Vad var det för djur?

Sasse

Trådstartare
Nyss när jag och min mamma körde hem från stallet så var vi tvungna att väja för ett stort djur som stod precis intill vägkanten. Med tanke på den snabba väjningen så fick vi inte se några större detaljer på djuret. Vår första tanke var vildsvin, det var så otroligt maffigt.. Men när helljuset träffade djuret, så såg det mer ut som en gris... Det hade "rosa" hud, med mörka stora fläckar på kroppen.

Jag har aldrig varit med om något liknande förut, det såg verkligen ut som vilken gris som helst, om man struntar i den extrema storleken. Vad kan det ha varit? Kan det ha varit ett vildsvin? Eller var det en gigantisk gris? Finns det vildsvinsstora tamgrisar? Eller måste det i så fall varit en vildgris (om nu det finns)?

Jag känner mig fortfarande lite småchockad. Shit, så maffig den var... :crazy:
 
Sv: Vad var det för djur?

:) Låter ju lite lustigt!
På beskrivningen kunde det ju vara en linderödgris. De är väldigt stora och fläckiga - men vad gjorde den ute i det fria... Finns det någon gård med grisar i närheten - en rymling kanske?
Vildsvin brukar ju ha ganska mycket borst så de ser ju lite annorlunda ut och är lite smalare i kroppen än en tamgris, även om de blir stora.

Våra minigrisar rymde en gång med många förbryllade chaufförer som resultat. Det blev trafikstockning och folksamling uppe vid vägen. Grisarna var jätte glada över sällskapet. :D
 
Sv: Vad var det för djur?

Det var alldeles säkert ett vildsvin. En av "våra" suggor runt Tysslingen utanför Örebro, är mörkrosa med fläckar, gigantisk och såg lite grym ut i somras, när vi stannade och tittade på hennes fem kultingar som slog kullerbyttor i dikeskanten. Pappa kände sig hotad och var rädd om bilen, när hon började vifta med huvudet och gå mot bilen... :p
 
Sv: Vad var det för djur?

Okej, nu har jag läst på lite om linderödsgrisen, det lutar åt den med tanke på kroppsformen. Läste att åtminstone en skillnad, mellan linderödsgris och vildsvin, var att linderödsgrisens tryne var rakt och välformat, istället för vildsvinets spetsiga. Nu såg jag förvisso inte om trynet var spetsigt eller inte, men om inte minnet sviker mig, så var trynet rakt, det liksom "sluttade" inte så som det gör på vildsvin.

Sedan vet jag att jag reagerade på storleken, inte bara höjden, utan "tjockheten" också. Den såg riiiktigt maffig ut. Gissar på att vildsvin också kan vara riktigt tjocka, men jag vet inte. Har googlat runt som sörron nu, jag hittade några väldigt runda vildsvin, men trynet är som det är. Å andra sidan har jag inte hittat någon storlek på linderödsgrisar, är de lika stora som stora vildsvin eller är det någon större skillnad mellan dom?

Det skumma om det skulle vara linderödsgrisar (min mamma tyckte sig se en till bakom den gigantiska jag såg), är att vi var mitt ute i skogen, 1 ½ km från närmsta by och ännu längre ifrån ev. stall. Jag känner inte till någon häromkring som har två gigantiska grisar i vare sig stall eller som... husdjur. :p Så jag vet inte var dessa grisar skulle komma ifrån om det nu var linderödsgrisar. Det kan ju dock hända att jag inte har stenkoll på alla stallar runtomkring, däremot vet jag att det verkligen var mitt ute i skogen, och grisarna lär ju ha vandrat en bit om de rymt.. Skumt ;)


IngelaH: Hur såg "er" sugga ut i formen egentligen? Var det som en "liten" gris eller var det typiskt vildsvin?


Åhh, jag vill ju veta!!! Vildsvin är ganska aggressiva här nere (inte alls skygga), så man vill veta om man bör hålla sig undan eller om det är en helt ofarlig gris :p
 
Sv: Vad var det för djur?

Vet vissa som släpper ut sina linderödssvin och som blir naturbetåäckta med vildsvin, så det är inte helt omöjligt att det är ett sådant ni stött på. Kan vara ett rymt, eller förvildat sådant. Någon har kanske tröttnat på sin gris och visste att det fanns vildsvin i trakten och släppt ut den för att hoppas på att den skulle gå till deras grupp.

Sen en annan sak, de grisar man ser vanliga och vilda är oftast inte så gamla, man tror att det är den storlke som grisar har, men när man sedan ser en lite äldre gris som har fått växa färdigt så ser de genast mycket större ut. Grisar blir enorma om de får leva länge, viserligen finns det ju även skillnad mellan de olika raserna.

25254116.jpg


Ska se om jag kan hitta bilder på de grisar vi haft, vissa stora och gamla, andra korsningar mellan linderöd och vildsvin, rena linderöd osv.......
 
Sv: Vad var det för djur?

25828126.jpg


25828127.jpg


Dessa köpte vi av en kvinna som hade den ute i skogen och då blev de betäckta med vildsvin, resultatet blev bla de tre vi köpte. Linderöd / vildsvin.
 
Sv: Vad var det för djur?

På de sista bilderna du la upp, så skulle det nog mycket väl kunnat vara en korsning, linderödsgris / vildsvin. Jag tror inte på rent vildsvin, iom deras speciella form som denna gris inte hade. Ren linderödsgris, kanske, det beror väl lite på hur stora de kan bli. Men om de gamla grisarna kan bli just enorma, så som sagt, kanske.

Förhoppningsvis blir det en nästa gång för grisarna, isof ska jag stanna och verkligen titta på dom, kanske ta foto om jag har kameran med.

Jag antar att linderödsgrisar bökar upp hela jorden såsom vildsvin gör. Kan det finnas några skillnader på spår eller liknande? Annars får jag väl leva med att det var en korsning eller rent linderödssvin.

Tackar för hjälpen i varje fall! :laugh:
 
Sv: Vad var det för djur?

IngelaH: Hur såg "er" sugga ut i formen egentligen? Var det som en "liten" gris eller var det typiskt vildsvin?


Åhh, jag vill ju veta!!! Vildsvin är ganska aggressiva här nere (inte alls skygga), så man vill veta om man bör hålla sig undan eller om det är en helt ofarlig gris :p

Mer ett "typiskt" vildsvin, större än en "vanlig" gris, lite raggig och sliten. Men det tror jag beror på att ungarna inte var så där jättebauta, utan nog fortfarande "sög ur" sin moder rätt rejält.

Så jag röstar FORTFARANDE för vildsvin, som sagt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp