Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Ugnsstekt kyckling med ris och svampsås. Pizza, tacos och hamburgare fanns inte,. Varma mackor och landgång var lyxigt , ugnspannkaka med mycket fläsk var gott.
 
Den där frysta apelsinjuicen var ju fantastisk. Varför försvann den? :confused:
1542471685156.png
 
Favoriter var hel, ugnsstekt kyckling med ris och currysås eller lövbiff i en gräddsås med grönmögelost, serverade med räfflade pommes frites som var värmda i ugnen.

Något annat jag minns är förresten hur min pappa tillagade den "berömda" bearnaisesåsen på påse från Blå Band. Han smälte helt enkelt en ENORM bit smör i en kastrull, blandade ner innehållet i påsen. Klart. :eek:
 
Min pappa var kock så vi åt väldigt bra mat hemma. Alltid gjord från grunden. Han slog sin egen majonäs och Bea osv, ja tom rev sparade brödkanter till ströbröd :D
Så allt som var helfabrikat var lyx! Stinas kyckling, pommes, salladsdressing på påse osv var såååå exklusivt när man väl fick det!

I dag är det för mig obegriplig att jag tyckte så.

Jag har ingen kockförälder, men eftersom i princip allt lagades från grunden så var helfabrikat höjden av lyx. Exempelvis pulvermos och köpeköttbullar. Obegripligt som sagt! Jag hade dessutom en styvfarfar som var konditor och gjorde jättelyxiga bakverk. Men det var heller inget som jag uppskattade på den tiden. Oförskämd unge jag var!

Annars var lyx när vi var hos min farfar i hans sommarstuga och vi fick rådjur eller hare med potatis, brunsås och gelé.
 
Vilken rolig tråd! Jag minns att fredags- och lördagsmiddagarna var lite lyxigare. Det kunde vara fläskfilé/gryta/, lövbiff med påspommes och vitlökssmör och ketchup eller hasselbackspotatis, räkpanna med ris (Paradisräkor hette rätten :D ) eller lax. Föräldrarna spelade musik och tog ett glas vin när maten lagades, vi barn fick varsin flaska läsk från backen nere i matkällaren till middagen och det var tända ljus. Till efterrätt delades det på halvliters kartongglass (på 5! personer), eller fruktsallad (mina föräldrar gjorde den nästan alltid på färsk frukt), eller toscaäpplen i ugn, eller päron med after eight :D i ugn. Senare under barndomen minns jag köpepizza som speciell mat, sedan hemmagjord pizza, och ganska sent tacos (när jag var mer ungdom). McDonalds åts enbart vid längre bilresor. På helgfrukostarna fick man rosta vitt bröd till frukost, men bara då. Minns nästan inga helfabrikat förutom påspommes. Vi hade inte pulvermos eller köpeköttbullar. Vi åt inte heller på restaurang eller hade dyra kläder (vi är tre systrar som ärvde varann), vi levde billigt och ganska enkelt och föräldrarna lade istället pengarna på resor för familjen. Det uppskattar jag mycket i efterhand, men det var inte jättekul som trettonåring att ha en praktisk, ärvd friluftsskaljacka istället för den där snygga opraktiska jackan som alla kompisarna hade :laugh:
 
Kul tråd!

Alltså, just mat minns jag inte vad som var "extra" på det viset... Det blev ofta fin köttbit på helgerna och stuff, särskilt medan far jagade - MEN däremot minns jag känslan av att få springa upp på vinden/ner i matkällaren och få välja en glasflaska läsk till maten när det var helg eller vankades finmiddag! Det var grejer! :heart
det fanns alltid en blandad back där. En halva till mig och en halva till bror! (vi kunde aldrig samsas. :D)
Oh!! Vi sprang ut i garaget och hämtade våra 33cl!

