Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Varför frågar du mig? Ser jag ut som jag är lagstiftare? Har du problem med svensk lagstiftning får du väl vända dig till rätt instans!
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Riktad direkt till mig och med min text citerad. :cool:
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Ja?? Jag undrade om Du inte tyckte att det var bättre, de som jag frågade??:confused:
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Naturligtvis finns det alltid en skaderisk vid all hästhantering, men man får för den skull inte använda vilka metoder som helst.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Nej och det är ju det jag menar, det är inte vilken metod som helst! Den är inte ens särskilt 'hemsk', bara att det verkar hemskt innan folk har fattat varför man gör det.
Allt som är ovant är konstigt.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Fast det kan man ju lära dem på annat sätt.. Man behöver inte ta till olagliga metoder.

jo klart man kan och de finns en hel del sätt man kan lära hästen på..jag lär inte min häst de genom de sättet.
men de är bra att lära hästarna att de inte är någon fara om dom skulle sitta fast nångång.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Ja men när man frågar varför så ''För att det bringar hästen obehag''.. Jaha? Och det finns det inte miljontals andra grejjer som gör, men som endå inte är i närheten lika förebyggande inför en eventuellt kommande olycka?
Jag förstår inte det:confused:

Jag håller med dig fullständigt! Tror att skarpa bett och konstiga inspänningar vållar mycket mer obehag än att binda ihop benen på hästen. Men det är det ingen som reagerar på när människor sitter och rider sina hästar med stångbett och kedjor och snören hit och dit som dom inte själva kan svara på varför dom använder det. Dom har oftast sett någon skickligare ryttare använda det bara...
Sen ska nog inte vem som helst binda benen på hästen. Man måste ju veta var man gör och att vara beredd på att vissa hästar reagerar mer än andra.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Nej och det är ju det jag menar, det är inte vilken metod som helst! Den är inte ens särskilt 'hemsk', bara att det verkar hemskt innan folk har fattat varför man gör det.
Allt som är ovant är konstigt.

Jag tror att du är en väldigt klok människa.

Varför rider vi in våra hästar? Därför att det är så obehagligt för dem att de måste vänjas vid det! Bundna ben kan knappast avra värre än sadel, bett och ryttare.

Så länge man gör det man gör med rätt syfte och så "snälla" metoder som möjligt (inga slag, inga utskällningar osv) tycker jag att metoderna är okej.
 
Sv: Vad tycker ni som håller på med NH om hobbles?

Det beror väl helt på hur och i vilket syfte man använder det.
En tant i mitt stall kedjade ihop benen på sin ponny för att den var livrädd och sparkade i väggen :crazy:
Men vet man vad man gör och känner att man behöver lära hästen att vara lugn om den skulle fastna, gör det på ett bra sätt och håller hästen under uppsikt hela tiden, ja då kanske det kan vara bra.
Jag personligen skulle aldrig hobbla min häst eftersom jag inte vet ett skit om metoden och jag skulle nog inte låta någon annan göra det heller. Även om metoden inte skulle vara olaglig är jag mycket noga med vem jag låter jobba med min häst överhuvudtaget så de måste va en osedvanligt duktig hästmänniska i så fall :p
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 376
Senast: Roheryn
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 032
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Mitt barn har fått jobb på ett kafé/restaurang som inte har något kollektivavtal. Jag vill, såklart, att han ska vara ordentligt...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: VLMF
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 431
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp