Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker nog inte att bara produktion är ett särskilt bra mått på välfärd.
Den stereotypin man pratar mest om är nog tungrullning, sen har vi även att de leker med sitt vatten på ett extremare vis vilket har ett fint namn som jag inte kommer på nu. Ett mer passivt beteende är att korna pressar sina näsor mot inredning. Och så en rad andra orala beteenden.
Man avhornar i princip 100% av mjölkkalvarna pga av skaderisken. Man bränner hornämnena på kalvarna.
Han är fantastisk - det är som att han förtrollar dom. Mannen som pratar med kor.
En mjölkkos allra mest optimala temperatur ligger kring 16 C, men dom tål kyla bättre än värme. Dvs dom mår bättre i 4 C än vad dom gör i 28 C.
Enligt min åsikt är kor stabila, nyfikna, enkla och ganska smarta
Som jag skrev - äldre kor trycker ut en lågrangad kviga genom staketet för att själva gå ut obehindrat - det kallar jag smart - att tänka i 2 steg.
Dock kan många orala beteendestörningar vara kopplade till att de inte får utlopp för sitt "sugbehov" som kalvar eftersom det tar för kort tid för dem att suga i sig mjölk från hinkar, även om de är försedda med spenar.
De kanske kräver mer än de bidrar till?
Jag har hört ett flertal gånger att det är bra med växelbete mellan ko och häst,
Jag gillar kor, skulle gärna ha en röd liten Dalkulla om jag hade råd och plats. Det går faktiskt att köra in dem också om man vill.
Men jag tycker nog inte att man ska hålla några djur som inte är solitärt levande ensamma (dvs utan artfränder). Så två små röda dalkullor låter bättre i min värld.
/.../ Men jag tycker nog inte att man ska hålla några djur som inte är solitärt levande ensamma (dvs utan artfränder). Så två små röda dalkullor låter bättre i min värld.