Det där skriver jag under på! Läsk var hårt ransonerat hos oss! Vi fick också gå ut i garaget och hämta i backen, en 33 cl att dela på åtminstone två av oss syskon. Samma sak med glass, ett sånt där GB-paket 0,5 liter i papper, ni vet? Ett sånt delades i fyra delar och det var lyx. Krossad choklad :d. Om det råkade vara något syskon som inte var hemma var det extra extra lyx, då delades paketet i tre bitar! :laugh::love: Samma sak med glasspinnar, hårt ransonerade och övervakade^^.

Jag minns också sån där fruktsallad på burk och höjden av lycka när man fick körsbäret. :p

Det minns jag också!

När ni pratar om mor- och farföräldrars mat så kom jag på att mormors pannkakor var DE BÄSTA :love: De hade en frasig kant och så fick man äta dem med hur mycket socker man ville :d

Hemma hos mormor och morfar (och även hemma hos oss i viss mån) fick man mycket älgstek, nyfiskad fisk osv, sånt jag idag kanske skulle tänka är mer "lyxigt" men då var det vardagsmat. Älgstek åt man när det var fattigt, ungefär, för det var frysen ändå full av :D

Samma här! Jag tror jag var 22-23 år gammal när jag insåg att älgkött är dyrt i affären! Samma sak med hjortronsylt! Det har alltid funnits hemmagjord hos mormor och morfar och farmor och farfar när jag växte upp.

Inte det lyxigaste, med godaste: fiskbullar i dillsås :love: kan sakna det än idag.

Haha, oj så olika det kan vara, jag minns att jag avskydde fiskbullar som liten, minns särskilt ett tillfälle när jag inte fick gå ifrån bordet förrän jag ätit upp.... blev sittande där ett bra tag. (Sen har jag som vuxen ätit fiskbullar och gillat det, konstigt nog haha).

----------------

För övrigt så har jag en sak som ingen skrivit, men som kanske någon håller med om?

Varm nyponsoppa med vaniljglass och mandelbiskvier eller skorpor?! Det åt vi ibland och det var lyx.

Och så;

- pappas potatisgratäng, alltid med gröna äpplen i :) (äter vi än idag ibland)
- kokt torsk med äggsås!!
- Stinas kyckling som flera har skrivit. Med currysås och ris, nam nam
- Köttfärssås och spagetti åt vi väldigt sällan, så det var lyx
- Köpepizza var även hos oss väldigt ovanligt, det hände någon gång ibland och då skulle det vara Capribella (Capri Bella?) med ananas.
- och när pappa stekte pannkakor, höjden av lyx när en nygräddad pannkaka direkt ur pannan landade på tallriken, istället för som nu när man gräddar dem själv haha

Åh, nostalgi!
 
Jag skäms när jag läser den här tråden, jag sa precis det till min man, att våra ungars matminnen kommer att bestå av scan, felix, dafgårds...ja herregud. Ingen jag känner bakar bröd, inte ens farmor eller mormor. De tror väl att mjöl tillverkas på fabrik.
 
Varma mackor var fest när jag var barn. Ibland kunde vi få gå till Sibylla kiosken och köpa korv men det var inte ofta. McDonalds åt jag på första gången när jag var i Stockholm som tonåring. Mamma jobbade inom vården och hade obekväma arbetstider så vi fick ofta värma något på spisen. Eller pannkakor. Falukorv, pannbiff, köttbullar. Till det lagade vi pulvermos.
 
Senast ändrad:
Fläskkotletter och kyckling minns jag som speciellt eftersom vi mest åt älgkött. När jag var barn var ju även vanliga kotletter från vanliga affären goda.
Blodpannkaka var en stor favorit likaså hemgjorda potatisbullar och stekta, panerade fiskbullar serverade med kokt hackat ägg blandat med skirat smör.
Riktig lyx var all sorts gråfågel även om det heller var helt ovanligt.
 
Vi hade aldrig chips eller läsk. Bara till jul och påsk fick vi must. Enda snackset vi hade var salta pinnar eller popcorn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp