Bukefalos 28 år!

Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".

När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.

För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat. :)

Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! :heart - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.

Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.

Sniglar med vitlökssmör, fondue och chokladmousse smaksatt med rom.
 
När jag var barn åts "vardagslyxmaten" egentligen till söndagmiddag. T ex stek, potatis, sås, gelé, pressgurka. Och efterrätt typ pudding eller fruksallad (färsk eller på burk).
 
När jag var liten minns jag inte ens att hamburgare fanns - man åt PARISARE om man ville lyxa till det och köpa nåt i en lite större korvkiosk. En tjock ,stor korvskiva med senap och ketchup, och bröd förståss.

Glass fick vi ibland, nån helg efter middan. Såna där kartongförpackningar med 1/2 liter i. LYXEN var när mamma eller pappa delade kartongen med kniv, oftast i 4 delar (...) och man fick ÄNDBITEN!! Då kunde man äta glassen direkt ur kartongen, med sked. Wow!

Glasspinnar minns jag bara att vi åt på Midsommarafton.

Efterrätt var ovanligt men ibland fick vi chokladpudding, gjord av pulver. Vansinnigt god. Och nån gång köpte pappa hem en sån där tårta som ser ut som en banan, med gul marzipan på. Mmmm!!!

När vi åt surströmming fick vi varsin Sockerdricka! Det var också lyxigt.

Du store tid.....
 
Maken gjorde cholkadpudding från grunden. När han gjorde det första gången var det nästan exotiskt. Visste inte ens att det var så enkelt. Han stod som ett frågetecken inför min vördnad. :rofl:
Just chokladpudding har jag nog alltid uppfattat att man bara KAN göra på pulver. Hur får man till den där speciella chokladpuddingfluffigheten?

Chokladmousse är ju en annam sak.
 
Nu har jag läst lite i tråden och känner mig extremt gammal. McDonalds och Tacokrydda existerade ju inte förrän långt in i vuxen ålder, för mig. Där fanns korvkiosk men det var allt. Oftast köpte man en varmkorv UTAN bröd, fick den i en liten fyrkantig bit smörpapper. Det minns jag.

Vår granne hade mjölkkor så vi fick mjölk direkt från dem. Mina kompisar vägrade dricka mjölk hos oss eftersom den "luktade lagård". En av mina bästisars familj hade alltid en sån där jätteflaska svagdricka som de drack till middag. Tycks minnas att den hade nån procent alkohol, till och med? Jag drack den när jag blev bjuden, för det var så Speciellt och lite förbjudet, fast egentligen tyckte jag inte om smaken.
 
Åh, lördagslyx

Tipsextra på teven, hela hallen luktar tvåtaktsavgaser (snöskoterkläder) och mamma lagar den standardiserade lördagsmiddagen, spagetti och köttfärssås 😍 tycker fortfarande att spagetti och köttfärssås är lördagsmys.

Efteråt kunde det kanske bli glass. Vi var två syskon så lycka när etthalvliterspaket med vanilj och krossad choklad delades i två🤩
 
Jag tror det där med McDonalds och sådant har mycket att göra med Var man växte upp. Vi hade inte heller någon snabbmatskedja så.. i närmsta stan fanns någon sibylla och så småningom Frasses. Max dök upp någon gång i gymnasieåren.... Men det var ju fortfarande såpass långt bort att det inte var aktuellt med hämtmat.

Bästa hamburgarna sålde de ändå i matvagnen på stallbacken på travbanan! Med djupfryst sallad när det var vinter! :D
 
Kroketter och benfri kotlett var fredagslyx hemma hos oss. Helt okryddat dock. Mamma kan fortfarande bjuda oss och barnbarnen på det.
I min familj var ingen intresserad av mat direkt så döm min förvåning när jag träffade min man som bjöd på en blodig köttbit. Det hade jag aldrig någonsin ätit! Nöt dessutom, i min familj hade vi bara ätit fläsk. :angel:
 
Oj, med tanke på en del reaktioner här i tråden så är det knappt jag vågar erkänna att farmors blodklimp, serverat med extrasaltat smör, nog var den absoluta favoriten som barn! Visst fanns det andra lika goda (och godare) rätter, men det var något speciellt med att besöka farmor och säga att vi barn ville ha blodklimp och sedan få se henne tillreda, koka och servera det. :d
Torrkött var, och är än idag, en riktig delikatess! Det viktiga för både torrköttet och blodklimpen är att det måste vara renkött och renblod!
 
@Lena Furberg Men gud ja! Parisare! Man blev plötsligt vuxen när man dessutom valde att ha bostongurka på. :heartD

Och jag minns också banantårtan!

(Och värt att nämna är att halvlitersglassen var extra lyxig om den hade svarta vaniljprickar i!)
Banantårtan är en klar favorit här och den har vi inte börjat äta förrän i vuxen ålder, tror det var för så där en 15 år sedan jag först åt den. Den har vi ofta när vi vill ha något gott, eller när någon fyller år.
 
Olika ålder på oss som svarar i tråden, och svaren blir ju därefter. McD fanns inte här när jag var barn.
Jag minns att mamma alltid gjorde citronfromage till efterrätt när det skulle vara något speciellt. Usch, det var verkligen inte gott.
Men maken gillar citronfromage, så vi har köpt hem någon gång bara för att testa och det smakade helt ok, tycker jag nu, även om jag inte gillade det när jag var barn.
 
Just chokladpudding har jag nog alltid uppfattat att man bara KAN göra på pulver. Hur får man till den där speciella chokladpuddingfluffigheten?

Chokladmousse är ju en annam sak.
Jag minns att jag för många år sedan gjorde en chokladmousse när jag skulle bjuda en man på finmiddag.
Den blev exakt som pulverpudding.
Jag minns känslan när jag tog första skeden. Inte kul.
 
Stekt grillkorv med pommes frites (de tjocka, räfflade) och pulverbearnaise som sedan blandades på tallriken med ketchup :love: Jag älskade det som barn! På sommaren byttes korven ut mot grillad flintastek.
 
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".

När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.

För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat. :)

Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! :heart - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.

Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.

Det bästa när mamma lagade mat var kyckling med sötsur sås och currygryta med kyckling. Inte så vanligt i svenska hem på 70-talet tror jag, men hon hade gått kinesisk matlagningskurs och i alla fall lärt sig två recept (kursen gick mest ut på att alla deltagare tittade när ledaren lagade mat, och sedan åt alla en brakmiddag).

Pappa lagade inte mat, utan han "lagade mat", han var också den sortens pappa som var "barnvakt" åt sina egna barn. Vi älskade när han "lagade mat", för han kunde bara "laga" tre rätter. Han kunde värma kroppkakor (festmat för barn med ölandspåbrå). Han kunde köpa en grillad kyckling och servera den med chips. Och så kunde han tina en påse räkor och servera med pain riche och goda ostar.
 
Mousse och pudding måste ha varit nån trendig grej. Lillebror fullständigt älskade chokladpudding själv kan jag knappt se på det. Citronfromage gilla ingen av oss men det var pappas favorit som han envisades med :rofl:

Kom på nu också att jag och min bror "delade" på en del mat. Åt vi ägg åt jag gulan han vitan och åt vi pizza eller mackor tog jag det som var ovanpå å han brödet :o:bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Bärstol
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp