Vägrar ta bort taggtrådsstaketet

På 12 år hade dom hunnit byta ut tråden på sin mark men vill helt enkelt inte 🤔
Dom är inte dom enda som har så mkt mark inhägnat och reglerna gäller för alla. Nyfiken på hur länsstyrelsen tänker? Vite och sen då?
2000 x 16 hästar som engångssumma är inte så mkt.
 
På 12 år hade dom hunnit byta ut tråden på sin mark men vill helt enkelt inte 🤔
Dom är inte dom enda som har så mkt mark inhägnat och reglerna gäller för alla. Nyfiken på hur länsstyrelsen tänker? Vite och sen då?
2000 x 16 hästar som engångssumma är inte så mkt.
Brukar vara ett vite till eller löpande vite. Om de nu har sagt rent ut att de inte tänker göra något kanske de kör på löpande direkt? Vet inte hur praxis ser ut för just djurskyddsärenden.
 
På 12 år hade dom hunnit byta ut tråden på sin mark men vill helt enkelt inte 🤔
Det är nog exakt där skon klämmer, skulle jag tro. Jag är rätt säker på att jag vet vilka det gäller och det är ju inte direkt så att de är gömda i skogen utan hästarna går i sina taggtrådshagar utmed större vägar i kommunen.
 
På 12 år hade dom hunnit byta ut tråden på sin mark men vill helt enkelt inte 🤔
Dom är inte dom enda som har så mkt mark inhägnat och reglerna gäller för alla. Nyfiken på hur länsstyrelsen tänker? Vite och sen då?
2000 x 16 hästar som engångssumma är inte så mkt.
Föreläggande -> föreläggande med vite -> omhändertagande kan ju vara ett sätt att tänka.
Döma ut vitet en gång och sen pröva djurförbud om det inte rättats är ett annat.
Löpande vite = vitet kan begäras att dömas ut efter varje kontroll där bristen inte rättats.
 
Brukar vara ett vite till eller löpande vite. Om de nu har sagt rent ut att de inte tänker göra något kanske de kör på löpande direkt? Vet inte hur praxis ser ut för just djurskyddsärenden.
Jag vet inte heller. Dom lär mest troligen inte betala frivilligt iaf. Måste Ls gå hela vägen genom kf då kanske?
 
Det är nog exakt där skon klämmer, skulle jag tro. Jag är rätt säker på att jag vet vilka det gäller och det är ju inte direkt så att de är gömda i skogen utan hästarna går i sina taggtrådshagar utmed större vägar i kommunen.
Ja det står så i artikeln att bröderna låtit meddela till länsstyrelsen att de inte avser att byta ut till elstängsel.
 
Föreläggande -> föreläggande med vite -> omhändertagande kan ju vara ett sätt att tänka.
Döma ut vitet en gång och sen pröva djurförbud om det inte rättats är ett annat.
Löpande vite = vitet kan begäras att dömas ut efter varje kontroll där bristen inte rättats.
Tack för infon.
Nyfiken på om Länsstyrelsen får sina pengar från såna här eller måste ”driva” in dom.
 
Åhå. Det är värt att anmäla alltså om man ser hästar gå i hagar med olämpligt staket? För något/några år sedan var det en ridskolas hästar som alltid gick i sommarhagar där det var fårstängsel längst ner och en rad taggtråd högst upp...
 
Ja absolut! Skulle säga att det ses rätt allvarligt på sånt.
Mja. När jag för ett fåtal år sedan anmälde en MYCKET mager häst och att hästarna dessutom gick bakom taggtrådsstaket så fick jag ett väldigt mystiskt svar när jag sedan ringde och följde upp. Med taggtråden påstod de att de inte kunde göra något annat än att informera... :confused: Trots det så försvann taggtråden efter en tid och ersattes med elstaket.
 
Mja. När jag för ett fåtal år sedan anmälde en MYCKET mager häst och att hästarna dessutom gick bakom taggtrådsstaket så fick jag ett väldigt mystiskt svar när jag sedan ringde och följde upp. Med taggtråden påstod de att de inte kunde göra något annat än att informera... :confused: Trots det så försvann taggtråden efter en tid och ersattes med elstaket.
Vad märkligt. Lagstiftningen är ju extremt tydlig. Kanske var det ett pågående ärende och man inte ville svara så mycket via telefon ännu?
 
Vad märkligt. Lagstiftningen är ju extremt tydlig. Kanske var det ett pågående ärende och man inte ville svara så mycket via telefon ännu?
Det vet jag inte. Men den jag pratade med var tydligt med att de inte kunde gör mer åt taggtråden än att informera trots att jag också ifrågasatte hur det kunde vara så när det fanns - sedan väldigt länge - om lag kring detta.
 
Brukar vara ett vite till eller löpande vite. Om de nu har sagt rent ut att de inte tänker göra något kanske de kör på löpande direkt? Vet inte hur praxis ser ut för just djurskyddsärenden.
De kan skriva ett nytt föreläggande med ett högre vite om det första inte fungerar också. :)
Jag vet inte heller. Dom lär mest troligen inte betala frivilligt iaf. Måste Ls gå hela vägen genom kf då kanske?
Det är förvaltningsrätten som dömer ut vitet. Själva vitet går till statens kassa. Det fungerar som en vanlig räkning med påminnelser, inkasso och kf skulle jag tro.
 
Det vet jag inte. Men den jag pratade med var tydligt med att de inte kunde gör mer åt taggtråden än att informera trots att jag också ifrågasatte hur det kunde vara så när det fanns - sedan väldigt länge - om lag kring detta.
Konstigt. Det går absolut att göra mer än så :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 286
Senast: JohannaB
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 432
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fick igår ta bort min älskade ponny efter 16 år tillsammans pga. Ålderdom & att hon hade väldigt lite tänder kvar, och därav hade svårt...
Svar
6
· Visningar
1 163
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp