Vad tycker ni om den här appaloosan?

ajdeloupe

Trådstartare
Nu har jag äntligen registrerat mig här efter att ha smygläst på det här forumet i .. tja.. flera år nu. Anledningen är att jag ska åka och kolla på en häst som är till salu.. har bara väntat i så där 18 år för att få egen häst! Så nu har jag faktiskt något att skriva här :banana:

Iaf, hästen som jag ska provrida på lördag är en 5årig vallack u: HR Moonlight Melody (hon är efter KC CHOC CHIP CC) och e: HR Wacipi (e:Pratts Fire Storm) Han är ungefär 157cm hög.

Bilder på hästen i fråga finns här: http://www.paintedspiritranch.com/mod.php?set_albumName=albuv11&mod=gallery&include=view_album.php

Jag har helt förälskat mig i det där ansiktet.. :crazy:

Han skulle användas till hobbyridning, kanske låg nivå tävling i framtiden om vi skulle få lust med det. Han är egentligen lite yngre och större än jag tänkte mig, men beskrivs som säker och stabil.

I alla fall, alla åsikter välkomna, jag måste ha någonting att hjälpa mig driva tiden tills lördag! (Ursäkta om jag skriver lite konstigt eller stavar saker fel, svenska är inte mitt första språk.)

Sv: Vad tycker ni om den här appaloosan?

jag tycker han var en mkt fin häst, verkar ha ett lugnt sinne, han har lugna fina ögon... jag gillar honom skarpt!

Jag kan inget om appisar iofs men rackarns snygg häst och ögonen ger ett stabilt och coolt intryck. Lycka till på provridningen och välkommen hit!:D

Verkar vara en kanon förstahäst faktiskt.

Jag är ingen appaloosamänniska men jag finner stammen intressant då det verkar vara enbart appaloosa ganska långt bak, ingen uppblandning. Säger mig att det troligtvis är en riktig foundationhäst men då jag inte känner igen rena appaloosa namn överlämnar jag ytterligare bedömning till appyexperterna.

hihi å jag som har en appaloosa tyckte inte den va så typisk appaloosa. Men jag kan inget om linjer osv. så jag ska va tyst där.

I övrig såg den härlig ut, som de ovan..lugna fina ögon!

Du har helt rätt wrangler, det jag har lyckats hitta om stammen är att han är typ 100% foundation. Detta tyckte jag var rätt intressant, då jag älskar appaloosan som ras och ju mer ren appaloosa desto bättre :D Men som KopparbergsEmme nämnde tyckte jag inte heller att han såg så rastypisk ut, men det kanske är så dom ser ut när det inte är quarter eller annat inblandat. I vilket fall som helst tycker jag att han är jätte fin, och har världens snällaste uttryck. Det är nog första gången jag har fallit för en häst på bild, nu hoppas jag att allt stämmer sen när jag träffar honom!

Gordon - inte säker varför du inte skulle kunna se bilderna, men jag uppdaterar sen med egna bilder från provridningen som jag kan visa direkt i inlägget.

Jag vet inte men de står att den har problem att upload.

Många Halter appisar vi har här i swe har mkt mkt qh i sig.
Foundation appaloosa ser därför inte ut som folk är vana vid. Man ska inte jämföra appaloosan och quartern så mkt de är två olika raser och de finns mkt olika blodslinjer.Foundation appisar är ofta väldigt mjuka och lugna i psyket. Lättlärda och MKT MKT sociala.
Foundation appaloosan tävlar även egena Halter klasser.
Men Foundation stammade appalooser är jätte bra i Hunter,Pleasure.Hoppning,Dressyr,fältävland,Körning.

Senast ändrad:

Foundation appisar är ofta väldigt mjuka och lugna i psyket. Lättlärda och MKT MKT sociala.

Det är roligt att få det här bekräftat, då det är precis min personlig erfarenhet med rasen också, och anledningen varför det är just en appy jag vill ha.

Det verkar som om de som ägde hans far avlar foundation appys som ska vara lämpad för distans faktiskt, fast den här hästen jag ska kolla på ser inte direkt ut som en distans häst. :p

hmm.. prova de här länkarna istället: http://www.paintedspiritranch.com/m...boblep14_2&mod=gallery&include=view_photo.php
http://www.paintedspiritranch.com/m...=boblep1_2&mod=gallery&include=view_photo.php
http://www.paintedspiritranch.com/m...=boblep8_2&mod=gallery&include=view_photo.php

Men jag tror att det måste vara något med säljarens sida, och eftersom de inte är mina bilder sa kan jag inte lägga upp dom någon annanstans. Jag uppdaterar trådet sen med bilder alla kan se :)

Jag vet inte men de står att den har problem att upload.

Många Halter appisar vi har här i swe har mkt mkt qh i sig.
Foundation appaloosa ser därför inte ut som folk är vana vid. Man ska inte jämföra appaloosan och quartern så mkt de är två olika raser och de finns mkt olika blodslinjer.Foundation appisar är ofta väldigt mjuka och lugna i psyket. Lättlärda och MKT MKT sociala.
Foundation appaloosan tävlar även egena Halter klasser.
Men Foundation stammade appalooser är jätte bra i Hunter,Pleasure.Hoppning,Dressyr,fältävland,Körning.

Detta tycker jag dock stämmer in på de "svenska" appisar jag träffat också...

En hel cool lilla Gubben pålle. Jätte snygg.

Hej !!
Nuhar jag sett hästen, han ser rejäl och stark ut och mkt snäll.
Men jag fattade inte att det stod i usa. Trodde den stod här i swe. Oh well. Fin var den allafall. Lycka till. Keep us updated.

Haha, nej, om han hade varit i sverje hade jag aldrig vågat länka till annonsen på det här forumet, jag skulle vara rädd for att någon skulle köpa honom! :p Bor faktiskt i California. Trevligt att du kunde se bilderna nu iaf. :banana:

Vart i CA bor du?
Jag har bott i CA i 7år i santa ynez valley.I just loved it!!

Jag kan tänka mig att du älskade att bo däruppe i santa ynez valley, det skulle jag med! Tyvärr bor jag i stan, på grund av jobbet. Santa Monica för att vara exakt. Har inte varit här så länge, 8 månader eller så, men älskar California hittils. Om 3 månader ska vi flytta så långt ut från stan som det går och fortfarande komma till jobbet, men tills dess blir det en bit att åka till hästen, om det blir köp.

Vilken härlig häst!
Håller tummarna att det går bra med provridningen.
Glöm inte berätta hur det gick sen :)

Tack alla för era fina ord om honom. Nu har jag kommit tillbaka från provridningen, och tja.. jag tror det blir köp. :eek::eek:

Provridningen var långt ifrån perfekt, jag var så hemskt nervös och kunde inte rida för fem öre. Det fanns andra där för att kolla på honom också, som tittade på när jag red. Det hjälpte inte nervösiteten! Galopp var helt hemskt, vi nästan sprang över dom som stod i mitten och tittade på. Men å andra sidan var det 100% mitt fel, och bara jag hade slappnat av så skulle det ha gått mycket bättre, andra galoppförsöket gick iaf mycket bättre trots min kass ridning. :o Han är ganska grön men med en helt otrolig temperament. Han är exakt som jag tänkte mig utifrån bilderna, otroligt lättlärd och vill så gärna göra rätt. Han är super social och mysig utan att vara för "på". Jag är helt förälskad! :love: Nu hoppas jag bara att han går genom besiktningen... Får vänta tills nästa lördag för det.

Iaf här är några bilder, jag vet att jag sitter rätt dåligt, min första provridning någonsin så i min nervösitet glömde jag allt.

Stundtals gick han ganska fint, den här bilden gillar jag:
toby1p.jpg

Hans trav var snabb, han ville gärna öka, och något spänd, men inte stressad. Här håller jag på att bromsa.
toby2.jpg

Jag kan inte tro att han kanske blir min! Jag tror det blir en riktigt bra häst av honom med lite tid. En snällare eller mildare häst skulle man få leta länge efter.
toby3.jpg

Bonusbild på grisen som hette Clover och kunde kommando som "sitt" och "upp" (hoppade upp med frambenen på stängslet)
grisz.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka