Bukefalos 28 år!

Vad vill hon säga?

Riley

Trådstartare
Mitt sto har börjat med en intressant manöver som jag inte riktigt förstår vad hon vill ha sagt med.

I princip varje gång jag umgås med henne i hagen, kelar eller bara står och pratar på avstånd, knallar hon förr eller senare ett par meter förbi mig, för att sedan lugnt och stilla backa mot mig tills dess att hennes bak/ben nuddar mig.
Sedan blir hon helt enkelt ståendes. Med öronen lätt "hängande" bakåt eller åt sidorna, och oftast med ena bakbenet vilandes.

Hon brunstar alltså inte, och det är ingen "klia mig på baken"-signal (som istället tar sig uttryck genom att hon ställer sig vid sidan om och vaggar med ändan).

Så, ni som är lite mer bevandrad i det här med hästens beteende och kroppsspråk: Vad försöker hon säga?
Vill hon vara ifred? Är det en signal åt mig att jag ska flytta på mig? Något helt annat?
 
Sv: Vad vill hon säga?

Gamla fjordisen på stallet gör så när man ska klia mellan bakbenen:D:crazy: Han kan ju inte på något vis klia sig där själv, så han vill ha lite hjälp. :p
 
Sv: Vad vill hon säga?

spontant så tror jag att hon "jäser" bredvid dig, alltså så som de gör i hagen bredvid varandra efter att de umgåtts lite. Som typ "ja nu har vi gosat så nu står jag här och jäser i solen bredvid dig".
 
Sv: Vad vill hon säga?

Mitt första sto gjorde så när hon ville bli kliad vid svansroten. Hon älskade nog jag kliade henne och sjöng

we will, we will rock you!:D
 
Sv: Vad vill hon säga?

Antingen vill hon kanske bli kliad på tex svansroten (det gillar min :D) eller så jäser hon bara, som någon skrev :D
 
Sv: Vad vill hon säga?

Så gör mitt sto också! Jag har tolkat det som att hon känner sig trygg med mig och att hon vill "jäsa" med mig, som någon skrev:D. Eftersom hon är rätt bakskygg så vänder hon nog inte baken åt vem som helst så jag känner mig mycket smickrad!
 
Sv: Vad vill hon säga?

Ja, det bör det bli med all den bakjäst som många hästägare numera trattar i sina hästar.:bump::bump:
 
Sv: Vad vill hon säga?

precis så gör min herre när han tycker att jag ska klia hans skinkor och svansrot,händer oftast när vi stått och gosat en stund,då passar han på;)
 
Sv: Vad vill hon säga?

Åh min pålle gör likadant, har ingen aning om vfr. Ska klia på honom nästa gång, så lär jag märka om det är därför :)

Han gör även så när jag mockar hagar etc. Fast när jag mockar hagarna så gör han så för att diskret lyckas välta skottkärran. Detta verkar vara hans mål varenda gång den finns i hagen, och han gör det på alla dess möjliga vis... Lika diskret varje gång..
 
Sv: Vad vill hon säga?

Så gör mina när de vill bli kliade på skap/ juver.

vill jag inte- så säger jag till.
 
Sv: Vad vill hon säga?

Vad kul med lite svar och olika teorier. :D
Jag tror jag hakar på spåret om "jäsningen". :p Vill hon bli kliad brukar hon som nämnt stå och gnugga sig så man själv nästan ramlar omkull, och det var just därför jag blev lite fundersam över det här.

Men så länge det inte är en fin variant av "dra åt helvete", så.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 986
Senast: Stereo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 481
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 385
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp