Vad tycker ni om...

Diabolical_Kitten

Trådstartare
dessa?

Quantum hoppsadel

bcsQuantum.JPG

Wexford hoppsadel

WebWexfordMain.jpg

Följ länken och gå in på sadlar så ser ni fler bilder av dom.

Detta företag har gått med på att tillverka en av dessa (de kunde tillverka andra med, men dessa är de jag är intresserad av än så länge) men att de använder en bom som de använder för GP Event då de trodde att den bommen skulle vara bäst för min hästs rygg. Och så måttbeställning såklart... Allt skulle gå på £ 1100, ca 14 900:- + frakt ca 500 :- Alltså typ 15 500:-
Billigare än så här kommer jag inte undan för en måttbeställd sadel som ska passa (har skickat iväg förfrågan till Stubben, Lemetex, Frank Baines och Albion och väntar svar, men jag ska väl inte vara alltför hoppfull....)
Tycker ni att jag borde göra detta? Hästens rygg är 45 cm, tillverkaren till sadlarna ovan sa att en 18" i dessa sadlar skulle ha en bossa på ca 48 cm (alltså kort, för hela det kommer förmodligen inte ligga an, däremot ska jag be om bättre bilder så jag kan studera dom lite mer noggrannt) och bommen ska vara väldigt rak.
Jag vet inte än hur stort sätet är, har skickat iväg en fråga och får svar nästa vecka. Men om vi nu antar att sätet är 45 cm iaf, så är det stort nog åt mig (och annars jävlar, då får jag leva på morötter i några månader :devil: ) och sen så får jag måttbeställda kåpor och kan välja mellan lite olika skinn.

Dessa sadlar finns ju inte att få tag på nånstans i Sverige, däremot i Danmark, ska be om telefonnr till ÅF där. För då kanske jag iaf kan provsitta och kanske också prova på hästen.

Men tror ni att det är värt ett försök eller ska jag bara stryka dom från listan? För sen finns det ju bara Jensen och Arabian som jag kollar på. Jensen har jag fått höra lite skit från och börjar bli alltmer tveksam och Arabian verkar så meckiga... 18½" kan de inte fixa till mig, och 19" blir utan tvekan för långt för hästen och 18" blir nog med största sannolikhet för litet för mig.
Kan tillägga att farsan nog inte blir glad över att beställa från England, men genom ÅF i Danmark kanske man kan specialbeställa utan att priset går upp nåt nämnvärt...

Sv: Vad tycker ni om...

Jag börjar också känna att sadeln han har nu blir sämre och sämre och snart tror jag att han kommer att vara ovillig att arbeta bra i den, så det känns lite bråttom nu... Blir ju säkert 3 månaders väntetid vilken jag än bestämmer mig för... + kostnader för att skicka från Danmark och prova sadlar. Så jag måste ju bestämmer mig så fort som möjligt...

Båda sadlarna SER ju fina ut, men jag har aldrig tafsat på någon dylik så jag vet inte hur kvaliteten och modellen kan vara.
Är det inte lättare att ta ut en ordentlig sadelprovare som provar ut en massa sadlar efter konstens alla regler, än att måttbeställa en för 15 papp?

Du vet ju varken hur bommen eller anläggningsytan beter sig i denna sadel då det inte är ett färdigt koncept utan ett hopplock av två modeller för att kunna passa din häst?

Vill du ha garanterat rätt utformning så kanske det kan vara en ide att gjuta en gipsmall av hästens rygg och skicka till tillverkaren... ? Knöligt, men måtten blir mer korrekta än om man mäter med gradskiva, papp och linjaler...

(istapp ute och snurrar... :eek: )

JAG tycker du ska ta tre djupa andetag och försöka BESTÄMMA dig för EN linje att följa ett tag.. Lättare sagt än gjort, men man går liksom bara vilse och får magsår av att i teorin fundera omd en sadeln, eller den sadeln, eller den sadeln kan tänkas passa. Så, tre djupa andetag och ta och fundera lite lugnt och nyanserat på vad som blir bäst. Och sen tycker jag fortfarande du ska försöka åka på utprovning någonstans, skitsamma om du köper där eller ej, men för att få ett bättre hum om de sadlar som du blivit tipsad om/funderat på själv/etc men inte provat.

Men just nu känns det lite för mycket 'kaos', du är inne på en ny sadel varannandag. Och jag förstår precis, been there, done that.. men det blir liksom bara kaos tillslut.

Om dus kulle beställa en sån där dus kriver om nu - kan du värma om bommen då? :Angel:

Det hade jag inte tänkt på, hur gör man en gipsmall då?

Jag har provat provat provat! Hitils är jag uppe i 70 sadlar varav 3 passar, 1 Globus Clic som jag har nu men som är för liten, en Albion k2 som jag inte gillar och en Lemetex Stylist som jag beställde men som var felmärkt och det fanns inte att få tag på... Så måttbeställning med trixande hit och dit är tyvärr det enda alternativet som återstår...

Passformen på den kommer vara som en GP Event, men den ska ha så korta bossor som nån av hoppsadlarna ovan och ha utformningen på säte och kåpor som nån av hoppsadlarna.

Och sen så tycker sadelutprovaren att jag kan köpa en Stubben, men jag sm kan en hel del av konstens alla regler tycker inte att den Stubben sadeln är helt rätt. Och den kostar 11000 så det är inte nåt jag bara slänger omkring mig precis...

Men jag vet ju inte vilken linje som är bäst? :( :confused: :crazy:
Jag vill kunna köpa en sadel som passar oss båda BRA och som jag helst ska kunna ändra bomvidden på. (btw, jag tror inte jag kan ändra bomvidden på dessa, men har inte fått ett svar om det.) Men de som jag KAN ändra bomvidden på verkar ju lite muppiga....

Jag vill ju så gärna hitta en sadel som passar så jag har ju kontaktat drygt 20 företag i olika delar av världen för att se vem som kan komma på nåt bra. Och dom här är vettigast, de svarar snabbt, svarar på mina frågor och säger rakt ut vad som behövs. (många har svarat att de vill se hästen, jo tjena att jag och hästen promenerar iväg till England.....och bilder duger tydligen inte, inte heller mått... Förmodligen har de ingen som passar ändå.)

Jag ska ju snacka med P på tisdag då han har telefontid, och han var ju villig att skicka mig en massa sadlar på öppet köp tills vi hittade rätt och kunde ta in en Lemetex och Cliff Barnsby och Ideal, men jag vet inte... De CB jag sett har varit väldigt små, så frågan är om det kommre funka. Ideal har tyngdpunkten jättelångt bak, typ som Passier, och hästen gillar nog inte det. Och Lemetex växer han nog ur fortare än kvickt...

Du förstår nog min frustration. Jag har hållit på så jävla satans länge nu att jag inte pallar mer. Snart slänger jag upp en westernpad och en täckesgjord och får väl rida så....

Diabolical_Kitten skrev:
Du förstår nog min frustration. Jag har hållit på så jävla satans länge nu att jag inte pallar mer. Snart slänger jag upp en westernpad och en täckesgjord och får väl rida så....

Eller en bomlös :devil:

De typ 70 sadlar du provat, har DU provat dem, eller har det provas mha duktig sadelmakare? Lite just pga om DU provat dem som jag pushar på utprovning (men med BRA person). Inte för att jag inte tror du kan se om de ligger rätt, utan för det att sadelmakaren ju kan ändra stoppning t ex och 'plötsligt' så något som såg kört ut ser helt plötsligt väldigt trevligt ut. Hade JAG (som ju också kan se hyfsat själv) provat Hubertusen på egen hand hade jag konstaterat att 'kort nog, bred nog men för låg mankfrihet. Skit också' och lämnat tillbaka. Hade liksom ETT finger lite i kläm mellan manken och framvalvet när jag red i den först. P och sadeln försvann in i sadelmakeriet en stund och kom ut igen efter en 'snabbändring' mest för att se om det gick och jag hade sen två fingrar mellan framvalv och häst, och utan att den blivit för trång på köpet. Efter den 'riktiga' omstoppningen då vi bytte stoppningen så har jag tre fingrar, och fortfarande inte för trång. Jag fattade först inte hur fasiken det gick till, men handlade tydligen om lite 'omfördelning' av stoppningen.

Och nu är ju inte ert största problem bristande mankfrihet, men just det där att de som är sadelmakare (och duktiga) faktiskt kan 'justera' litegrann och det faktiskt GÖR skillnad. Och vi hittade ju tre som passade på V, och ingen av dem i 'orginalskick' liksom utan efter diverse småjusteringar. Men hade jag haft dem hemma i stallet och provat hade jag returnerat dem, slitit tussar ur håret, tuggat fradga och tyckt 'men jag SKITER väl i att hoppa då!' *s*

Den korta versionen ST CC kommer i september eller nåt... Innan dess kan jag inte prova...

10 sadlar provade jag med en sadelmakare, men den vi konstaterade låg bäst därav var en Stubben (jag lovar, alla de andra tippade fram/bak, var alldeles för smala/alldeles för vida) men den hade nåt konstigt med sitsen så det kändes som om en del av bommen stack upp genom sitsens stoppning. Så den blev det inte.
10 sadlar med sadelutprovare hemma hos mig. Hon sa till mig vad jag skulle kolla på, för hon hade inte tid att komma ut hela tiden. Jag åkte 1-2 ggr/veckan och hämtade sadlar från olika ställen, provade och åkte tillbaka (då inga passade), vissa gillade jag ju mer än andra, men de flesta låg faktiskt så otroligt dåligt att det inte gick. (redan på stallgången) Jag ringde sadelutprovaren jämt och berättade om jag hade gillat en sadel och då sa hon om den kunde passa eller inte och om vi skulle ta med den till sadelprovningen. Under den perioden provade jag lätt 25 sadlar. Sen var jag på sadelprovning var jag provade 7, varav 2 passade, en köpte jag. Några månader senare började jag låna hem hoppsadlar, provade runt 10. Drygt ett halvår efter den sista sadelprovningen var jag på sadelprovning igen och provade 2 sadlar, den ena tyckte sadelutprovaren var bra (Stubben Artusen). Sen dess har jag provat alla sadlar som hänger i stallet som jag inte provat innan och har haft Equipe ÅF ute och provat 5 av deras sadlar.
Sen så visste jag från början vad som kunde fixas till med hjälp av sadelmakare (min första sadel justerades) men problemet med alla sadlar var att de var alldeles för böjda i bommen, för låga i framvalvet, alldeles för smala, de kanade i svängarna när jag red, hästen bockade oavbrutet i vissa, de var för långa, de var korta nog åt hästen men för små för mig. Så visst har jag haft hjälp av sadelutprovare hela tiden....

Och på utprovningarna har det varit sadelmakare med som har kunnat säga vad som kan fixas osv men vi kom fram till att sadlarna som kunde förbättras genom justering var de enda som passade från början, och de behövde i princip ingen justering (typ höjning vid manken bara på nån, lite tjockare stoppning på en annan).
Problemet med min häst är inget konstigt EGENTLIGEN, han har bara spikrak och kort rygg. Jag har inga problem med att sadlar åker fram eller liknande (tack och lov för det...) utan alla är bara för långa eller för böjd i bom eller nåt.

Jo, jag gillar det röda ;) Men det blir nog inte så fint på hästen... ;( Så det få¨r bli svart istället.

Men vad tror ni om resten av mitt problem? Ska jag våga beställa en sadel från England?

Jag tycker att du ska köpa en globus i vidare bomvidd om den nu passar hästen, varför krångla till det?

Men det tar ju 3 månader... Och då är det ju Clic dressyr... Hoppsadeln gillar jag inte riktigt, tycker den är för dyr när jag inte gillar den.
För jag tror också jag vill prova på nåt nytt, jag vill nog inte ha så stora knästöd på min dressyrsadel, och isf är Turner (som också passar min häst) ett alternativ, men den skulle ju också ta 3 månader att få hem i 18" 38 bom...) men jag vet inte... Dessutom kommer den nya bomlösa i en kortare version hyfsat snart, så vill ju se hur den ligger ;)

Jag pratade med en i stallet idag, som oftast kommer med tänkvärda synpunkter, och hon tyckte det lät helt sjukt att lägga 18-20 000 :- på en Jensen (och det börjar jag inse med, att jag tycker inte det är värt det, vill ju ha en hoppsadel som jag kan rida ut med, som kan bli blöt utan att jag får en hjärtinfarkt liksom ;) ) och hon tyckte väl att 15000 för en Arabian lät dyrt och det blir nog svårt att få en sadel som är i rätt storlek för mig men kort nog åt pållen... Och hon tyckte inte att jag skulle krångla till det och vänta 2-3 månader på en Lemetex som kommer bli svårsåld om han växer ur den (då knappt ingen känner till dom...) så vi kom fram till att Stubben nog blir bäst i alla fall..... Så på måndag ska jag börja ringa runt till sadelmakare och kolla exakt hur mycket vi kan fixa och dona med den så den passar bra. Och ska snacka med Stubben och kolla om jag kan få en måttbeställd med bredare kanal (har ju slängt iväg ett mail, men dom har inte svarat...) för det vore ju bäst...

Men du kanske inte gillar dessa mycket dyrare sadlar från england heller som du också får vänta 3 månader eller nåt sånt på... Och det blir nog lättare att sälja en globus än ett i sverige okänt märke från england.

Globus har ju nu 3 olika hoppsadlar, passar ingen av dem dig?

Kentaur, har du provad de sadlarna? Ska passa rakryggade hästar enligt Lena på Hedmans, utbytbart koppjärn och ullstoppade bossor i alla sadlar. 3 dressyrmodeller och 2 hoppmodeller har de vad jag vet.

Jo, jag kollade på Kentaur för nåt år sen, men problemet med dom är att de har väldigt dålig infärgning på sina läder och det är stenhårt. Jag blev däremot lite smått intresserad efter att jag såg en bild på en begagnad sadel (ur en annan vinkel än jag sett förut) som var en hoppsadel. Problemet där är ju att de kostar lika mkt som Stubben, har sämre kvalitet och man kan inte få större kåpor.....
Jag kan ju modifiera sadeln lite mer med Stubben och andra märken.

Jag har inte provat den nya, men den ska ju kosta 9800 eller nåt sånt. (och det känns faktiskt för mkt för en Globus ärligt talat.... Då lägger jag hellre pengarna på Stubben) men Ezperanzan i 17½ är för liten för mig, dessutom behöver jag mer framskurna kåpor och större kpåor med större stöd. Och Clic CC har också för korta kåpor som måste vara mer framskurna för att passa mig...

Självklart, har tänkt på det med. Det kommer ju bli svårt att sälja vidare ett okänt märke, och så kanske jag inte ens gillar dom själv. Just därför är jag så kluven.... Vet inte om jag ska chansa eller ta det säkra alternativet som kanske inte passar så bra. (chansen FINNS ju faktiskt att sadlarna ovan passar min häst perfekt.... Om man är optimist... Men sen så sannolikheten är väl 0,1 mot en miljon.... )

Ja, jag är inte avundsjuk på dig och dina sadelproblem, hoppas det löser sig för dig. Annars så får du byta häst...Eller nåt.

Jo.. de flesta har sagt det.... Och det blir ju nästan billigare och lättare. Men jag är envis... Inte kan det vara så att min haflinger ska vara så jävla svår. Jag har barar letat på fel ställen ;)

Om du provat 70 sadlar och ingen passar...lär nog din häst vara så vanskapt att den ej håller för ridning över huvud taget.Skaffa en snygg grimma med vackert grimskaft och ängna dig åt stilla promenader istället. Finns mkt vackert att titta på runtomkring. Eller skaffa en kanin istället.....

Liknande trådar

Utrustning Jag själv tänker mycket på det här kring att vara en "längre" ryttare, jag är själv inte så allmänt lång bara 164 cm dock onormalt långa... 2
Svar
34
· Visningar
5 310
Senast: McFlurry
·
Dressyr Håller på att byta sadlar till en av hästarna och känner mig smått förvirrad. Är mycket tacksam för råd/erfarenheter om dessa sadlar...
Svar
6
· Visningar
2 324
Senast: Snyggve
·
I
Tävling Känner att jag vill ha ett snabbt svar, därför skriver jag en tråd här. Någon som vet hur reglerna för clera round tävlingar är ...
Svar
19
· Visningar
1 681
Senast: Paoo
·
I
  • Låst
Träning Känner att jag vill ha ett snabbt svar, därför skriver jag en tråd här. Någon som vet hur reglerna för clera round tävlingar är ...
Svar
1
· Visningar
678
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka