Vad tycker ni...

Sv: Vad tycker ni...

Skitbra. Den dagen det blir aktuellt för mig att ta bort en häst så vill jag kunna göra på detta sätt. När det var tal om att kanske vara tvungen att avliva min förra så kontaktade jag genast alla djurparker för att höra efter vad det fanns för möjligheter.

Jag tycker att det är ett väldigt värdigt slut på ett fd lyckligt djurliv, att få bli till nytt liv för en annan varelse :) Istället för att dumpas på en tipp eller brännas upp.

Jag personligen skulle inte kunna göra detta. Jag kan inte tänka mej att min pålle skulle bli lejonmat....

Har inget emot det öht. Tycker som Praefatio att det är ett värdigt slut på ett lyckligt djurliv, att få bli till nytt liv för en annan varelse.
Hoppas jag får den möjligheten med min häst när den dagen är kommen.

Jag tycker det är bra. Folk från mitt stall har skickat flera hästar dit.
Dock är det ju ingen lösning om det är mer 'akut', för iaf förra året så var det väldigt stort tryck på det och flera månaders vändetid.

Sen att det inte kostar något gör ju inte saken värre. Det är ju dyrt både att avliva och ta ut kadaverbilen, så för många kan det nog vara ett bra alternativ av ekonomiska skäl också..

kl

Men det där är väl inte aktuellt längre? Har bestämt för mig att de har slutat med det där, tyvärr.

Det är jättebra att hästkroppen används till någonting istället för att bara brännas eller grävas ned. Ett respektfullt avslut för en kär vän, som efter döden får gå vidare i näringskedjan.

Jag tycker det är ett helt ok alternativ. Hästen fattar ju inte att den blir uppäten när den är död. Jag äter får och grisar även om jag döpt dem och fött upp dem och tycker mkt om dem när de lever.

En häst jag kände för länge sen slaktades på Kolmården förra året. Jag tycker det är helt ok. Har fått det berättat för mig att hon var helt lugn, de tog in henne i utrymmet där de skjuter dem och hon nosade runt lite innan hon föll.

För hästen spelar det väl ingen roll om kroppen blir uppäten av rovdjur eller bränd.

Så vitt jag vet tar Kolmården även emot hästar med slaktkarens. *tumme upp*

Tycker det är bra!

Men jag personligen skulle inte kunna skicka dit min pålle. Kanske är jättelöjligt, men tanken på att dom skulle stycka honom känns hemsk :eek:

Jag tycker det är bra. Skulle gärna låta min häst skickas till ett sånt ställe, eller gå till livsmedelsproduktion (om det är möjlig, det vet man ju inte när den dagen kommer). Ser det som slöseri på jordens resurser att göra på ngt annat vis. Sen kan jag förstå att andra väljer att göra på andra sätt.

Tycker det är super, skulle absolut kunna tänka mig det om jag hade en häst som skulle tas bort.

varför känns det bättre att de bränner upp hästen eller att den blir larvmat?
Bara nyfiken :)

Jag tycker inte detta är konstigare än att vi äter grisar, kor och kycklingar. Jag är en stor djurvän, men ett dött djur är = mat. För mig är tiden i livet som är viktig - hur vi tar hand om våra djur när de lever.

Däremot hade jag inte kunnat stå och titta på när lejonen äter min hästs kropp.

Tycker det är kanon! :)
Jag har även för mig att jag någonstans läst att även Skånes djurpark haft något liknande.

Jag personligen skulle inte kunna göra detta. Jag kan inte tänka mej att min pålle skulle bli lejonmat....

Håller helt med! Skulle aldrig kunna med att skicka bort min häst för den anledningen... Det är vad jag tycker i alla fall.

Det skulle vara intressant att veta vilket avlivningssätt alla väljer, som inte vill att lejonen ska äta upp hästköttet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min dotter har en foderhäst. En varmblodstravare,7 årigt sto. Hon har inte haft föl,är inte inkörd. Hon kan alla gångarter men inget... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 769
Hästmänniskan Jag är en tjej som ska börja gymnasiet till hösten. Jag har sökt in till hästskötar linjen i första hand och djursjukvård i andra hand...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Tycker det är lite märkligt när man försöker sätta ut häst köpes annons eller foderhäst sökes annons. Man får inga svar. Kanske max ett... 2
Svar
33
· Visningar
2 433
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag har börjat drömma om att köpa ny häst efter att jag miste min underbara d-ponny för ett par år sen. Vad jag skulle önska: -lugn och... 2
Svar
29
· Visningar
3 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka