Vägbommar.

D

Dragonfruit_

Får man rida på grusvägar som är spärrade med vägbommar? Det har vi alltid gjort, vi har bara ridit förbi dom. Och om dom är öppna får man rida då? Sitter här och funderar för att jag hittade en ny jättebra väg med en bom. Och när den var öppen passade jag på att köra där.
 
Allemansrätten gäller dvs gå, cykla och rida är tillåtet. Finns ingen förbudsskylt så ska du få rida där såvida det inte är tomtmark förstås.
 
rätt om du får rida där är det aldrig fel att fråga markägaren innan så blir det inget onödigt tjafs. Trots allt så gör hästhovarna en del skada om vägen är mjuk och man rider i lite högre tempo.
 
Jo det kan ju alltid vara bra. Men jag vet inte vem som äger marken. Fast shettishovar gör ju inte en sån stor skada direkt. :D
 
Jag hörde en gång (hos kommun) att om du kan rida förbi bommen så får du rida, för då räknas hästen som gående. Men kör du så får du inte ta dig förbi bommen, för då är hästen ett fordon. Jag skulle fråga kommun el ännu hellre markägaren.
 
Någon runt i kring borde veta..de brukar ha koll på sånt. Och som sagt...bättre att fråga en gång för mycket.

Bönder i allmänhet är ganska sura på hästfolk just för att de rider sönder och rider över mark utan att fråga först. Min pojkvän är sjäv markägare och skulle också uppskatta om de som red över hans mark frågade först. :)
 
Jo jag kan ju kolla i alla fall på den nya grusvägen. Dom andra grusvägarna med bommar har vi ju ridit i åratal utan att ha blivit utskällda.
 
Kolla oxå OM vägbommen är tillåten, alltså om markägaren har tillstånd att sätta upp vägbom, eller om han/hon gjort det enbart för egen del, för att slippa "trafik" på den vägen. Finns många som gör så, och det är ej tillåtet.

När du vet vem som äger marken, bör du fråga om lov iallafall.

Är det en enskild grusväg får du som sagt rida/cykla/gå, men ej köra med motorfordon. Köra häst vet jag inte.
Du får heller inte lämna för mkt skador efter dig, dvs hovspår el dylikt.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 114
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp