.
Fick ta det i omgångar och göra om m.m.
Tog nog ca 1 timme att få dit ett bra avtryck....

Den raka biten mitt uppepå mundelen blev till för hästen har ett lågt och rakt gomtak....

Tackar, nu blev det klarare!:idea:

Jag har precis fått hem mitt tvådelade eggbett med lockup och red med det för första gången idag. Det verkar lovande i alla fall! Min häst har svårt att ta stöd på betten och kryper gärna lite bakom, men idag hade jag bra sug i handen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 056
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Hemmet För 2 år sen köpte vi ny säng. Jag gjorde ordentlig research, vi var runt och provade olika sängar mm. Jag ville verkligen göra ett noga... 2 3
Svar
56
· Visningar
3 201
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Somna in hemma
  • Valp 2025