Sv: Vad tycker ni?
HUR kan du veta det ?
Jag får en helt annan känsla av allt detta än många andra verkar få, TS för ursäkta, men jag får känslan av en pappa som inte får chansen - som inte får göra på sitt sätt och har helt gett upp. Ilskan har inget med barnet att göra.
Så KAN det ju också vara förstås.
Om en pappa nu är föräldraledig, men förutsätts av omgivningen (det kan ju vara TS, men också ANDRA) att inte "duga" så är det klart att han själv lätt anammar rollen av "barnpassare". Om man dessutom inte har någon bra pappa-förebild från sin EGEN uppväxt som TS sambo tycks sakna så är det ju ännu svårare.
Min sambo har kämpat mot mycket sånt och kämpar fortfarande. Han fick kommentarer av omgivning när han skulle gå på föräldraledighet, han har fått betydligt mer "direktiv" av äldre släktingar än vad jag fått mm. Det är kort sagt så att många, många i omgivningen medvetet eller omedvetet SER honom som "reserven". Det kan fortfarande komma kommentarer som han berättar om; som förmodligen ALDRIG hade sagts till mig i samma sammanhang. Från barnomsorg, släktingar, vänner, arbetskamrater, BVC (senast) mm. Det finns lägen när han också tyckt jag "lagt mig i" för mycket. Enligt MIN syn så kan det ju finnas lika många lägen när HAN "lägger sig i" vad/hur jag gör. Men, den allmänna synen som vi båda är uppvuxna med och det samhälle vi lever i gör ju att vi också SJÄLVA kan "fastna" i gamla mönster omedvetet. Och kritik från mig som kvinna/mamma kanske därmed är mycket svårare att tackla än kritik från honom som man/pappa.
Pappor tar "man" sig rätten att "säga åt" mer än vad man tar sig den rätten mot mammor. Det är nog i många lägen lättare för oss som blir mammor att hitta vår roll; vi
förutsätts ju klara av det. Medan pappor ofta förutsätts vara tafatta, bekväma, okänsliga mm.
Sista kommentaren min sambo fick var på BVC när sonen fått spruta. Han fick nappen eftersom han blev lite ledsen. Eftersom
vi av princip brukar försöka få honom vara utan napp när han INTE är ledsen (eller ska sova) så frågade sambon efter en stund (när sonen var trygg o lugn igen): Kan jag få nappen nu? "Neeej" svarade sonen. Och BVC-sköterskan lägger sig i med:
- Nej, nu kan du gott få ha nappen en stund nu när du fått spruta!
Sambon och jag konstaterade att hon förmodligen aldrig hade sagt så om det vore JAG som varit där. Hon kände kanske (omedvetet) att en pappa inte kunde veta/känna sitt barns behov som en mamma kan....
En annan person kommenterade något sambon gjorde med "ja, det är typiskt pappor". Vilket den saken inte ALLS är typisk för min sambo. Det är snarare något som är "typiskt mamma" hemma hos oss. Men det rörde sig om en bekvämlighetssak och det vet väl alla att pappor är latmaskar ......